افاضلی: استراماچونی به سبک کونته بازی می‌کند



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,افاضلی

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال که بیان سلیسی دارد پیرامون دو تیم بزرگ فوتبال ایران حرف‌های تازه‌ای به زبان آورده است. افاضلی استقلال و سپاهان را از دیدگاه خودش آنالیز کرده است. او با ستایش تاکتیک‌هایی که استراماچونی در استقلال پیاده کرده اما در  نهایت سپاهان را مدعی اول قهرمانی می‌داند.

 
استراماچونی هفته‌های آغازین مربیگری‌اش در استقلال شرایط خوبی نداشت اما اکنون به یک مربی تأثیرگذار در استقلال بدل شده و سیر تحولات مثبتی را در استقلال رقم زده است. چرا در هفته‌های نخست استراماچونی تأثیرگذار نبود اما اکنون به یک مربی محوری و مفید در باشگاه استقلال بدل شده است؟


 وقتی مربی جدید به استخدام یک باشگاه در می‌آید شما یکسری چیزها از دست می‌دهید و یکسری چیزها به دست می‌آورید. برای به دست آوردن شما نیاز به زمان دارید که اکنون استراماچونی آن زمان را طی کرده و به خوبی توانسته تفکراتش را در این باشگاه پیاده کند. استقلال مهره‌های کلیدی زیادی را از دست داد و همانطور که دیدید در هفته‌های نخست فوتبال خوبی بازی نمی‌کرد اما هر چه از فصل گذشت شرایط بهتر شد. من پیش‌تر احساس می‌کردم بازیکنان استقلال در میدان بازی، گیج و سردرگم هستند. می‌دانید چرا؟ چون بازیکنان به آن نکاتی که از سوی سرمربی به آنها گفته شده بود، عادت نداشتند اما الان به آن دستوراتی که سرمربی می‌دهد، عادت کرده‌اند.


قدری باز‌تر درباره موضوع عادت در فوتبال توضیح بدهید.
 شما وقتی به کاری عادت می‌کنید رفته، رفته ناخودآگاه می‌شود. یعنی اینطور می‌‌خواهم بگویم وقتی تمرکز کاذب نسبت به اجرای تاکتیک‌های سرمربی از ذهن بازیکنان خارج می‌شود و آنها به شکل عادت‌گونه توپ را زیر پا می‌چرخانند آنگاه می‌توانند به چیز‌های دیگر هم فکر کنند. یعنی اعضای بدن بازیکنان دارد طبق تاکتیک‌ها پیش می‌رود در حالی که ذهن درگیر اعضای بدن نیست و دارد به چیز‌های دیگر فکر می‌کند. این می‌شود که تبدیل به بازیکنان خلاق‌تری می‌شوند؛ چیزی که اکنون در استقلال می‌بینیم. مثالی بزنم. شما وقتی در رانندگی به مهارت می‌رسید دیگر به فرمان و دنده نگاه نمی‌کنید و به شکل هماهنگ ماشین را به حرکت درمی‌آورید در حالی که ذهن شما به چیز‌های دیگر فکر می‌کند. این موضوع به عینه در استقلال استراماچونی دیده می‌شود. آنها به آن تاکتیکی که سرمربی‌شان خواسته است عادت کرده‌اند و دیگر تمرکز بیش از حد روی اجرای تاکتیک‌ها جلوی خلاقیت آنها را نمی‌گیرد.


سیستم دفاع استقلال تغییر کرده. آنها 3 دفاعه بازی می‌کنند. این روش سال‌ها پیش در فوتبال اجرا می‌شد. چرا مربیان روز دنیا دوباره به این روش روی آورده‌اند. دلیلش چیست؟
 این سیستم 3 دفاعه‌ای که اکنون در استقلال می‌بینید و پیش‌تر هم در تیم‌های باشگاهی ایتالیا اجرا شده با آن روش 3 دفاعه که تا سال 1994 در فوتبال دنبال مورد استفاده قرار می‌گرفت بسیار متفاوت است. این سبکی است که مربیانی مثل کونته در فوتبال ایتالیا به اجرا می‌گذارند. استراماچونی هم دقیقاً دارد به همان روش بازی می‌کند. این روش به‌روز شده و شرح وظایف بازیکنان تغییر کرده است. در فوتبال سیستم‌ها متعلق به سال‌های دور است و فقط بر اساس اقتضائات و تغییرات در سبک فوتبال به‌روز می‌شوند اما پایه همان است. سیستم 3 دفاعه استقلال هم از این قاعده مستثنی نیست. استقلال روش 3 دفاعه بسیار به‌روزی را به اجرا می‌گذارد و تحسین‌برانگیز است.


با این روشی که استقلال به اجرا می‌گذارد و قدرت هجومی، آیا شما این تیم را شانس اول قهرمانی می‌دانید؟ تحلیل شما از آینده استقلال چیست؟
 بدون تعارف می‌گویم که سپاهان مدعی اول قهرمانی است. آنها شانس بیشتری نسبت به استقلال دارند. چیزی که امیر قلعه‌نویی در فوتبال ایران خوب بلد است، سبک یارگیری است. امیر خوب می‌داند که بر اساس آن تاکتیکی که می‌خواهد بازی کند، چطور بازیکن بگیرد. در حقیقت حسن مربیگری او انتخاب بازیکنان قبل از شروع فصل است. شما در سپاهان می‌بینید که کی‌روش استنلی تا چه اندازه نسبت به قبل پیشرفت کرده. استنلی وقتی در ذوب بود مهاجمی ایستا بود و درجا می‌پرید اما حالا می‌بینید که در حرکت هم خوب به توپ ضربه می‌زند و 3 گام‌های خوبی دارد. چیزی که استرا در استقلال هرگز نداشته همین فرصت شناخت است. البته او استقلال را متحول کرده اما اعتقاد دارم شانس قلعه‌نویی خیلی بیشتر است.


شاید استراماچونی لیگ ایران را هم خیلی ساده گرفته بود؟
 بله، همینطور است. من حتی شنیده بودم که استراماچونی در هفته‌های آغازین کار آنالیز انجام نمی‌داد اما وقتی وضعیت خودش در لیگ ایران را دید، برای بازیکنان استقلال جلسه آنالیز برگزار کرد. استراماچونی لیگ ایران را شوخی گرفته بود اما الان کاملاً جدی شده و می‌داند پایش را کجا گذاشته است.

 

روزنامه ایران


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------