غفوری: گفتند وریا نمی‌دود پس دعوتش نمی‌کنیم



غفوری ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
استقلال نیم‌فصل موفق را سپری کرد و با 35 امتیاز توانست قهرمانی در دور رفت بازی‌های لیگ بیست و یکم را به دست بیاورد. بدون شک یکی از دلایل موفقیت استقلال، آرامش و ثباتی است که در این تیم به وجود آمده و البته کادرفنی و بازیکنانی که همگی به تنها نکته‌ای که فکر می‌کنند، کسب عنوان قهرمانی در انتهای فصل است. وریا غفوری به‌عنوان کاپیتان استقلال، نقش مهمی در ایجاد چنین آرامشی ایفا کرده. 

او در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی، بعد از مدت‌ها سکوت خود را شکست و از قهرمانی نیم‌فصل صحبت کرد و البته دلایلی که برای به دست‌ آمدنش نقش داشتند. او از مدیریت گفت، به کادرفنی رسید و سپس از بازیکنان تمجید کرد. کاپیتان استقلال همچنین یک بار برای همیشه از دلایل عدم دعوتش به تیم ملی پرده برداشت. او تأکید کرد که به دلایلی دیگر که فنی هم نیست فعلاً از حضور در تیم ملی محروم مانده. راهکار وریا برای حل همیشگی مشکلات استقلال و پرسپولیس هم جالب است. واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی. اتفاقی که وقوع آن به همین سادگی‌ها میسر نمی‌شود.

 

استقلال در نیم‌فصل اول لیگ بیست و یکم نتایج درخشانی به دست آورد و در نهایت عنوان قهرمانی را کسب کرد. می‌خواهم از نیم‌فصلی که گذشت صحبت کنی و اینکه چگونه توانستید در صدر جدول قرار بگیرید و چه مسائلی در رقم خوردن این اتفاق نقش داشتند؟

 یک نیم‌فصل گذشت، البته با تمام مشکلاتی که بود اما خدا را شکر توانستیم دور رفت مسابقات را به بهترین شکل ممکن تمام کنیم. نتایج ما حتی می‌توانست بهتر از این هم باشد. چند تساوی استقلال در لحظات آخر رقم خورد که اگر آن بازی‌ها را با برد تمام می‌کردیم شرایط امتیازی ما از حالا هم ایده‌آل‌تر بود. در کل به نظر من نتایج عالی بود و بزرگترین نکته‌ای که می‌توانم به آن اشاره کنم و روی آن مانور بدهم، اتحاد، همدلی و آرامشی بود که در تیم وجود داشت.

 

فکر می‌کنم حضور مصطفی آجورلو به‌عنوان مدیرعامل هم نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری این آرامش داشت.

 قطعاً همین‌طور است. یادم نمی‌رود اولین صحبتی که آقای آجورلو انجام داد در مورد آرامش و ثبات در استقلال بود که می‌تواند رمز موفقیت تیم باشد. البته در این مدت شاید کمبودهایی هم وجود داشت اما همه ما با توجه به اعتمادی که به آقای آجورلو داشتیم به روند خوب‌مان ادامه دادیم و نتیجه‌اش را هم گرفتیم. امیدوارم هر چه جلوتر که می‌رویم، برخی مشکلات هم حل شوند. چون آقای آجورلو توان حل آنها را دارد.

 

در روزهای اخیر برخی از بازیکنان تیم رقیب در مصاحبه‌هایی تأکید کرده‌اند که به قهرمان نیم‌فصل جام نمی‌دهند. این صحبت‌ها قهرمانی شما را زیر سؤال نمی‌برد؟

 من اصلاً این صحبت‌ها را ندیدم، چون برایم مهم نیست که چه کسی چه صحبتی انجام می‌دهد. تمام تمرکز من و سایر بازیکنان روی تیم خودمان است. فقط خوشحالم که اتحاد و اعتماد زیادی در مجموعه ما وجود دارد. بین بازیکنان با مربی و مدیریت باشگاه که می‌تواند در ادامه ما را به موفقیت برساند. این نتیجه برای ما ارزش ندارد، چون هدف‌مان چیزی دیگری است. فعلاً کاری انجام نداده‌ایم اما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اتحاد در تیم به وجود آمده و حس اعتمادی که رمز موفقیت استقلال محسوب می‌شود.

 

حتماً می‌دانید که تیم شما و نتایج آن زیر ذره‌بین قرار دارد. از این نمی‌ترسید که برای استقلال حاشیه‌ای ایجاد شود و تیم را از روند کنونی خارج کند؟

 مطمئناً نمی‌گذاریم و اجازه نمی‌دهیم حاشیه‌ای برای ما به وجود بیاید. با درایت کادرفنی، از آقایان فرهاد مجیدی و پین تا مصطفوی، غلامپور و نوشادی، بازیکنان و کادر مدیریتی باشگاه که زحمات فراوانی کشیده‌‌اند، همه می‌دانیم که کار سختی تا پایان فصل پیش رو داریم اما اتحاد ما قطعاً اجازه نخواهد داد حاشیه خاصی برای‌مان رقم بخورد. معمولاً استقلال هر وقت اوج می‌گیرد مشکلات و حواشی چندین برابر می‌شوند و عده‌ای سعی می‌کنند تمرکز ما را به هم بریزند و تیم را خراب کنند. بازیکنان ما همه باتجربه‌اند و خیلی‌های‌مان الان چندین فصل است که کنار هم بازی می‌کنیم. بنابراین می‌توانیم بر حواشی ساختگی برخی غلبه کنیم تا روند کنونی تیم حفظ شود.

 

فرهاد مجیدی در صحبت‌های خود همیشه تأکید کرده که‌وریا غفوری جام را در پایان فصل روی سر خواهد برد. خودت چقدر به رقم خوردن این اتفاق امید داری؟

 ان‌شاءالله همین‌طور خواهد شد. راه سختی داریم و همه تیم‌ها هم تلاش می‌کنند تا از ما سبقت بگیرند. رقبای قدرتمندی داریم، بخصوص همین تیم‌هایی که الان هم داعیه قهرمانی دارند. سه، چهار تیم بالای جدول که خطرناک هستند و با تقویت خود در نیم‌فصل می‌کوشند تا قهرمان لیگ بیست و یکم شوند.

 

دوست دارم نظرت را درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا بدانم. فکر می‌کنی مقصر اصلی در این اتفاق چه کسی یا چه ارگانی است؟

 شما اگر بخواهید سطحی‌نگری کنید، قطعاً فدراسیون فوتبال را مقصر می‌دانید اما اگر بخواهیم ریشه‌ای حرف بزنیم باید به بحث خصوصی شدن این دو باشگاه برسیم. عده‌ای از سیاسیون که اجازه نمی‌دهند این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند، مقصر اصلی ماجرا هستند. استقلال و پرسپولیس باید به اهلش واگذار شوند تا مسیر ورزشی‌شان را جلو ببرند. من معتقدم مقصر اصلی افرادی هستند که اجازه چنین کاری را نمی‌دهند و تصمیماتی می‌گیرند که پس از آن چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد. تا این دو باشگاه خصوصی نشوند و مسیر اصلی خود را طی نکنند، همین آش هست و همین کاسه.

 

در سال‌هایی که پرسپولیس عنوان قهرمانی را کسب می‌کرد، همیشه در فضای مجازی این شایعه وجود داشت که وزیر ورزش پرسپولیسی است و از این تیم حمایت می‌کند. حالا که دولت تغییر کرده و استقلال به صدر جدول رسیده، این بار هواداران تیم رقیب معتقدند که وزیر ورزش استقلالی است و از شما حمایت می‌کند. این نوشته‌ها اذیت‌تان نمی‌کند؟

 واقعیتش من راجع به پرسپولیس نمی‌خواهم صحبتی کنم و جوابی به سؤالی بدهم. در مورد تنها چیزی که می‌خواهم حرف بزنم، تیم خودمان است. ما تیمی هستیم که مشکلات فراوانی داریم اما نمی‌خواهیم آنها را رسانه‌ای کنیم و جار بزنیم. با قاطعیت می‌گویم، شک نکنید که ما از نظر امکانات و بودجه یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ هستیم.

 

منظور شما زمین تمرین و مسائل مالی است؟

 همه اینها هستند اما ما دوست نداریم آرامش موجود در تیم‌مان را به هم بریزیم. چون برای رسیدن به این نقطه تلاش بسیاری انجام داده و سختی‌های زیادی متحمل شده‌ایم.

 

با این شرایط، آیا ربط دادن قهرمانی شما به وزیر، قضیه را لوث نمی‌کند و تلاش‌های شما را کم‌اثر جلوه نمی‌دهد؟

 این دقیقاً برمی‌گردد به همان بحث خصوصی‌سازی و اینکه دو باشگاه باید از زیرمجموعه دولت خارج شوند. تا زمانی که این دو باشگاه خصوصی نشوند، نه قهرمانی پرسپولیسی‌ها برای هواداران استقلال ارزش دارد و نه بر عکس، هواداران پرسپولیس می‌پذیرند که استقلال با تلاش خودش به موفقیت رسیده است. چون همیشه این شائبه وجود دارد که از یک باشگاه حمایت بیشتری صورت می‌گیرد. همین‌طور که ما سال‌ها چنین اعتقادی داشتیم و واقعاً شرایط تیم‌های آماتور را تجربه می‌کردیم، الان هم شرایط مثل قبل است اما با حداقل‌ها توانسته‌ایم نتیجه بگیریم. دوست هم نداریم این نتایج زیر سؤال بروند.

 

وضعیت مصدومیت تو به کجا رسید؟

 خدا را شکر در دو بازی آخر توانستم به زمین بروم و آرام آرام هم به فرم خوبم برمی‌گردم تا بتوانم تأثیر بیشتری در نتایج استقلال داشته باشم و به تیم کمک کنم.

 

در مورد تیم ملی هم دوست دارم صحبت کنی.

 صحبتی ندارم.

 

اما یک بار برای همیشه بگو که چرا دعوت نمی‌شوی، حتی در روزهایی که یکی از بازیکنان خوب لیگ هستی.

 من نمی‌دانم چرا دعوت نمی‌شوم. البته بهانه‌هایی آورده‌اند که اصلاً برای من قابل قبول نبوده و نیست. آخرین موضوعی که من شنیدم و به هیچ وجه هم قابل توجیه نیست، این است که گفته‌اند وریا نمی‌دود و به همین خاطر دعوت نمی‌شود! در صورتی که آمار نشان می‌دهد من قبل از مصدومیت 10 تا 11 کیلومتر در زمین دوندگی داشتم. البته آسیب‌دیدگی باعث شد تا این ریتم خوب را از دست بدهم اما در خودم می‌بینم که برای تیم ملی بازی کنم و مؤثر هم باشم. البته دعوت نشدن من سلیقه‌ای است و بعید می‌دانم فنی باشد.

 

یک بار هم گفتند سن و سال وریا بالاست و می‌خواهند بازیکنی برای سال‌های آینده تیم ملی بسازند.

آمار و ارقام، میزان دوندگی و تأثیرگذاری در یکی دو فصل اخیر همه چیز را نشان می‌دهد. ضمن اینکه همین حالا در تیم ملی بازیکنانی حضور دارند که یکی دو سال با من اختلاف سنی دارند. باز هم تأکید می‌کنم من می‌توانم به تیم ملی کمک کنم. هر چند سکان هدایت تیم ملی در دست آقای اسکوچیچ است و او باید در این مورد تصمیم نهایی را بگیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------