محققان شواهد قدرتمندترین طوفان خورشیدی تاریخ زمین را در فسیل درختان کشف کردند



طوفان خورشیدی،اخبار علمی،خبرهای علمی
قدرتمندترین طوفان خورشیدی زمین که دانشمندان تاکنون موفق به کشف آن شده‌اند، ظاهراً حدود 14 هزار سال پیش رخ داده است.

به گزارش دیجیاتو،خورشید می‌تواند پرتوهای قدرتمندی را به‌سمت زمین پرتاب کند. معمولاً هر چند وقت یک بار اخبار طوفان‌های خورشیدی را می‌شنویم. حالا دانشمندان شواهد قدرتمندترین طوفان خورشیدی ثبت‌شده در تاریخ زمین را کشف کرده‌اند. این طوفان ظاهراً 14 هزار سال پیش رخ داده است.

 

دانشمندان پیش‌تر بزرگ‌ترین طوفان خورشیدی را در سال 774 دوران مشترک کشف کرده بودند، اما حالا مطالعه‌ای تازه شواهدی ارائه کرده است که وقوع طوفانی دو‌برابر قدرتمندتر را در حدود 14300 سال پیش نشان می‌دهد. شواهد مربوط به این طوفان خورشیدی ظاهراً در حلقه‌های فسیل درختان کوه‌های آلپ فرانسه پیدا شده است.

 

پژوهشگران با بررسی فسیل درختان متوجه وجود آثار پرتوهای کیهانی روی این چوب‌ها شده‌اند. به این اتفاق «رویداد میاکی» گفته می‌شود که نظایر آن پیش‌تر هم دیده شده بود و منحصراً مربوط به اتفاقات نجومی نیست. محققان می‌گویند وجود جهش‌های بلند و کوتاه رادیوکربن در حلقه‌های این درختان و همخوانی آن‌ها با جهش‌های بریلیوم در هسته یخ‌های گرینلند، نشان می‌دهد که منشأ آن از خورشید بوده است.

 

طوفان خورشیدی،اخبار علمی،خبرهای علمی

پروفسور «تیم هیتون»، محقق ارشد این مطالعه که نتایجش در مجله Philosophical Transactions of the Royal Society A چاپ شده است، درباره روش ردیابی رادیوکربن برای مطالعه تاریخ توضیح می‌دهد: «رادیوکربن روشی فوق‌العاده را برای مطالعه تاریخ زمین و بازسازی رویدادهای مهمی که به‌وجود آمده است، فراهم می‌کند. اگر می‌خواهیم به‌طور دقیق آینده‌مان را پیش‌بینی کنیم و از ریسک‌های بالقوه بکاهیم، باید درک دقیقی از گذشته داشته باشیم.»

 

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند اثرات گوناگونی بر زمین داشته باشند. در سال 1859، یک طوفان خورشیدی که قدرتمندترین نمونه در تاریخ مدرن محسوب می‌شود، به زمین برخورد کرد و شفق قطبی حاصل از آن حتی تا نزدیکی خط استوا هم دیده شد. این اتفاق سیستم‌های ارتباطی را از کار انداخت و در برخی ایستگاه‌های تلگراف آتش‌سوزی ایجاد کرد. این طوفان خورشیدی با نام «رویداد کارینگتون» شناخته می‌شود.

 

اگر طوفانی نظیر رویداد کارینگتون امروز در زمین رخ می‌داد، ماهواره‌ها از کار می‌افتادند و بخش‌های بزرگی از شبکه برق دچار مشکل می‌شد. گفتنی است که طوفان خورشیدی 14300 سال پیش، 10 برابر رویداد کارینگتون قدرت داشته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------