15 امتیاز تا پایان طلسم 8 سالـــه و قهرمانی استقلال در لیگ برتر



 استقلال,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

سال 1400 هر اندازه برای استقلال عذاب‌آور آغاز شد، اما پایان امیدار‌کننده‌ای داشت؛ پایانی که گرچه با دستیابی به جام قهرمانی همراه نبود اما بواقع استقلال را به عنوان یکی از نزدیک‌ترین تیم‌ها به جام قهرمانی لیگ بیست و یکم معرفی کرده است. آبی‌ها در ماه‌های آغازین سال 1400 که در کوران هفته‌های پایانی لیگ بیست و یکم و همچنین لیگ قهرمانان آسیا قرار داشتند، نتوانستند به آنچه می‌خواهد دست یابند و در ادامه نیز درگیر تغییرات مدیریتی شدند که فضای التهاب‌آمیزی برای هواداران این باشگاه به وجود آمد.

 

با ورود به لیگ بیست و یکم اما آبی‌ها توانستند آرام، آرام به وضعیت خود سر و سامان دهند و به یک مدعی جدی تبدیل شوند تا این روزها بیش از هر زمان دیگری به جام قهرمانی نزدیک شوند.

 

15 امتیاز از 21 امتیاز

حالا استقلالی‌ که در ماه‌های آغازین سال 1400 در مشکلات غوطه‌ور بود به نقطه‌ای رسیده که با وجود جدایی چهره‌های کلیدی‌اش شانس اول قهرمانی محسوب می‌شود. قطعاً باید بخشی از این موفقیت را به تساوی در دربی 98 ربط داد چون استقلال موفق شد فاصله 6 امتیازی با رقیب سنتی را با گل رودی ژستد پایدار نگه دارد. استقلال اکنون 7 بازی تا پایان لیگ بیست و یکم فاصله دارد. پرسپولیسی‌ها اما گمان می‌کنند استقلال در تقابل با سپاهان و فولاد خوزستان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. آنها روی بازی استقلال و مس رفسنجان هم حساب کرده‌اند اما این خوشبینی منوط به آن است که پرسپولیس نیز امتیازات تمام بازی‌های باقی مانده را کسب کند تا شاید 6 امتیاز فاصله جبران شود و استقلال که از 21 امتیاز باقیمانده فقط نیاز به 15 امتیاز دارد، از قهرمانی باز بماند. حقیقتاً اما دستیابی به 15 امتیاز از 21 امتیاز پیش‌رو نمی‌تواند برای استقلال دشوار باشد. آن هم استقلالی که حرکت نرم اما اقتدار‌آمیزی به سوی صدرنشینی در لیگ بیست و یکم داشت.

 

اگر قایدی می‌ماند

مهدی قایدی این روزها حال خوشی در باشگاهش الاهلی امارات ندارد و هر روز که از این وضعیت مخاطره‌آمیز می‌گذرد بیش از هر زمان دیگری شایعه بازگشتش به استقلال شنیده می‌شود. در پایان لیگ بیستم وقتی مهدی قایدی از استقلال جدا شد بواقع خبری تلخ برای هواداران استقلال رقم خورد و آبی‌دلان از این جدایی بسیار غمگین شدند. پیشنهاد باشگاه اماراتی اما به حدی اغوا کننده بود که راهی پیش روی قایدی و مسئولان این باشگاه باقی نگذاشتند. حال شاید این بازیکن به دلیل شرایط نامساعد در لیگ امارات دوباره به پهنه استقلال بازگردد اما حقیقتاً جدایی‌اش در سالی که گذشت یکی از اتفاقات ناگوار بود.

 

اولین قدم آجورلو، تمدید قرارداد مجیدی

یک استراتژی سیاستمدارانه از سوی مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال سبب شد فرهاد مجیدی با قراردادی سه ساله کارش را در این باشگاه آغاز کند. حالا که استقلال به مدعی اول قهرمانی تبدیل شده مشخص می‌شود که چرا مدیرعامل این باشگاه در تاریخ 26 مهرماه سال 1400 با فرهاد مجیدی قرارداد همکاری بلند‌مدت صادر کرد. فرهاد مجیدی که ناکامی‌های متعددی را با استقلال تجربه کرده بود، اکنون توانسته استقلال را به جایگاهی برساند که بسیاری از قهرمانی‌اش در لیگ بیست و یکم سخن به میان می‌آورند. تساوی اخیر در دربی 98 این موقعیت را دست‌یافتنی‌تر از هر زمان دیگری جلوه می‌دهد و احتمالاً مجیدی می‌تواند بعد از طی دورانی پر فراز و نشیب سرانجام جام قهرمانی را به هواداران این باشگاه هدیه دهد. حال و هوای مجیدی این روزها عمیقاً با آنچه او در ابتدای سال 1400 تجربه کرد، متفاوت است. مجیدی حالا امید استقلال برای رسیدن به جامی است که 8 سال از آخرین بار که تصاحب شد، می‌گذرد.

 

برد به یادماندنی در دربی

ماه‌های آغازین سال 1400 با اینکه برای استقلال پر از نگرانی و ناامیدی بود اما پیروزی در دربی 96 که در تاریخ 24 تیرماه سال 1400 به دست آمد استقلال را به فینال جام حذفی برد. در آن ایام آبی‌ها به دنبال جبران ناکامی خود در لیگ بودند و می‌کوشیدند با قهرمانی در جام حذفی به خاطرات تلخ خود پایان دهند؛ با وجود برتری مقابل رقیب سنتی اما در نهایت دست استقلال از رسیدن به جام قهرمانی حذفی نیز کوتاه ماند و استقلال نتوانست صاحب جامی شود.

 

پایان مددی، آغاز آجورلو

رفتن احمد مددی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال هر چند مأموریتی فرسایشی برای هواداران استقلال بود اما سرانجام به وقوع پیوست تا هواداران این باشگاه نفسی براحتی بکشند و خود را برنده تجمعات اعتراض‌آمیز مقابل وزارت ورزش و حتی مجلس بدانند. این واخواهی سرانجام استقلال را به نقطه‌ای رساند که با یک مدیر نام آشنای فوتبال دست همکاری فشرد. در حقیقت وزارت ورزش برای اینکه ابتکار عمل را در باشگاه استقلال در دست بگیرد، یکم مهرماه سال 1400 منصوب و مورد اعتماد خود «مصطفی آجورلو» را به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال برگزید. این انتخاب بواسطه شایعاتی که در یک ماه پیش از تصمیم نهایی به گوش می‌رسید قابل انتظار بود. آجورلو با اینکه پیش‌تر علایق خود را به باشگاه پرسپولیس عیان کرده بود و هیچ قرابتی با باشگاه استقلال نداشت اما برای سر و سامان دادن به اوضاع بحرانی به باشگاه استقلال گسیل داده شد. انتخاب آجورلو البته از سوی هواداران استقلال خیلی زود مورد پذیرش قرار گرفت؛ هواداران بواسطه سوابقی که این مدیر در باشگاه پاس داشت، امیدوار شدند که مدیریتی متفاوت را در باشگاه متبوع خود نظاره‌گر باشند. آجورلو حقیقتاً تا امروز به حجم عظیمی از انتظارات پاسخ داده و فضای امیدوار‌کننده‌ای ایجاد کرده است.

 

جدایی یزدانی و مرادمند بعد از خروجی‌های پرشمار

در میانه‌های لیگ بیست و یکم؛ وقتی استقلال به نقل و انتقالات نیم فصل رسید تعداد خروجی‌ها عمیقاً نگران‌کننده بود. بازیکنانی که هر یک با حضور در استقلال می‌توانستند منشأ تحولاتی باشند اما دست تقدیر استقلال را به سمتی برد که 8 بازیکن کلیدی‌اش جدا شدند و فقط صالح حردانی و عزیزبک آمانوف به جمع آبی‌ها پیوستند. بسیاری سرمربی استقلال را به دلیل اتخاذ این تصمیم مورد نقد قرار دادند اما فرهاد مجیدی اعتقاد داشت با همین وضعیت نیز قادر است استقلال را به سمت موفقیت سوق دهد. در همین اثنا اما ماجرای اعزام یزدانی و مرادمند به سربازی نیز پیش آمد و سرمربی استقلال این دو بازیکن کلیدی که در خط دفاع حضور داشتند را نیز از دست داد تا عملاً تعداد جدایی‌ها در نیم فصل به عدد 10 برسد. مجیدی برای پر کردن جای خالی این دو بازیکن با بازیکنی به ‌نام داسیلوا قرارداد بست. بازیکنی که در بدو ورود به استقلال توانست حس اعتماد قابل توجهی ایجاد کند تا سرمربی استقلال همچنان بتواند به صدرنشینی خود در لیگ بیست و یکم ادامه دهد و عملاً این جدایی‌ها خللی در صدرنشینی ایجاد نکند. شاید باورش دشوار بود که مجیدی با این حجم از جدایی‌ها همچنان آن بالا باشد.

 

با حذف از آسیا چه کنیم؟

در این میان که خبرهای امیدوار‌کننده‌ای از استقلال به گوش می‌رسد خبر حذف از لیگ قهرمانان آسیا که در تاریخ 17 دی‌ماه شوکی بزرگ بر پیکره استقلالی‌ها وارد ساخت، همچنان گوش‌ها را آزار می‌دهد. گرچه استقلال در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد، تیمش در صدر جدول است و مربی‌اش نیز در برخی نظرسنجی‌ها به عنوان بهترین مربی سالی که گذشت برگزیده شده، اما جدایی از آسیا هرگز برای هواداران این باشگاه قابل هضم نیست و دوری از آسیا نمی‌تواند خوشایند این باشگاه و بخصوص هوادارانش باشد. در این‌باره مدیران استقلال هیچ‌گاه توضیحات شفافی به هواداران ندادند و شاید دوری چندین ساله از جام قهرمانی لیگ یکی از عوامل مهمی باشد که هواداران استقلال چندان پی این موضوع را نمی‌گیرند. به هر حال این هم یک استدلال نزدیک به واقعیت است که استقلالی‌ها در سال ‌جاری ترجیح می‌دهند درگیر لیگ قهرمانان آسیا نباشند تا شاید بعد از سال‌ها قهرمانی در لیگ برتر را محقق کنند.

 

ایران  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------