آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر بد برای پرسپولیس | کاپیتان بازی‌های مهم را از دست داد

هافبک تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل آسیب دیدگی نمی تواند تیمش را در دو بازی آینده همراهی کند. به گزارش مهر دیدار تیم‌های…

بازیکن خارجی، پروژه شکست‌خورده شفر و برانکو



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , بازیکن خارجی

 

مقایسه بودیمیر و پاتوسی، مقایسه بین دو خرید خارجی پرسپولیس و استقلال است که به‌عنوان نمونه‌ای برای مقایسه عملکرد برانکو و شفر در خریدهای خارجی‌شان از آنها نام برده می‌شود. هر دو نیم فصل به دو تیم سرخابی اضافه شده‌اند با این تفاوت که پاتوسی به قلب تیم استقلال تبدیل شده و با عملکرد خوبی که از خود نشان داده، محبوبیت خوبی به دست آورده اما بودیمیر از همان ابتدا انتقادهای زیادی را متوجه خود کرده و در حدی ظاهر نشده که برانکو از او در ترکیب ثابت تیمش استفاده کند. همین موضوع باعث شده که عملکرد شفر را در خریدهای خارجی موفق‌تر از برانکو بدانند.

 

یک بررسی اجمالی اما نشان می‌دهد نه برانکو و نه شفر در خریدهای خارجی که با انتخاب شخصی خود انجام داده‌اند، موفق نبوده‌اند و درباره هر دو باشگاه تنها خریدهایی موفق و قابل قبول از آب درآمده‌اند که از سوی باشگاه و سپس تأیید سرمربی انجام شده‌اند

 

بشار رسن، رادوشویچ و بودیمیر، بازیکنان خارجی هستند که در حال حاضر برای پرسپولیس بازی می‌کنند. به غیر از رادوشویچ که از همان ابتدا به‌عنوان گلر دوم برای پرسپولیس خریداری شده بود، از بین دو خارجی دیگر پرسپولیس، بشار عملکرد قابل‌قبول‌تری داشته است. یعنی همان بازیکنی که ابتدا از سوی باشگاه انتخاب و به برانکو معرفی شد تا سرمربی تیم بعد از بررسی عملکرد او، این بازیکن را تأیید کند.

 

درباره بودیمیر اما روند خرید کاملاً برعکس بود. بودیمیر انتخاب برانکو بود و بعد از آن درباره او با باشگاه صحبت شد و به تأیید باشگاه رسید.

 

اگر کمی عقب‌تر برویم، خرید پر حرف و حدیث دو بازیکن اوکراینی پرسپولیس هم مشابه داستان بودیمیر بود. پریموف و پلی یانسکی دو بازیکن اوکراینی بودند که با نظر مستقیم برانکو خریداری شدند اما در میان بدترین خریدهای باشگاه قرار گرفتند و بدون اینکه برای پرسپولیس بازی کنند هزینه‌ای نزدیک به 2 میلیارد تومان هم روی دست باشگاه گذاشتند.

 

همین داستان البته درباره استقلال هم صدق می‌کند. وینفرد شفر در 2 مقطع فهرست خرید استقلال را در اختیار مدیران باشگاه قرار داده است. در این دوره 8 بازیکن خارجی در سبد خرید آبی‌ها گنجانده شده است که امروز فقط نیمی از آنها یعنی 4 نفرشان فعلا و همچنان در استقلال حضور دارند. مامه بابا تیام و بویان نایدنف در نیم فصل اول لیگ هفدهم با نظر شفر جذب شدند تا در کنار سرور جباروف و لئوناردو پادوانی 4 بازیکن خارجی استقلال را تشکیل دهند.

 

از این جمع مهاجم سنگالی و هافبک مقدونیه‌ای خرید‌های شفر بودند اما بعد از درخشش مامه تیام، مدیران استقلال و در راس آنها رضا افتخاری ادعا کردند که خرید این ماشین گلزنی آفریقایی انتخاب و حاصل مدیریت آنها بود و پیرمرد آلمانی روی گزینه‌های دیگری از جمله الحاجی گرو نظر مثبت داشت. هرچند به این صحبت و ادعا‌ها نقد زیادی وارد شد و منتقدان حضور بازیکنی چون تیام را بیشتر نتیجه خوش‌اقبالی آبی‌ها می‌دانستند تا هوش شفر یا قدرت مدیریت مدیران باشگاه اما اصل موضوع تغییر چندانی نمی‌کند.

 

بهترین خرید چند فصل اخیر آبی‌ها اگر نگوییم صددرصد برای باشگاه بود، دست کم نتیجه مداخله و تاثیر آنها بود. در نقطه مقابل بویان که صددرصد انتخاب شفر بود خرید توزردی از آب درآمد! الحاجی گرو و مارکوس نویمایر با انتخاب شخص شفر به استقلال آمدند و بعد از پشت سر گذاشتن یک نیم‌فصل بد و پرانتقاد با فسخ قرارداد از جمع آبی‌پوشان جدا شدند و از 3 خرید خارجی نیم‌فصل فقط طارق همام عراقی که به‌عنوان سهمیه زیر 23 سال خریداری شده بود در تیم ماند.

 

در نقل‌ و انتقالات زمستانی یا نیم‌فصل باز هم آبی‌ها سراغ خرید‌های خارجی رفتند. اسماعیل گونکالوس ملقب به ایسما، گادوین منشا و آیاندا پاتوسی به استقلال آمدند. از این جمع پاتوسی ماجرایی شبیه به تیام داشت. این ‌هافبک اهل آفریقای جنوبی نه با نظر شفر که به انتخاب باشگاه به استقلال آمد و ستاره آبی‌ها شد. رابطه سرمربی و معاون اجرایی باشگاه به خاطر این ماجرا و مذاکره خطیر با بازیکنانی که در فهرست پیرمرد آلمانی نبودند همچنان شکر آب است.

 

مرور تجربه‌های ناکام برانکو و شفر در خرید بازیکن خارجی، نشان می‌دهد که هیچ یک از این دو مربی در شناسایی بازیکنان خارجی با بهره بالا استعداد خوبی ندارند و بهترین تصمیم برای خرید بازیکنان خارجی این است که گروهی از کارشناسان کاربلد که تاکنون انتخاب‌های‌شان برای تیم‌ها خوب از آب درآمده، بر فهرست خرید کادرفنی نظارت داشته باشند و کارهای مربوط به مذاکرات و بستن قرارداد را انجام دهند.

 

اینطور که شنیده می‌شود ظاهراً باشگاه استقلال از همین حالا چنین برنامه‌ای را برای نقل و انتقالات تابستانی تیم در نظر گرفته است و همانطور که امیرحسین فتحی هم اعلام کرده گروهی متشکل از علی خطیر، هادی مباشری و امین نوروزی به‌عنوان کمیته نقل و انتقالات انتخاب و منصوب شده‌اند تا بر فهرست خروجی و بازیکنان ورودی نظارت کنند.

 

در دو فصل اخیر استقلالی‌ها خرید بد که بازیکنان مصدوم و بی‌کیفیت را شامل می‌شود کم نداشته‌اند. در ابتدای لیگ هجدهم مرتضی آقاخان، میثم تیموری و علی کریمی به‌عنوان بازیکنان مصدوم با باشگاه قرارداد بستند و جابر انصاری در شرایطی ماندگار شد که کمترین بازی را برای این تیم انجام داد. از آن طرف هم الحاجی گرو و نویمایر عملکرد فوق‌العاده ضعیفی داشتند.

 

به همین خاطر کمیته نقل‌ و انتقالات قرار است با کمک و مشاوره‌ای که از پیشکسوتان و اهالی فن می‌گیرد روی خرید و فروش استقلال نظارت داشته باشد تا دیگر نه تنها بازیکن مصدوم و بی‌کیفیت به این تیم نیاید که پای ستاره‌هایی مانند تیام و پاتوسی را به استقلال باز کنند.

 

شاید برای پرسپولیس هم بد نباشد بعد از محرومیتی که از حضور در نقل و انتقالات داشته‌اند، فکری برای حضوری موفق در نقل و انتقالات تابستانی کنند.

  

 خراسان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------