افزايش فشار به دانشگاه‌ها با احضار دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان ادامه يافت



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور

 

فضاي دانشگاه‌ها روزبه‌روز محدودتر  مي‌شوند و دانشجويان هر روز بيشتر تحت فشار قرار مي‌گيرند. كوويد-۱۹ همان‌طور كه وجوه زندگي اجتماعي را تحت تاثير قرار داده، بر فرآيند فعاليت دانشجويي نيز تاثير گذاشته است. صحن دانشگاه‌ها از حضور دانشجويان خالي شده و به نظر مي‌رسد، برخي نهادها شرايط را فراهم ديده‌اند تا به حوادث سال سخت  ۹۸-كه كنش‌هاي دانشجويي را هم به همراه داشت- واكنش نشان بدهند.

 

دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان اولين گروه دانشجوياني نيستند كه از حاكم شدن اين فضاي بسته بر دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي گلايه دارند. اخيرا يكي از تشكل‌هاي اين دانشگاه بيانيه‌اي صادر كرده كه در آن شرحي مختصر از برخوردهاي اخير با اعضاي تشكل و دانشجويان ارايه كرده است.

 

در اين بيانيه تاكيد شده كه مدت‌هاست دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان خصوصا اعضاي انجمن اسلامي فرهنگ و سياست با انواع فشارها و تهديد‌هايي مواجه بوده‌اند كه پس از تعطيلي دانشگاه اين فشارها افزايش يافته است. به‌ گفته اعضاي اين انجمن يكي از عجيب‌ترين موارد اخير «بازخواست براي مطالب كانال تلگرامي نشريه دانشجويي» در ماه‌هاي گذشته‌ بوده است.

 

علاوه بر اين نهادهاي نظارتي اين دانشگاه در تازه‌ترين اقدام براي تعداد زيادي از دانشجويان، احضاريه‌هاي انضباطي با چندين مورد اتهامي ارسال كرده‌اند و حراست دانشگاه هم برخي دانشجويان را احضار و با اصرار و تهديد از آنها خواسته كه تلفن همراه‌شان را براي بازرسي در اختيار حراست قرار دهند؛ اقدامي كم‌سابقه و البته غيرقانوني كه اساسا در صلاحيت حراست دانشگاه‌ها نيست.

 

شايد فشارها به تشكل‌هاي دانشجويي اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در اغلب دوره‌ها وجود داشته اما دست‌كم كنشگران دانشجويي در دولت‌هاي هم‌سو، اميدوار بودند شرايط تا حدودي و تا جايي كه به دولت و وزارت علوم مرتبط است، تغيير كرده و تسهيل شود. با اين حال گويا حسن روحاني حتي در ماه‌هاي پاياني پاستورنشيني هم قصد ندارد، تحول و گشايشي سياسي و اجتماعي ايجاد كند يا دست‌كم از وزارت علوم بخواهد اين فشارها را تعديل كند.

 

در نتيجه در اين دوره نه ‌تنها وزارت علوم بازوي كمكي براي انجام كنشگري‌هاي دانشجويي تلقي نمي‌شود بلكه خود به دردسري تازه براي دانشجويان تبديل شده است. تا آنجا كه در احضاريه‌هاي ارسالي براي برخي دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان، بند اتهامي عجيبي وجود دارد كه دانشجويان را به‌ دليل شعارهاي انتقادي عليه وزير علوم مستحق برخورد انضباطي دانسته است. بر اساس متن احضاريه، «انتقاد از وزير علوم» نه ‌تنها «توهين به وزير علوم» تلقي شده بلكه گويي به مثابه شعارهايي «خلاف مصالح ملي» در نظر گرفته شده است.

 

دانشجويان دانشگاه بوعلي همدان در پايان اين بيانيه اين پرسش را مطرح كرده‌اند كه «با چه معياري شعار عليه يكي از اركان نظام و بدتر از آن، شعار عليه يكي از وزراي دولت، توهين به شعائر ملي و عمل خلاف مصالح ملي محسوب مي‌شود؟! چگونه مي‌شود بعد از 4 دهه، گفتن از استقلال، آزادي و دانشگاه ايراني، در «ايران» در نظامي كه مهم‌ترين شعار انقلابيون آن درخواست آزادي و استقلال بود به عملي خلاف مصالح ملي بدل مي‌شود؟»نكته قابل‌ توجه آنكه بخش زيادي از مشكلات امنيتي كه اين روزها سد راه كنشگري دانشجويان شهرستان‌ها شده، ناظر بر كنشگري دانشجويي آنها در سال ۹۸ پس از اعتراضات آبان‌ ماه ۹۸ و ماجراي انهدام هواپيماي اوكرايني است كه پس‌لرزه‌هاي آن در سال جديد دامن‌گير دانشجويان و كنشگران دانشجويي شده است.

 

پيش از اين «اعتماد» از افزايش اين فشارها بر دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي تهران، دانشگاه لرستان و دانشگاه اروميه خبر داده بود و اخيرا علي ليراوي، دبير انجمن اسلامي دانشگاه لرستان-كه از برخي از اين فشارها به «اعتماد» گفته بود- چند روزي را در بازداشت به‌ سر برد. در همين راستا «اعتماد» با زهرا ويس‌كرمي، دبير انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه بوعلي همدان در مورد افزايش فشارها عليه دانشجويان همچنين بار ديگر با علي ليراوي، دبير انجمن اسلامي دانشگاه لرستان كه اخيرا آزاد شده در مورد شرايط بازداشت و چرايي ورود نهادهاي خارج دانشگاه به موضوعي كه در قالب كنشگري دانشجويي تعريف مي‌شود به گفت‌وگو نشسته است.

 

 اعتماد/مرجان زهراني

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------