انتقاد ابتکار از مصرف ۵ برابری انرژی در کشور



اخبار,اخباراجتماعی, سازمان محیط‌زیست


اخبار اجتماعی  - انتقاد ابتکار از مصرف ۵ برابری انرژی در کشور

آغاز فصل سرما همیشه همراه می‌شود با استفاده مضاعف از وسایل گرمایشی و بالا رفتن درجه حرارت موتورخانه‌ها. اما نوسانات آب و هوایی در این میان بخشی از انرژی را هدر می‌دهد چراکه حرارت‌های بالابرده شده به سادگی پایین نمی‌آید و در عوض درها و پنجره‌ها هستند که باز می‌شوند تا بخشی از استفاده غلط شهروندان از انرژی را جبران و هوا را معتدل کنند. مصرف انرژی در انواع کاربردهای دیگرش هم در نبود آموزش‌ها از الگوی درستی پیروی نمی‌کند.

آن‌گونه که رییس سازمان محیط‌زیست گفته است ایرانی‌ها پنج برابر بیشتر از آنچه باید، انرژی مصرف می‌کنند. معصومه ابتکار که در  هفتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط‌زیست سخن می‌گفت در ادامه به چندی از مشکلات زیست‌محیطی کنونی اشاره کرد.

به گزارش مهر او با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون آلودگی هوا گفت: لایحه هوای پاک در حال حاضر در دستور کار مجلس برای تصویب شدن قرار دارد. ابتکار افزود: ارزیابی حلقه اتصال توسعه و محیط‌زیست است و هر چه دقیق‌تر و علمی‌تر انجام شود به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌شویم.


وی با اشاره به اینکه لایحه ارزیابی زیست‌محیطی در حال حاضر در دولت تهیه شده است، اظهار داشت: این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر تصویب شود.

به گفته ابتکار، لایحه خاک نیز در دو بخش اصلی آلودگی و تخریب تهیه شده و بخش‌های حفاظت، مدیریت و ارزش‌گذاری اقتصادی آن به تصویب رسیده و تنها یک بخش قانونی آن برای تصویب نیازمند رایزنی با بخش‌های مختلف و کمیسیون‌های دولت است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از گزارش‌های ارزشی زیست‌محیطی دقت لازم وجود ندارد، اظهار داشت: این معضل یکی از مشکلات اساسی محیط‌زیست است که باید با جدیت به آن پرداخته شود که نقش دانشگاهیان برای رعایت دقت، اخلاق و اصول علمی در ارزیابی‌های زیست‌محیطی به شدت پررنگ است.

رییس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه در حال حاضر شورای پژوهش و سازمان محیط‌زیست فعال است، یادآور شد: این شورا در حوزه‌های مختلف تخصصی فعالیت می‌کند و اخیرا در استان‌ها نیز تشکیل شده است.

ابتکار به تکمیل طرح حفاظت از یکصد منطقه حفاظت شده و پارک ملی در سال ۸۴ اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته این طرح به جای اجرایی شدن متوقف شد که خوشبختانه سال گذشته مجددا این طرح بازنگری و برای آغاز عملیات اجرایی آن با ۱۰ استان مختلف تفاهمنامه امضا شده است.

وی استفاده از انرژی‌های نو در کشور را یکی دیگر از ضروریات زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: استفاده از فناوری‌های نوین و انرژی‌های نو و به‌کارگیری صحیح آنها به شدت در کشور الزامی است چراکه مصرف انرژی در حال حاضر در  ایران بسیار غیراقتصادی و غیرزیست‌محیطی بوده به طوری که مصرف انرژی در کشور ما در حال حاضر پنج برابر کشورهای توسعه یافته است که نتیجه‌ای بجز آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد.به گفته رییس سازمان محیط‌زیست، براساس ساختار فعلی کنوانسیون تغییرات آب و هوا در تقسیم‌بندی پروتکل کیوتو وظایفی در زمینه انرژی‌های نوین برعهده ایران گذاشته شده که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیگیر آن است.

ابتکار مدیریت دانش‌بنیان مناطق حفاظت شده را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که در دستور کار این سازمان با همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران قرار دارد.

به گفته وی، بر این اساس در حال حاضر تفاهمنامه‌ای بین سازمان محیط‌زیست و وزارت علوم در حال تدوین است که مراحل نهایی خود را می‌گذراند و امیدواریم به زودی امضا شود.رییس سازمان محیط‌زیست ایجاد رشته‌های مربوط به محیط‌زیست را از مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه دانست و گفت: در حال حاضر بیشتر موضوعات زیست‌محیطی از نظر دانشگاهی بین‌رشته‌ای است و در بسیاری از موضوعات مرتبط با محیط‌زیست ردپایی از پژوهش‌های علمی دیده نمی‌شود.


ابتکار یادآور شد: بنابراین برای حل این مشکل علاوه بر دروس عمومی در نظر داریم مباحث زیست‌محیطی را در قالب دروس اختیاری در دانشگاه‌ها مطرح کرده و در این زمینه با دنیا همگام شویم.

وی با اشاره به عوارض صنایع آلاینده که تاکنون به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت، اظهار داشت: در بودجه سال ۹۴ پیشنهاد داده‌ایم که بخشی از این عوارض برای تقویت ایستگاه‌های پایش و دستگاه‌های سنجش آلاینده اختصاص یابد.

رییس سازمان محیط‌زیست یادآور شد: در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در ماده«۳۸» تبصره‌ای وجود دارد که براساس آن عوارض آلایندگی از صنایع آلاینده دریافت می‌شود که تشخیص این صنایع برعهده سازمان محیط‌زیست است.

ابتکار با اشاره به شرایط کم‌آبی در کشور تصریح کرد: مدیریت بد منابع آب مهم‌ترین معضل در این خصوص است، به عنوان مثال در حال حاضر بیشترین تعداد سد در کشور ما وجود دارد این در حالی است که ۷۵ درصد منابع آبی در کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی تبخیر می‌شود بنابراین نباید شیوه مدیریت منابع آب در ایران با استفاده از سدسازی باشد.


  اخباراجتماعی  - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------