با چه رتبه ای کجا قبول میشم | تخمین رشته و دانشگاه قبولی



تخمین رشته,تخمین دانشگاه قبولی

تخمین رشته دانشگاه

 

شاید بتوان گفت انتخاب رشته مهم‌ترین مرحله برای ورود به دانشگاه است؛ انتخاب رشته نادرست می‌تواند حاصل زحمات شما را به هدر دهد. انتخاب رشته صحیح نیازمند شناخت کافی و تجربه است؛ بسیاری از داوطلبین دارای این تجربه در امر انتخاب رشته نیستند و همین امر منجر به تحمل تنش بسیاری برای آنها می‌شود. در این مقاله قصد داریم با ارائه راهنمایی کامل اطلاعاتی در مورد اینکه با چه رتبه ای کجا قبول میشم و تخمین رتبه ارائه کنیم.

 

گروه های آزمایشی کنکور

کنکور سراسری دارای پنج زیرگروه رقابتی شامل ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان است. انتخاب رشته داوطلبان تحت تاثیر عملکرد سایر داوطلبان قرار می‌گیرد. هر زیرگروه دارای دروس متفاوت و داوطلبان منحصر به فردی است. تلاش های هر داوطلب در نهایت منجر به ارائه کارنامه ای خواهد شد که داوطلبان انتخاب رشته خود را بر اساس آن انجام خواهند داد.

دو قسمت در کارنامه اهمیت بیشتری دارد؛ رتبه و تراز. تراز نشان دهنده عملکرد شما در آزمون و رتبه نمایانگر جایگاه شما در مقایسه با سایر داوطلبین است. برای انجام انتخاب رشته باید هر دو را مدنظر داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری

 

با چه رتبه ای کجا قبول میشم؟

در ادامه با یک تقسیم بندی تلاش کردیم فرایند انتخاب رشته را برای شما شفاف‌ کنیم. انتخاب‌های هر داوطلب را می‌توان در سه طبقه جا داد. انتخاب‌های خوش بینانه، انتخاب‌های واقع بینانه و انتخاب‌های قطعی یا بدبینانه. در ادامه جداولی را ذکر کرده ایم که دیدی کلی نسبت به قبولی سال‌های گذشته دراختیار شما قرار می‌دهد. فراموش نکنید قبولی سال‌های گذشته برای انتخاب رشته درست کافی نیست؛ ظرفیت ها و نفرات شرکت کننده کنکور سراسری هرسال دارای تغییراتی می‌شوند؛ برای کسب اطلاعات بروز و بررسی وضعیت فعلی خودتان و تخمین رتبه می‌توانید با مشاورین تیم دانتل تماس بگیرید.

 

رتبه در سهمیه رتبه  شهر   کدرشته قبولی
12622 28749  تهران   خوش بینانه مهندسی کامپیوتر| دانشگاه صنعتی شاهرود| نوبت دوم
12470 28679 اصفهان خوش بینانه علوم کامپیوتر| دانشگاه کاشان| نوبت دوم
9958 29894 کرج واقع بینانه فیزیک| دانشگاه بوعلی سینا همدان| روزانه
10222 30611 کرج واقع بینانه مهندسی هوافضا| دانشگاه صنعتی امیرکبیر| پردیس خودگردان
13483 31375 بندرعباس قطعی (بدبینانه) فیزیک| دانشگاه شیراز| روزانه
3479 31398 اصفهان قطعی (بدبینانه) مهندسی برق| دانشگاه فنی مهندسی گیلان| روزانه

 

جدول فوق مربوط به زیرگروه ریاضی است؛ برای مشاهده رتبه قبولی سایر زیرگروه ها اینجا کلیک کنید

 

انتخاب‌های خوش بینانه

انتخاب‌های خوش بینانه شامل کدرشته‌هایی است که احتمال قبولی شما در آنها پایین است. بعبارتی با توجه به میزان ظرفیت دانشگاه و رتبه ای که کسب کرده اید تخمین می‌زنید که از احتمال پایینی برای قبولی در این رشته برخوردار هستید. بعبارت دیگر در خوش بینانه ترین حالت در این کدرشته ها قبول خواهید شد.

 

انتخاب‌های واقع بینانه

انتخاب‌های واقع بینانه بدنه اصلی قبولی داوطلبین را تشکیل می‌دهد. تجربه ما نشان می‌دهد که بیشترین احتمال قبولی داوطلبین از بین همین انتخاب‌های واقع بینانه خواهد بود. انتخاب واقع بینانه یعنی واقعیت رتبه و تراز من گویای قبولی در ظرفیت این کدرشته می‌باشد. برای انتخاب‌های واقع بینانه باید نسبت به رشته و دانشگاه انتخابی با حساسیت، تمرکز و آگاهی بالا عمل کنید؛ اولویت بندی در انتخاب‌های واقع بینانه اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

انتخاب‌های قطعی

اکثر داوطلبین و حتی بسیاری از مشاورین به این انتخاب‌ها توجه چندانی ندارند؛ اما باید درنظر داشته باشید که بدلایل مختلف در سال‌های گذشته شاهد عدم قبولی داوطلبین بوده ایم. علت اصلی عدم قبولی انتخاب رشته نادرست بوده است. انتخاب‌های قطعی یا بدبینانه به شما کمک می‌کند گزینه های بیشتری برای قبولی داشته باشید و شانس قبولی خود را از دست ندهید. از دست دادن شانس قبولی یعنی شروع دوباره فرایند پرفراز و نشیب کنکور؛ پیشنهاد ما به شما این است که از همه ظرفیت و پتانسیلی که برای انتخاب رشته دارید استفاده کنید.

 

شرکت مجدد در کنکور سراسری گزینه ای است که بسیاری از داوطلبانی که رتبه مناسبی کسب نکرده اند یا از نتیجه انتخاب رشته خود راضی نیستند به آن فکر می‌کنند. نکته قابل توجه این است که تنش افرادی که پشت کنکور می‌مانند بسیار زیاد است؛ مطالعه مجدد و چندباره کتب برای بسیاری دشوار خواهد بود؛ همچنین مدنظر داشته باشید سال کنکور داوطلبین همراهانی خواهند داشت اما عموما افرادی که پشت کنکور هستند باید به تنهایی این مسیر را طی کنند؛ با این حال با بررسی اشتباهات گذشته و برنامه ریزی مناسب می‌توانید شانس مجدد خود را برای شرکت در کنکور امتحان کنید.

 

کدام دانشگاه را انتخاب کنم | با چه رتبه ای کجا قبول میشم

در مورد انتخاب دانشگاه دقت حرف اول را می‌زند. دانشگاهی که انتخاب می‌کنید محیط زندگی سالهای آینده شما را تشکیل می‌‍دهد. بعبارتی شما انتخاب خواهید کرد که سالهای جوانی خود را در چه محیطی و با چه افرادی بگذرانید.

 

شما می‌توانید براساس رتبه بندی دانشگاه ها از جایگاه علمی و میزان اعتبار هر دانشگاه مطلع شوید؛ اما اعتبار علمی دانشگاه تنها ملاک انتخاب نیست. همانطورکه پیش از این ذکر کردیم محیط دانشگاه از نظر مکانی، نحوه دسترسی و نحوه خدماتی که ارائه می‌دهند حائز اهمیت است.

 

همچنین بسیاری از دانشگاه ها دارای شرایط خاص هستند که در انتهای دفترچه انتخاب رشته ذکر شده اند. بسیاری از دانشگاه ها شهریه پرداز هستند که می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته داوطلبین باشند؛ ذکر این نکته لازم است که انتخاب منحصربفرد است؛ یعنی انتخابی که برای شما مناسب است لزوما برای دوست شما مناسب نخواهد بود.

 

کدام رشته را انتخاب کنم؟

تحصیل در دانشگاه بصورت تخصصی است؛ انتظار میرود دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات بعنوان متخصص وارد جامعه شوند. این امر نشان دهنده اهمیت رشته دانشگاهی است. رشته انتخابی در حقیقت معرف شما در سال‌های بعدی زندگی تان خواهد بود؛ جایگاه اجتماعی، شغل، میزان درآمد و از همه مهم‌تر رضایت درونی شما بستگی به این انتخاب دارد. پیشنهاد ما به شما انتخاب براساس علاقه است. با این حال برای بسیاری از داوطلبین انتخاب رشته موردعلاقه شان با موانعی همراه است؛ توصیه می‌کنیم که برای انتخابی که از جنبه‌های مختلف مناسب باشد حتما با مشاوری که نسبت به رشته‌های مختلف شناخت کافی دارد مشورت کنید. 

 

بیشتر بخوانید:  مشاوره تحصیلی دانتل 

 

داوطلبان با رتبه و تراز من پارسال کجا قبول شدن؟

یکی از راه هایی که کمک بزرگی به انتخاب رشته شما می‌کند، بررسی قبولی داوطلبانی است که سال گذشته رتبه و ترازی مشابه شما داشته اند. توجه داشته باشید که قبولی سال‌های گذشته ملاکی قطعی نیست، هرسال تعداد داوطلبان و ظرفیت دانشگاه ها متفاوت است و این احتمال وجود دارد که رتبه 2000 امسال با سال گذشته تفاوت داشته باشد. با این حال اطلاع از قبولی نفرات سالهای گذشته و تخمین رتبه بازه ای تقریبی در اختیار شما قرار می‌دهد که هنگام اولویت بندی کدرشته ها کارآمد خواهد بود.

 

برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرم چه رتبه ای لازم دارم؟

هرسال دانشگاه ها ظرفیت و رشته های ارائه شده خود را به سازمان سنجش اعلام می‌کند که بوسیله دفترچه به اطلاع داوطلبین می‌رسد. اما این باعث مشخص شدن رتبه ای برای قبولی در یک رشته نیست. بعنوان مثال نمی توان گفت برای قبولی در رشته روانشناسی دانشگاه تهران باید رتبه 2000 داشته باشید؛ دلیل این امر تفاوت نظر داوطلبین است. تجربیات سالهای گذشته نشان داده که ممکن است طی یک سال گرایش داوطلبان به یک رشته کم یا زیاد شود و طبیعتا انتخاب سایر داوطلبین تاثیر پررنگی بر روی انتخاب شما خواهد داشت؛ بهترین راه برای اطلاع از وضعیت دقیق خودتان در میان سایر داوطلبین بهتر است با مشاورینی صحبت کنید که اطلاعاتی در مورد سایر داوطلبین و تخمین رتبه دارند و می‌توانند دیدی کلی نسبت به وضعیت داشته باشند.

 

 

انتخاب رشته تخصصی کنکور | با چه رتبه ای کجا قبول میشم

همانطورکه در متن فوق مطالعه کردید؛ همراهی و مشورت با مشاوری آگاه، متخصص و با تجربه به شما کمک می‌کند تا به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید که به تنهایی از آنها باخبر نخواهید شد. همچنین مشاور به شما کمک می‌کند تا با توجه به وضعیت منحصر بفرد خودتان بهترین انتخاب و تخمین رتبه را داشته باشید. مشاورین مجموعه دانتل با دقت نظر بسیار از میان بهترین مشاورین ایران گلچین شده اند و می‌توانند انتخاب رشته ای تخصصی را برای شما انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور 1400 - 1401

 

سوالات متداول

بازار کار رشته ها چقدر روی انتخاب رشته اثرگذار است؟

طبیعتا آینده شغلی رشته ای که انتخاب میکنید اهمیت زیادی دارد؛ اما دو نکته مهم وجود دارد، اول اینکه باید نگاهی نسبت به آینده داشته باشید، رشته انتخابی شما شغل سالیان آینده شما خواهد بود، پس بهتر است نسبت به آینده شغلی خود بیاندیشید نه فقط اکنون؛ نکته دوم اینکه موفقیت در دانشگاه و کار نیاز به تلاش و همت شما دارد پس بهتر است به سمت علاقه خود حرکت کنید تا انرژی و انگیزه کافی داشته باشید.

 

در صورتی که قبول بشم اما نروم چه اتفاقی میافتد؟

داوطلبینی که انتخاب رشته انجام می‌دهند اما ثبت نام نمی‌کنند؛ دچار محرومیت می‌شوند یعنی از کنکور بعدی محروم خواهید شد. اما می‌توانید کنکور دوسال بعد شرکت کنید.

 

چرا باید واسه انتخاب رشته باید مشاوره بگیرم و خودم انجام ندم؟

مشاور با توجه به تخصص و تجربه ای که دارد؛ دارای اطلاعاتی است که عموم داوطلبین از این اطلاعات باخبر نیستند، ضمنا مشاورین براساس مراجعینی که دارند از وضعیت نسبی باقی داوطلبین مطلع هستند و دید بهتری نسبت به وضعیت داوطلبان خواهند داشت؛ فراموش نکنیم در نهایت خود داوطلب انتخاب کننده خواهد بود و مشاور می‌تواند فرایند انتخاب را برای داوطلب تسهیل کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتلبا شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024