آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شکست سنگین الهلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا

الهلال بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را واگذار کرد و رکورد شکست ناپذیری اش شکسته شد! به گزارش دیلی فوتبال؛ تیم های…

تغییرات در فوتبال آسیا؛ راه‌اندازی لیگ نخبگان و آزاد شدن سهمیه خارجی‌ها



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصویب تغییرات جدید در فوتبال آسیا و راه‌اندازی لیگ نخبگان با تصمیم کمیته مسابقات خبر داد.

به گزارش ایسنا، کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال امروز تشکیل جلسه داد و تغییرات مهمی برای آینده فوتبال باشگاهی در این قاره رقم خورد که از موارد مهم می‌توان به شکل برگزاری مسابقات در سه سطح مختلف از جمله لیگ نخبگان اشاره کرد.

 

کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت: کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا اصلاحات استراتژیک را برای اعتلای فوتبال باشگاهی آسیا توصیه می‌کند که امروز پس از تصویب چندین اصلاحات، عصر جدیدی از موفقیت را در فوتبال باشگاهی این قاره نوید می‌دهد.

 

در مارس ۲۰۲۲ (۹ ماه قبل)، کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهمین جلسه خود با ایجاد گروه ویژه مسابقات باشگاهی نخبگان آسیا موافقت کرد. از جمله تغییرات در این مسابقات می‌توان به معرفی فرمت‌های جدید مسابقات، برداشتن سهمیه بازیکنان خارجی و افزایش توزیع پاداش‌های مالی برای باشگاه های شرکت کننده اشاره کرد.

 

فرمت‌های جدید فوتبال باشگاهی آسیا

 

در قالب‌های جدید، ۷۶ باشگاه شرکت‌کننده در مسابقات باشگاهی قاره آسیا برتری در سه سطح به جای دو سطحی فعلی رقابت می‌کنند.

 

سطح اول: لیگ نخبگان آسیا

 

رده برتر در مجموع شامل ۲۴ باشگاه خواهد بود که ۱۲ تیم در منطقه غرب و ۱۲ تیم در منطقه شرق با هم رقابت می کنند.

 

هر باشگاه چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه را در برابر هشت باشگاه مختلف در منطقه خود انجام خواهد داد که هشت تیم برتر هر دو منطقه - در مجموع ۱۶ تیم - به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد که بازی‌ها به صورت خانگی و خارج از خانه برگزار خواهد شد.

 

هشت برنده مرحله یک شانزدهم نهایی سپس به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت که همراه با نیمه نهایی و فینال به صورت تک بازی در یک مکان متمرکز برگزار می‌شود که مرحله نهایی فوتبال باشگاهی نخبگان AFC را به نمایش می‌گذارند.

 

سطح دوم: لیگ قهرمانان آسیا

 

این در حالی است که دسته دوم فوتبال باشگاهی آسیا با ۳۲ باشگاه شرکت کننده در ۸ گروه چهار تیمی تقسیم می شوند. باشگاه‌ها در مرحله گروهی به صورت رفت و برگشت در خانه و خارج از خانه به مصاف هم خواهند رفت و دو تیم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد.

 

مرحله یک شانزدهم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در دو بازی برگزار می شود و فینال در یک بازی انجام می شود.

 

سطح سوم: AFC کاپ

 

در نهایت، سطح ۳ شامل ۲۰ باشگاه شرکت کننده خواهد بود که به پنج گروه تقسیم می‌شوند. این باشگاه‌ها به صورت تک‌بازی به رقابت خواهند پرداخت تا در قالبی متمرکز، هشت تیم برتر به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کنند. مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی دو بازی خانگی و خارج از خانه برگزار می‌شود و فینال به صورت تک بازی برگزار می‌شود.

 

اصلاحات استراتژیک همچنین راه را برای فرصت های بیشتری برای باشگاه‌های شرکت کننده از مناطق مختلف برای رقابت با یکدیگر هموار می کند زیرا مسابقات از قالب فعلی پنج منطقه (غرب، شرق، مرکز، جنوب و شمال) به مناطق شرقی و غربی منتقل می‌شود.

 

به تیم های بازنده مرحله مقدماتی و پلی آف لیگ نخبگان فرصت حضور در سطح دوم (لیگ قهرمانان آسیا) داده می شود و همچنین تیم های بازنده مرحله مقدماتی و پلی آف سطح دوم مسابقات در سطح سوم نیز حضور خواهند داشت.

 

در نتیجه بازسازی، انتظار می رود تعداد کل مسابقات فوتبال باشگاهی از حداقل ۲۷۴ بازی به ۲۸۷ افزایش یابد.

 

افزایش سهمیه بازیکنان خارجی

 

در فوریه ۲۰۲۲، کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد افزایش سهمیه بازیکنان خارجی از سهمیه ۳+۱ موجود به ۵+۱ (پنج بازیکن از هر ملیت و یک بازیکن از قاره آسیا) را تصویب کرد که برای فصل ۲۰۲۳-۲۴ اعمال می شود.

 

در یک تصمیم مهم دیگر با هدف ارتقای کیفیت و جایگاه مسابقات باشگاه‌های AFC، کمیته اجرایی همچنین موافقت کرد که مقررات داخلی هر کشور در مورد ثبت نام بازیکنان خارجی را به رسمیت بشناسد و سهمیه ثبت نام بازیکنان خارجی را از فصل ۲۰۲۴/۲۵ به بعد حذف کند. (به این معنی که مثلا در لیگ عربستان هر تیم می‌تواند از ۸ بازیکن خارجی استفاده کند و این ۸ بازیکن مجاز به شرکت در لیگ قهرمانان آسیا هستند).

 

رده بندی مسابقات باشگاهی

 

رده‌بندی کشورها برای اختصاص سهمیه برای فصل ۲۰۲۴/۲۵ به بعد، بر اساس عملکرد باشگاه های شرکت کننده در هشت سال گذشته خواهد بود تا عملکرد تاریخی آنها را بهتر منعکس کند.

 

تمام تصمیمات قبل از اجرایی شدن باید توسط کمیته اجرایی AFC تایید شود که به زودی جلسه‌ای تشکیل و به رای گیری گذاشته خواهد شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------