برگزاری یک کنکور، چند؟ / ردیف بودجه‌هایی که به چشم مسئولان سازمان سنجش نمی‌آید



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
انتشار لایحه بودجه‌های پیشنهادی سال ۹۹ ما را برآن داشت تا با نگاهی دقیق اعتبارات دولتی موردنیاز سازمان سنجش و برگزاری کنکور‌های سراسری را بررسی کنیم.  

همه ساله در اواخر آذر و اوایل دی ماه، لایحه بودجه سال بعد تنظیم و ارائه می‌شود و رییس جمهور بودجه پیشنهادی تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری و لشگری را برای تصویب نهایی به مجلس تقدیم می‌کند این موضوع شاید شبیه همان ضرب‌المثل ساده و همیشگی «جوجه را آخر پاییز می‌شمرند» باشد چرا که معمولا وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف با چرتکه اندازی و درنظر گرفتن تمام شرایط سخت اقتصادی کشور، هزینه‌های موردنیاز سال آینده‌شان را مطالبه می‌کنند.

 

طبیعی است که به دلیل تورم، گرانی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور مطالبات هر سال نسبت به سال قبل بیشتر می‌شود و از طرفی با توجه به آنکه معمولا بودجه‌ها گاهی دیر یا حتی کمتر از تصویب نهایی تخصیص پیدا می‌کند، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مبلغ پیشنهادی خود را ممکن است گاهی بالاتر از حد معمول‌شان اعلام کنند تا پس از تصویب و در نهایت تخصیص به اعتبارات مورد نیاز خود دست یابند.

 

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان یکی از سازمان‌های زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این فرآیند مستثنی نیست و در لایحه بودجه‌های پیشنهادی سال‌های مختلف ردیف بودجه این سازمان با عنوان «سازمان سنجش آموزش موضوع بند "ج" تبصره قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کشور» به چشم می‌خورد که چنین عنوانی نشان دهنده اختصاص هزینه‌های دولتی برای برگزاری آزمون‌های سراسری و فعالیت‌های سنجش و پذیرش و حتی برنامه آموزش‌های شغلی و توسعه دولت الکترونیک است.

 

مصارف سازمان سنجش برحسب برنامه و خروجی در لایحه پیشنهادی بودجه برای سال ۱۳۹۸

 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور

 

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر اینجا را کلیک کنید.

 

اعتبارات هزینه‌ای سال ۱۳۹۹ برای سازمان سنجش آموزش مبلغ ۱.۶۲۰.۰۰۰ میلیون ریال پیشنهاد شده است که نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته حدود ۳۴۰.۰۰۰ افزایش یافته است چرا که اعتبارات هزینه‌ای این سازمان برای سال ۹۸ حدود ۱.۲۸۰.۰۰۰ میلیون ریال بود.

 

با نگاهی ساده به جدول مصارف دستگاه‌های اجرایی ملی بر حسب برنامه و خروجی سال ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به خوبی می‌توان دریافت که برای آماده‌سازی و برگزاری آزمون‌های سراسری اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده است. مطابق اعتبارات ذکر شده در این جداول، بیشترین مطالبات سازمان سنجش برای بودجه سال ۹۸ مخصوص برنامه «سنجش وپذیرش» به مبلغ ۱.۲۷۴.۵۰۰ میلیون ریال و پس از آن مبلغ ۲۸۲.۳۹۴ میلیون ریال برای «راهبری فعالیت‌های سنجش و پذیرش» و مبلغ ۲۶۳.۱۰۰ میلیون ریال برای «آماده‌سازی و برگزاری آزمون سراسری» است.

 

مصارف سازمان سنجش برحسب برنامه و خروجی در لایحه پیشنهادی بودجه برای سال ۱۳۹۹

 

 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر اینجا را کلیک کنید.

 

سه مطالبه اصلی سازمان سنجش آموزش کشور در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۹ را هم همین ۳ برنامه فوق‌الذکر در سال ۹۸ تشکیل می‌دهد و با اندکی افزایش مبلغ برنامه «سنجش و پذیرش» حدود ۱.۶۱۵.۵۰۰ میلیون ریال در رده اول، «راهبری فعالیت‌های سنجش و پذیرش» با حدود ۳۳۴.۰۰۰ میلیون ریال در رده دوم و «آماده سازی و برگزاری آزمون سراسری» با حدود ۳۰۲.۰۰۰ میلیون ریال در رده سوم مطالبات جای می‌گیرند.

 

حال که کار به بررسی لایحه بودجه پیشنهادی سازمان سنجش رسیده جالب است بدانید که کمترین مطالبه سال ۹۸ این سازمان مربوط به «ارتقای توانمندی‌ها و شایستگی‌های شغلی مدیران» با مبلغ ۶۳۰ میلیون ریال، برنامه «توسعه دولت الکترونیک» و «ارائه خدمات الکترونیکی» هرکدام با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بود، اما در سال ۹۹ کمترین مطالبات را برنامه‌های «ارتقای توانمندی‌ها و شایستگی‌های شغلی مدیران» و «آموزش‌های شغلی» هرکدام با مبلغ ۲.۵۰۰ میلیون ریال، برنامه «پژوهش‌های کاربردی» و اجرای «پژوهش‌های کاربردی در آموزش عالی، تحقیقات و فناوری» هرکدام ۱.۵۰۰ میلیون ریال، برنامه «ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های الکترونیکی» و «توسعه دولت الکترونیک» هرکدام با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تشکیل می‌دهند.

 

تمامی این مطالبات و بودجه‌های پیشنهادی برای برنامه‌های سازمان سنجش آموزش کشور در حالی است که چندی پیش ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش به خبرگزاری دانشجو اعلام کرد: این سازمان حتی برای حقوق کارمندان و کارکنان خود بودجه‌ای را از دولت دریافت نمی‌کند.

 

درواقع هنگامی که حرف از گران شدن هزینه‌های ثبت‌نام کنکور‌های سراسری به میان آمد، رییس سازمان سنجش آموزش کشورعدم دریافت بودجه دولتی و گران شدن هزینه‌های برگزاری آزمون‌ها از جمله بهای کاغذ را دلیلی برای طرح افزایش قیمت ثبت‌نام کنکور‌ها دانست و گفت: سازمان سنجش حتی برای حقوق کارمندان و عوامل اجرایی‌اش، بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند بنابراین با توجه به آنکه هزینه‌های مصرفی به خصوص کاغذ افزایش پیدا کرده است اگر به نوعی افزایش قیمت صورت نگیرد، در بحث اجرا، کیفیت آزمون‌های ما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

 

 سرپوش 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------