دولت جلوی توسعه فاز‌های جدید ذوب آهن و فولاد را بگیرد



حل بحران کم‌آبی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

زاینده رود سال‌هاست کم‌آب و در برخی فصول خشک شده و مردمی که چشمشان به آب این رودخانه است، اعتراضاتی را آغاز کرده‌اند؛ اعتراضاتی که دست‌کم سه استان کشور (یزد اصفهان و چهارمحال و بختیاری) را درگیر کرده است. معترضان معتقدند پروژه‌های انتقال آب باعث شده وضعیت به اینجا برسد که از یکسو نه آب کشاوری برای اصفهان باقی بماند نه آب شرب برای مردم یزد.

 

هرچند طرح‌ها و تصمیم‌های گذشته باعث بروز چنین مشکلاتی شده است، اما در شرایط فعلی که مردم برای داشتن آب، درگیر شده‌اند، دنبال مقصر گشتن و اینکه کدام طرح باعث و بانی ایجاد چنین مشکلاتی شده است، نه تنها کارساز نیست بلکه نوعی فرصت‌سوزی هم است. حالا، اما با شدت گرفتن بحران ابی در کشور، کارشناسان این حوزه معتقدند که اگر راهکار‌هایی همچون توسعه فاز‌های فولاد و ذوب آهن و کشت‌های آب بری همچون برنج را متوقف کنیم، ظرف دوسال می‌توانیم تنش آبی را تا حدی رفع کنیم.

 

رویداد۲۴ برای بررسی این موضوع که چه در شرایط فعلی چه راهکاری برای حل مشکل وجود دارد، با اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست گفت‌وگو کرده است. او معتقد است اگر محصولات کشاورزی را از خارج از کشور وارد کنند، ظرف یک یا دو سال این مشکل حل خواهد شد.

 

اسماعیل کهرم می‌گوید: بهترین پیشنهاد برای حل بحران کم‌آبی سه استان درگیر خشکی و کم آبی این است که دولت برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را متوقف و قدغن کند. همچنین انواع کشت‌ها را در هم متوقف و ممنوع کند. این کار در اروپا عملیاتی شده است و خوشبختانه جواب هم داده است. زمانی که کشت را ممنوع کنیم، دیگر برای بخش کشت آب نیاز نداریم.

 

وی ادامه داد: زمانی که کشت را متوقف کنیم، نتیجه این می‌شود که محصولات را از خارج از کشور بیاوریم و به دست کشاورز بدهیم تا به فروش برساند. برای این کار طبیعتا پول زیادی می‌خواهیم که به کشاورز بدهیم و اگر پولمان را صرف کشور‌های دیگر نکنیم و هزینه‌های سایر کشور‌ها را تامین نکنیم، می‌توانیم برای این بخش پول تامین کنیم.

 

کهرم با بیان اینکه در یک دوره‌ به دامداران اروپایی اعلام کردند که جلوی زاد و ولد گوسفندان خود را بگیرید، تصریح کرد: به دامداران اروپایی که قرار بود گوسفندانشان ۳۰۰ بره بدنیا بیاوند، گفتند شما جلوی این کار را بگیرید و ما در عوض به جای هر بره پول آن را به شما می‌دهیم. از همین رو به هر دامدار ۱۴ پوند بابت هر بره دادند. زیرا اگر بره تولید می‌کردند زمین و مزارع نیاز به آب داشتند زیرا طبیعتا علوفه بیشتری هم می‌خواستند. این کار برای کشور ما نیز شدنی است در صورتی که پول‌هایمان را در داخل هزینه کنیم.

 

کهرم با بیان اینکه دولت اکنون باید جلوی کشت برنج را بگیرد، تصریح کرد: دولت باید کشت برنج را در این استان‌هایی که دچار کم‌آبی هستند، متوقف کند. مثلا اکنون نباید در کناره‌های زاینده رود کشت برنج صورت بگیرد. همچنین کاشت صیفی‌جاتی همچون هندوانه، خربزه و ... که آب زیادی نیاز دارند، را متوقف کنند و از خارج از کشور وارد کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین باید جلوی توسعه فاز‌های جدید ذوب آهن و فولاد را بگیرند؛ هر کیلو فولاد ۳۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کند. زمانی که در این بخش‌ها آب صرفه جویی شود، می‌توانند به کشاورزان آب بدهند که بتوانند کشت پاییزه انجام دهند، زیرا نکته اصلی کشاورزان این است که چرا نمی‌توانند کشت پاییزه انجام دهند، آن‌ها می‌گویند چطور آب برای فولاد و ذوب آهن وجود دارد، اما برای کشاورزی ما نیست؟ اگر این کار صورت بگیرد و محصولات کشاورزی را از خارج از کشور وارد کنند، ظرف یک یا دو سال این مشکل حل خواهد شد.

 

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری شکایتش این است که چرا آب بهشت آباد باید به زاینده رود برود آنهم برای کشاورزی؟ خود اصفهانی‌ها آب زاینده رود را چه کار کردند که می‌خواهند آب بهشت آباد را ببرند؟ مردم یزد هم گله‌مند هستند از اینکه آبی که از اصفهان به آنجا می‌رود کم است و کفاف هم نمی‌دهد و اینکه منت هم می‌گذارند، اما این آب دردی را دوا نمی‌کند. با متوقف کردن کشت و کار، آب کافی وجود خواهد داشت که به یزد و کاشان و اصفهان برود. مردم چهارمحال مشکلی برای انتقال آب ندارند، ولی می‌گویند این آب فقط باید برای شرب باشد، اصلا این در همه جای دنیا طبیعی است که برای شرب آب را از مناطق دیگر به سایر استان‌ها منتقل می‌کنند، اما نه برای صنعت و کشاورزی. اما اصفهانی‌ها آب را برای صنعت و کشاورزی می‌خواهند از همین رو چهارمحالی‌ها مخالفت می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------