لیگ برتر امسال ایران سهمیه ندارد



لیگ برتر ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام به دنبال تغییر تقویم رقابت‌های لیگ قهرمانان است و می‌خواهد این تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز را از سال آینده میلادی عملی کند. 

به گزارش  ورزش سه ، تقویم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا همواره مورد انتقاد اهالی فوتبال در ایران بوده و آنها معتقدند منطبق نبودن تقویم مسابقات کشورهای غرب آسیا با تقویم برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به ضرر تیم‌‎های حاضر در منطقه غرب و به ویژه باشگاه‌های ایرانی تمام می‌شود، که پس از پایان فصل تیم‌هایشان معمولا با تغییرات عجیب و غریبی مواجه می‌شوند. با این حال این دلیل تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تغییر تقویم و منطبق کردن آن با یوفا نیست.

 

در واقع یکی از مهمترین انگیزه های تغییراتی که ای اف سی مد نظر دارد، درخواست و تلاش برای اسپانسرهای جدید به شمار می‌رود و بر همین اساس آنها می‌خواهند فصل لیگ قهرمانان آسیا منطبق با لیگ قهرمانان اروپا برگزار شود. در این بین شرکت طرف قرارداد و کارگزار کنفدراسیون فوتبال آسیا (DDMC)  نیز خواستار تغییر تقویم شده، تا احتمال به واقعیت بدیل شدن این اتفاق مهم برای فوتبال آسیا بیشتر از هر زمانی بشود. 

 

پیش‌تر برخی کشورها به صورت مقطعی متقاضی تغییر تقویم بوده‌اند و پیشنهادهایشان برای تغییر تقویم را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده‌اند، که هیچ وقت این موضوع با موافقت AFC مواجه نشده بود. البته قبلا مسابقات با همین روشی که کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهان بازگشت به آن شده است، برگزار می‌شد اما پس از شیوع ویروس سارس در سال در سال 2002 تاریخ فینال مسابقات به مهرماه و آبان ماه  (از اواخرسال شمسی تا آذر ) منتقل شد و تاکنون نیز همین روند ادامه داشته است.

 

در رابطه با تغییر تقویم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قبلا کمیته مسابقات به اجماع نرسیده بود، اما در نهایت پس از مشکلاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شد و تقویم مسابقات را دستخوش تغییر کرد، کنفدراسیون فوتبال آسیا طی بیانیه‌ای از قصد خود برای تغییر تقویم پرده برداشت.

 

البته کنفدراسیون فوتبال آسیا فقط از تغییر تقویم گفته و درباره این موضوع که مسابقات چگونه و در چه تاریخی برگزار خواهد شد، صحبتی انجام نداده است. با این حال با توجه به صحبت‌هایی که انجام شده به نظر می‌رسد، زمینه‌سازی برای تغییر فصل فعلی لیگ قهرمانان آسیا و منطبق کردن آن با تقویم لیگ قهرمانان اروپا از سال 2023 در حال انجام است و قرار است مسابقات از شهریور ماه هر سال شمسی آغاز شود و تا پایان اردیبهشت ماه به سرانجام برسد؛ موضوعی که با توجه به همزمانی با تقویم لیگ برتر فوتبال ایران به شدت می‌تواند به تیم‌های ایرانی برای حضور بهتر و مقتدرانه‌تر در مسابقات کمک کند. 

 

البته این تصمیم دلیل مهم دیگری هم دارد و آن هم اینکه نقل و انتقالات بازیکنان در آسیا و اروپا همزمان خواهد شد و باشگاه‌های مختلف آسیایی چه برای خرید بازیکن و چه برای فروش بازیکن راحت‌تر عمل خواهند کرد؛ این موضوعی است که باشگاه‌های مختلف و حتی فدراسیون‌‍‌های فوتبال دو کشور کره جنوبی و ژاپن نیز از مسئولان کنفدراسیون فوتبال اسیا، خواستار آن شده‌اند. 

 

در این میان همواره کشور ژاپن به دلیل سرمایی که در شرق آسیا وجود دارد و این سرما همزمان با برگزاری رویدادهای مهم ورزشی است، یکی از مخالفان قدرتمند تغییر تقویم لیگ قهرمان آسیا بوده که به نظر می‌رسد با اعلان رسمی‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا در رابطه با تغییر تقویم داشته، سرانجام قدرت کشورهای شرق در رابطه با تعیین تقویم بازی‌‎های آسیایی از بین خواهد رفت. 

 

با این وصف مهم‌ترین تغییری که در فصل جاری رقابت‌های فوتبال در کشورهای مختلف و از جمله ایران شاهدش خواهیم بود، عدم وجود سهمیه آسیایی است. در واقع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری بار دیگر از اردیبهشت ماه 1401 به صورت متمرکز برگزار خواهد شد و سپس رویه قبلی دنبال می‌شود تا فینالیست مسابقات احتمالا در ژانویه سال 1401 (سال ۲۰۲۳ میلادی) مشخص شود. 

 

به این ترتیب در فصل جاری فوتبال آسیا شاهد اختصاص دادن سهمیه آسیایی به کشورهای مختلف نخواهیم بود و در فصل آینده فوتبال آسیا که در ایران لیگ بیست و دوم خواهد بود، سهمیه تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای حضور در این رقابت‌ها که از شهریور 1402 آغاز می‌شود تا اردیبهشت سال 1403 ادامه خواهد داشت، مشخص می‌شود.

البته این مسئله هنوز به طور قطعی تایید نشده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------