10 توصيه براي خريد تردميل و دوچرخه ورزشي



 

 

تردميل و دوچرخه ورزشي

 

براي آدم هاي گرفتار و براي آن هايي که به هر دليل موجه يا ناموجهي دلشان نمي خواهد اول صبح يا آخر شب توي پارک ها بدوند يا پياده روي کنند، تردميل يک نعمت است; البته مشروط بر اين که به فکر سلامت خودشان و احيانا به فکر کاهش وزن و تناسب اندام خودشان باشند. مشروط بر همين شرط مذکور، دوچرخه ورزشي هم مي شود يک نعمت مدرن، که هم از کارآيي هاي تردميل برخوردار است، هم جمع وجورتر است و جاي کمتري را در منزل اشغال مي کند. اگر مي خواهيد با اولين پولي که دستتان آمد، يک تردميل يا يک دوچرخه ورزشي براي خودتان يا يکي از اعضاي خانواده تان بخريد، توصيه مي کنيم اين مطلب را بخوانيد بعد تردميل يا دوچرخه ورزشي بخريد.

 

آشنايي با تردميل

 

تردميل يک وسيله ورزشي است که اين روزها مي توانيد در بيشتر باشگاه هاي ورزشي، آن را در کنار ساير انواع دستگاه هاي ورزشي ببينيد. تردميل يک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه اين دستگاه مي شود. به اين ترتيب، شما مي توانيد روي آن راه برويد يا حتي بدويد. تردميل ممکن است موتور داشته يا نداشته باشند. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده باشيد، در واقع، نيروي وزن و فشار پاهاي شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردميل مي شود. اين نوع تردميل، دستگاهي سبک است و اگر هزينه مختصري براي خريد اين دستگاه در نظر گرفته باشيد، مي توانيد همين نوع را براي ورزش در منزل خودتان انتخاب کنيد. اما نوع موتوردار تردميل، تکنولوژي پيشرفته تري دارد و موتوري که در آن کار گذاشته شده است به کمک عضلات شما مي آيد و به اين ترتيب، شرايط گوناگوني براي دويدن يا راه رفتن براي شما به وجود مي آورد. در اين دستگاه، موتور تردميل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردميل مي شود. شما مي توانيد سرعت آن را به صورت شيب دار تنظيم کنيد و حالتي را به وجود آوريد مثل اين که داريد در يک مسير سربالايي راه مي رويد يا مي دويد. اين تردميل ها معمولا يک مانيتور کامپيوتري دارند که با سيم هاي مخصوصي به بدن وصل مي شوند و مي توانند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آيا شدت حرکت هايش روي تردميل کافي است و موجب کاهش وزنش مي شود يا نه. اگر به صفحه مانيتور اين تردميل ها نگاه کنيد، برنامه هاي از پيش تعيين شده اي را خواهيد يافت که به کمک آن ها مي توانيد الگوي راه رفتن يا دويدن خودتان را روي تردميل تنظيم کنيد.

 

5 توصيه براي خريد تردميل

 

قبل از اين که براي خريد تردميل به بازار برويد، لازم است اطلاعاتي را درباره اين دستگاه به دست بياوريد تا بتوانيد دقيقا همان نوعي را انتخاب کنيد که مناسب نيازهاي شما است:

1 ) هنگام خريد تردميل، قبل از هر چيز ديگري به اين موارد توجه کنيد: جنس دستگاه، صفحه تردميل، قدرت موتور، حداقل و حداکثر سرعت دستگاه، شيبي که مي تواند ايجاد کند، وزني که مي تواند تحمل کند، حداکثر ساعاتي که مي تواند بدون وقفه کار کند، ميزان سروصداي موتور و امکانات جانبي.

 

2 ) اينترنت منبع مناسبي براي کسب اطلاعات جديد درباره تردميل و ساير ابزار و وسايل ورزشي جديد است. شما مي توانيد چند مارک معتبر تردميل را در نظر بگيريد و سري به سايت هاي کارخانجات توليد کننده اين محصولات بزنيد. هر يک از اين شرکت ها معمولا قابليت هاي دستگاه توليدي خود را به طور کامل در اين سايت توضيح داده اند و شما مي توانيد اين قابليت ها را با هم مقايسه کنيد و تصميم خودتان را بگيريد.

 

3 ) حتما حواستان به استحکام و امنيت دستگاهي که مي خريد، باشد. تردميل هر چقدر محکم تر و ثابت تر باشد، بهتر و مناسب تر است. براي امنيت دستگاه هم دستگيره هايي در جلوي آن تعبيه شده که مي توانيد هنگام پياده روي يا دويدن روي تردميل، دستتان را به آرامي به آن ها بگيريد. تردميلي که هنگام دويدن روي آن احساس مي کنيد که صفحه اش دارد در زير پايتان مي لرزد، اصلا مناسب نيست.

 

4 ) اگر به نمايندگي هاي مجاز فروش تردميل سري بزنيد، معمولا به نفعتان تمام مي شود; چون مي توانيد انواع مختلف اين دستگاه را با هم و در کنار هم ببينيد، آن ها را امتحان و با يکديگر مقايسه کنيد. در اين نمايندگي هاي مجاز، هنگامي که مدل هاي جديدتر تردميل به وسيله شرکت سازنده توليد مي شود و به فروشگاه مي رسد، گاهي روي مدل هاي قديمي تر، تخفيف هاي خوبي مي خورد و به اين ترتيب، مي توانيد يک تردميل مناسب را با قيمت دلخواهتان پيدا کنيد. از سوي ديگر در اين مراکز، کارشناساني حضور دارند که در انتخاب تردميل مناسب به شما کمک مي کنند. خريد از يک نمايندگي مجاز يک فايده ديگر نيز دارد و آن، دريافت يک گارانتي معتبر است که به واسطه آن، اگر ايرادي در دستگاهتان به وجود بيايد، مي توانيد از تعميرکاران شرکت مربوطه بخواهيد آن را برطرف کنند.

 

5 ) اگر تردميل را براي منزلتان خريداري مي کنيد، پيشاپيش حواستان به اين مساله باشد که آيا فضاي کافي براي قرار دادن آن در منزلتان داريد يا نه. براي اين منظور، مي توانيد ابعاد فضايي را که براي گذاشتن تردميل در منزلتان در نظر گرفته ايد، اندازه بزنيد و از فروشنده بخواهيد دستگاهي را به شما معرفي کند که با فضاي منزلتان سازگار باشد. تردميل را بايد در جايي از منزلتان قرار بدهيد که به اندازه کافي بزرگ باشد تا تمام قسمت هاي دستگاه روي زمين قرار بگيرد و روي زمين از ثبات کافي برخوردار باشد.

 

5 نکته براي حداکثر استفاده از تردميل

 

ورزش کردن روي تردميل، راه و رسمي دارد. براي اين که درحين راه رفتن يا دويدن روي دستگاه، دچار آسيب هاي عضلاني اسکلتي نشويد، بهتر است هميشه به اين 5 نکته توجه کنيد:

 

1 ) اولين قدم، اين است که بتوانيد روي تردميل، وضعيت بدني مناسبي به خودتان بگيريد; يعني سرتان را بالا بگيريد، عضلات گردنتان را کاملا شل کنيد و آرام باشيد و ترجيحا مستقيم به جلو نگاه کنيد. اگر قرار است هنگام استفاده از تردميل به تلويزيون نگاه کنيد، اين تلويزيون بايد در ارتفاعي نصب شده باشد که شما مجبور نباشيد گردنتان را براي مدت طولاني با زاويه نگه داريد.

 

2 ) دست هايتان را آرام آرام مشت کنيد، البته نه تا حدي که دست هايتان کاملا منقبض شود. سعي کنيد هنگامي که روي تردميل راه مي رويد يا مي دويد، بازوهايتان از کنار بدنتان به سمت جلو و عقب حرکت کنند و در واقع، يک جور حرکت آونگي داشته باشند.

 

3 ) توصيه مي شود هنگام ورزش کردن، عضلات شکمتان را منقبض کنيد.

 

4 ) راه رفتن روي تردميل، نياز به گام هاي خيلي کوتاه يا خيلي بلند ندارد. توصيه مي شود روي تردميل، همان طوري قدم برداريد که برايتان آسان و معمول است; نه خيلي کوتاه و نه خيلي بلند.

 

5 ) توصيه مي شود روي نفس هاي خودتان تمرکز داشته باشيد. سعي کنيد به صورت طبيعي نفس بکشيد و گهگاهي که مي توانيد، نفس عميق بکشيد.

 

آشنايي با دوچرخه هاي ورزشي

 

دوچرخه هاي ثابت ورزشي، نوعي ديگر از دستگاه هاي ورزشي به حساب مي آيند که بيشتر باشگاه هاي ورزشي به آن مجهزند. شما مي توانيد يکي از اين دوچرخه ها را نيز براي ورزش در منزل خريداري کنيد. اين دستگاه، هم جاي کمي را اشغال مي کند، هم ارزان تر است و هم به راحتي به شما امکان مي دهد که در فضاي کوچک آپارتمانتان دوچرخه سواري کنيد. توجه به برخي نکات مي تواند کمکتان کند که در خريد دوچرخه مورد نيازتان خطا نکنيد.

 

تردميل و دوچرخه ورزشي

 

5 توصيه براي خريد دوچرخه ورزشي

 

1 ) اولين قدم براي خريد يک دوچرخه ورزشي مناسب، اين است که دوچرخه تان راحت باشد. هيچ ورزشي بدتر از ورزش کردن روي يک دوچرخه سفت، محکم و ناراحت نيست. جايگاه نشستن شما بايد کاملا راحت باشد. برخي افراد ترجيح مي دهند نشيمنگاه دوچرخه شان سفت و باريک باشد ولي برخي ديگر، انواع پهن و عريض را ترجيح مي دهند. توصيه مي شود دوچرخه اي را انتخاب کنيد که ارتفاع نشيمنگاهش به آساني قابل تنظيم باشد تا بتوانيد آن را به گونه اي تنظيم کنيد که قدرت داشته باشيد به راحتي دسته هاي دوچرخه را در دست بگيريد. پشتي صندلي دوچرخه هم بايد به گونه اي باشد که وقتي روي دوچرخه رکاب مي زنيد، به طور کامل پشت شما را در بر بگيرد.

 

2 ) هميشه بهتر است دوچرخه اي را انتخاب کنيد که مقاومت رکاب هايش در برابر رکاب زدن شما قابل تنظيم باشد. اگر دوچرخه ورزشي، اين قابليت را نداشته باشد، بهتر است آن را به کلي کنار بگذاريد و از خير خريدش بگذريد. برخي از انواع ارزان قيمت اين دوچرخه ها به صورت دستي تنظيم مي شوند; به نحوي که نوعي باندهاي نايلوني دور چرخ هاي آن قرار مي گيرند تا مقاومت در برابر چرخش را افزايش دهند. بنابراين اگر قصد خريد چنين دوچرخه هايي را داريد، بهتر است انواعي را انتخاب کنيد که به صورت خودکار (اتوماتيک)، مقاومت رکاب هايش در برابر پا زدن تنظيم مي شود. اصلا دلچسب نيست اگر هر از گاهي مجبور شويد در بحبوحه ورزش کردن، از دوچرخه پياده شويد و مقاومت رکاب هايش را تنظيم کنيد. شما مي توانيد با استفاده از صفحه مانيتوري که مقابل روي شما در دوچرخه هاي اتوماتيک قرار دارد، شدت ورزش کردن و الگوي دوچرخه سواري خودتان را تنظيم کنيد. روي مانيتور اين نوع دوچرخه ها برنامه هاي گوناگوني براي ورزش و دوچرخه سواري وجود دارد.

 

3 ) خيلي آزاردهنده است اگر بخواهيد با يک دوچرخه ورزشي که حسابي سروصدا مي کند، ورزش کنيد. شايد يک سروصداي کوچک چندان مهم نباشد ولي اگر اين صداهاي مزاحم، پيوسته تکرار شوند; در بازده ورزش شما و در ساعاتي که روي دستگاه ورزش مي کنيد، قطعا تاثير خواهند گذاشت. دوچرخه ورزشي بايد آن قدر بي سروصدا باشد که بتوانيد به آساني حين کارکردن با آن، به موسيقي گوش بدهيد يا تلويزيون نگاه کنيد.

 

4 ) دوچرخه هايي که داراي صفحه اي براي تنظيم برنامه هاي ورزشي شما هستند، هيچ گاه شما را از دوچرخه سواري خسته نمي کنند; چون روي اين دوچرخه ها مي توانيد برنامه ورزشي خودتان را تنظيم کنيد و ببينيد که با اين روش رکاب زدن چقدر انرژي مصرف مي کنيد يا ضربان قلبتان در هر دقيقه چقدر است. اين که شما بازتاب ورزش خودتان را جلوي چشمتان ببينيد، خيلي مهم است و در کارايي نهايي تان اثر مثبتي خواهد داشت. شما مي توانيد با استفاده از اين صفحه نمايشگر، زمان ورزش کردن خودتان و فاصله اي را که در آن رکاب مي زنيد و همچنين سرعت رکاب زدن خودتان را تنظيم کنيد.

 

5 ) توصيه مي شود دوچرخه اي را انتخاب کنيد که مناسب سايز بدنتان باشد. به خصوص اگر اضافه وزنتان زياد است، بهتر است اين توصيه را جدي بگيريد. بيشتر دوچرخه ها به گونه اي ساخته شده اند که شما مي توانيد آن ها را براي استفاده هر کسي با هر سايزي تنظيم کنيد.

منبع:ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------