برای رژیم لاغری چه کارهایی باید انجام دهی



همیشه یک راه برای وزن کم کردن به روشی سالم وجود دارد‎

 

همیشه یک راه برای وزن کم کردن به روشی سالم وجود دارد،کاهش و افزایش وزن شدید برای بدن و شخص ضرر دارد،این چنین نوساناتی باعث تامین غیر مستقیم،مواد مغذی و مواد معدنی،موجود در بدن میشود و بسیاری از بیماری ها را بوجود میاورد.در این مقاله یک روش برنامه ریزی شده و سازمان دهی شده برای وزن کم کردن وجود دارد. رهایی از چاقی و بیماریهای ناشی از اضافه وزن یکی از دغدغه های جدی مردم جامعه می باشد، نگران نباشید توصیه های تغذیه ای و رژیم لاغری بسیار مفید برای شادابی و سلامت جسمی را در این بخش می خوانید.

 

بدون شناخت دست به اقدامی برای رژیم غذایی نزنید! 

به تجربه کسانی که با موفقیت این راه را پیموده اند، اعتماد کنید. 

 

از خوردن شکر و نوشیدنی‌های شکردار خودداری کنید

شکر اضافه‌شده به مواد غذایی ناسالم است. تحقیقات نشان می‌دهند شکر آثار به شدت آسیب‌زایی بر سلامت متابولیک (سوخت و ساز) بدن دارد. شکر شامل نیمی گلوکز و نیمی فروکتوز است و فروکتوز تنها توسط کبد متابولیزه شود. 

 

وقتی شما مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده می‌خورید، کبد از فروکتوز پر می‌شود و همه‌ی آن را به چربی تبدیل می‌کند.

 

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند، وجود شکر اضافی در بدن می‌تواند منجر به افزایش انباشت چربی در شکم شود. برخی بر این باور هستند این فقط اولین اثر آسیب‌زای شکر بر سلامت بدن است. شکر باعث بالا رفتن چربی شکم و کبد شده و در نتیجه منجر به مقاومت در برابر انسولین و بسیاری از مشکلات متابولیک می‌شود. شکر مایع در این خصوص حتی مضرتر نیز هست. کالری‌های مایع از نظر مغز همانند کالری‌های جامد دیده نمی‌شود و هنگامی که نوشیدنی‌های شکردار می‌نوشید، کالری بیشتری دریافت می‌کنید.

 

مطالعات نشان می‌دهند نوشیدنی‌های شکردار خطر چاقی در کودکان را در هر وعده‌ی مصرف ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. مصرف شکر را به حداقل برسانید و نوشیدنی‌های شکردار، آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را از تغذیه‌ی خود حذف کنید. البته این موضوع در خصوص میوه‌های ارگانیک صحت ندارد، چرا که این میوه‌ها بسیار سالم هستند و فیبر بالایی دارند که آثار منفی فروکتوز را تقلیل می‌دهد. میزان فروکتوزی که شما از میوه دریافت می‌کنید در مقایسه با شکرهای تصفیه‌شده ناچیز است.

 

اگر می‌خواهید شکر تصفیه‌شده را حذف کنید، باید نوشته‌های بسته‌بندی‌ها را با دقت بخوانید، زیرا ممکن است خوراکی‌هایی هم که عنوان «سالم» را یدک می‌کشند مقدار زیادی شکر داشته باشند.

  

کربوهیدرات های سالم و خوب را مصرف کنید

متخصصین تغذیه بر این باورند که به طور کلی 45 تا 65 درصد کالری مورد نیاز فرد در طول روز، باید از کربوهیدارت تأمین شود، ولی باید از کربوهیدرات های ساده که بدن برای مصرف آنها، انرژی زیادی نمی سوزاند؛ مثل شکر، قند و سایر شیرین کننده ها کمتر استفاده کرد و در عوض انواع کربوهیدارت های پیچیده و پُر فیبر مثل انواع نان و ماکارونی که از آرد سبوس دار  درست شده اند و یا سایر غلات مثل جو ، جوی دو سر و ... را مصرف کرد.

 

مصرف شیرینی ها را قطع کنید

انواع شیرینی، شکلات، آب نبات، ژله، نوشابه، کیک و کلوچه را از رژیم غذای خود حذف کنید، ولی مصرف کم بیسکویت های سبوس دار ایرادی ندارد.

  

کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

محدود کردن مصرف کربوهیدرات بهترین راهِ کاهش چربی شکم است. بسیاری از تحقیقات این موضوع را به اثبات رسانده‌اند. وقتی کربوهیدرات را حذف کنید، اشتهای شما کم می‌شود و می‌توانید وزن کم کنید.

 

در بیش از ۲۰ نمونه‌ی تصادفی کنترلی مشخص شد، میزان کاهش وزن به واسطه‌ی رژیم حاوی غذاهای کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم کم‌چربی ۲ تا ۳ برابر بیشتر است. رژیم‌های غذایی کم‌ کربوهیدرات باعث کاهش سریع آب بدن می‌شوند و به‌سرعت نتیجه می‌دهند و کاهشِ چشمگیر وزن در عرض چند روز قابل مشاهده خواهد بود. همچنین در تحقیقاتی در مقایسه‌ی رژیم‌های غذایی کم‌چربی و کم‌ کربوهیدرات مشخص شده است رژیم‌های کم‌کربوهیدرات چربی‌های شکم، اطراف بدن و کبد را هدف قرار می‌دهند.

 

اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (نان سفید، پاستا و غیره) می‌تواند کمک شایانی به این موضوع بکند، به خصوص اگر شما مصرف پروتئین را بالا نگه دارید. با این حال، اگر می‌خواهید خیلی زود وزن کم کنید، مصرف کربوهیدرات را به ۵۰ گرم در روز کاهش بدهید. با این کار، بدن شما در شرایط کتوزیز قرار می‌گیرد که در نتیجه‌ي آن اشتهای شما از بین می‌رود و بدن شما شروع به سوزاندن چربی به‌عنوان سوخت بدن می‌کند.

  

مواد غذایی سرشار از فیبر بخورید 

مشخص کنید که به چه مقدار فیبر در روز احتیاج دارید.میزان فیبر مصرفی را به آرامی افزایش دهید.غلات سبوس دار مصرف کنید.حبوبات بخورید.آجیل و خشکبار بخورید.

  

غذاهای طبیعی و سالم را انتخاب کنید

غذاهای طبیعی و سالم شامل :سبزی ها ،میوه ها، غلات، حبوبات، ماهی، لبنیات کم چرب و گوشت بدون چربی می باشند. پس سعی کنید با مصرف متعادل این مواد غذایی، خود را به طرف کاهش وزن سوق دهید و از غذاهای ناسالم و پر انرژی پرهیز کنید.

 

کاهش و افزایش وزن شدید برای بدن و شخص ضرر دارد‎

 

الکل نخورید

در هر گرم الکل، ۷ کالری انرژی وجود دارد. بخش اعظمی از الکل در کبد به استات تبدیل می‌شود که در جریان خون آزاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند ترجیح بدن در سوخت‌وساز بیشتر به استات است تا چربی، در نتیجه با مصرف الکل فرایند سوختن چربی‌های شکم متوقف می‌شود. علاوه بر این، مصرف نوشیدنی‌های الکلی پیش از صرف غذا یا حین آن میزان دریافت کالری غذا را بالا می‌برد که دلیل آن شاید اثر اشتهاآور الکل باشد.

  

 در ساعات مشخص غذا بخورید

سعی کنید هر روز در یک زمان مشخص غذا بخورید. مطالعات نشان داده است که این کار به هضم غذا کمک می کند. زیرا در این حالت، ساعت بدن با مغز و شکم هماهنگ می شود.

 

شاید به نظر شما عجیب باشد، ولی روزهایی که سر ساعت غذا نمی خورید، ممکن است احساس نفخ کرده و مدت هضم غذا طولانی تر شود.

 

پس سعی کنید در ساعات مشخص و حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به تختخواب غذا بخورید. در این صورت، بدن فرصت کافی برای هضم غذا قبل از به خواب رفتن خواهد داشت.

 

برای گرفتن نتیجه بسیار سریع عجله نکنید

دستیابی به لاغری سریع با استفاده از روش های اصولی بسیار خوب است. اما وزن کم کردن بیش از حد در یک بازه زمانی کوتاه، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. اگر مراحل آهسته و مداومی را دنبال کنید، قادر خواهید بود به هدف خود برای کاهش وزن دست پیدا کرده و آن را حفظ کنید.

 

از طرف دیگر اگر وزن خود را به کمک یک رژیم غذایی تصادفی که در اینترنت پیدا کرده اید به سرعت کاهش دهید، احتمال آن زیاد است که در آینده، به وزنی بالاتر از وزن قبلی خود برسید. کاهش وزن سالم زمان بر است. به خصوص اگر نیاز باشد که مقدار زیادی وزن کم کنید. استفاده از یک روند آرام و مداوم برای لاغری بسیار بهتر است و به شما این اطمینان را می دهد که وزن کاسته شده برای همیشه رفته و دیگر برنمی گردد.

 

به محتوای انرژی غذایی که می خورید فکر کنید

محتوای انرژی، به مقدار انرژی موجود در آن حجم از غذای مورد مصرف شما اطلاق می شود.

بعضی غذاها حاوی انرژی زیادی هستند، مثل مواد غذایی چرب که حتی مقدار کم آنها، انرژی زیادی را وارد بدن می کند. ولی در مقابل، غذاهای کم انرژی مثل سبزی ها و بعضی از میوه ها را می توانید در حجم زیاد مصرف کنید، بدون اینکه انرژی زیادی وارد بدن شما شود.

برای مثال انرژی موجود در یک قاشق غذاخوری کره، معادل با انرژی 20 لیوان کاهو  می باشد. به نظر شما کدامیک احساس سیری بیشتری در شما ایجاد می کند؟ پس غذای کم انرژی را برای رژیم غذای خود انتخاب کنید.

  

آب زیاد بنوشید.

اگر رژیم غذایی حاوی فیبر بالا را به منظور رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست انتخاب کرده اید باید بدانید که در کنار این رژیم غذایی باید آب زیادی بنوشید در غیر این صورت مصرف اینگونه مواد غذایی اثر عکس بر مشکل شما خواهد داشت.

 

به مقدار کافی ویتامین B مصرف کنید

اگر هدف شما لاغر کردن شکم است، روش دیگر روی آوردن به رژیمی است که شامل مقدار کافی ویتامین B باشد. بسیاری از ویتامین‌های B در تبدیل چربی‌های غذایی، پروتئین و کربوهیدرات به انرژی نقش مهمی بازی می‌کنند. به علاوه، بسیاری از ویتامین‌های B فواید دیگری برای کاهش وزن دارند. مثلا، ویتامین B3 برای کسانی مفید است که افزایش سایز کمر آنها ناشی از مقاومت بدن‌شان به انسولین است. ویتامین B6 نیز برای جذب مناسب روی -یکی از مواد مغذی مهم در کاهش چربی- بسیار لازم است. 

  

برای لاغری مواد قندی را کمتر مصرف کنید

برای رسیدن به لاغری شما باید کربوهیدرات مصرفی خود را کم کنید، اما نباید مصرف کربوهیدرات را به طور کامل قطع کنید، چون بدن با استفاده از انرژی قند (کربوهیدرات) کارهای خود را انجام می دهد، در صورت قطع مصرف کربوهیدرات ها بدن بی حال، خسته، سست شده و حتی امکان افزایش وزن هم وجود دارد. همچنین توصیه می شود برای لاغری گوشت با پروتئین بالا و ماهی با چربی اشباع شده و کلسترول بخورید. مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی (تخم مرغ، کره، مرغ، ماهی، ماست، شیر، گوشت گاو، گوشت بره، بوقلمون) به افزایش بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند، در حالی که مصرف مقدار زیادی از غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، و دانه ها (برنج، بلغور جو دوسر، سیب زمینی زرد، سیب زمینی شیرین) به سلامت بدن و کاهش وزن می انجامد. ادعای عجیبی است که برنج سفید و سیب زمینی دارای چربی نیستند و باعث افزایش کالری بدن نمی شوند، اما خوردن این نوع مواد غذایی دارای نشاسته به اندازه کافی در حد رفع گرسنگی توصیه می شود.

 

برای گرفتن نتیجه بسیار سریع عجله نکنید

دستیابی به لاغری سریع با استفاده از روش های اصولی بسیار خوب است. اما وزن کم کردن بیش از حد در یک بازه زمانی کوتاه، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. اگر مراحل آهسته و مداومی را دنبال کنید، قادر خواهید بود به هدف خود برای کاهش وزن دست پیدا کرده و آن را حفظ کنید.

 

از طرف دیگر اگر وزن خود را به کمک یک رژیم غذایی تصادفی که در اینترنت پیدا کرده اید به سرعت کاهش دهید، احتمال آن زیاد است که در آینده، به وزنی بالاتر از وزن قبلی خود برسید. کاهش وزن سالم زمان بر است. به خصوص اگر نیاز باشد که مقدار زیادی وزن کم کنید. استفاده از یک روند آرام و مداوم برای لاغری بسیار بهتر است و به شما این اطمینان را می دهد که وزن کاسته شده برای همیشه رفته و دیگر برنمی گردد.

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------