ورزش بعد از جراحی دهان و دندان



ورزش کردن بعد از عمل جراحی فک, ورزش کردن بعد از جراحی کاشت ایمپلمنت, عمل جراحی ایمپلمنت

در صورتی که جراحی دندان شما سبک باشد به راحتی می توانید به روال عادی برگردید

 

آیا بعد از جراحی دهان و دندان می توان ورزش کرد؟ 

ورزش در زندگی برخی افراد از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است بطوریکه ایجاد وقفه ای هرچند کوتاه میتواند برای این افراد نگران کننده باشد. یکی از این موارد زمانی است که فرد به علت گذراندن مراحل درمان و جراحی دهان و دندان باید بداند چه ورزشهایی مناسب این زمان است و آیا انجام دادن آنها بلامانع است یا نه. 

فرایندهای رایج دندان پزشکی و ارتباط آن با ورزش

نکاتی وجود دارد که بعد از مراحل درمان دهان و دندان باید در نظر گرفته شود. از آن جمله در نظر گرفتن روند بهبود و احساسی که بعد از اعمال داروی بی حسی به شما القا میشود. بسیاری از فرایندهای دندان پزشکی این امکان را به شما میدهد که ظرف چند روز پس از آن به حالت عادی برگشته و ورزش کردن را ادامه دهید. 

 

نکته ای که باید در نظر بگیرید میزان وخامت حال شما بعد از فرایند دندان پزشکی است و اینکه چقدر طول میکشد تا به حالت عادی برگردید. 

در فرایند دندان پزشکی طیف وسیعی از اقدامات درمانی وجود دارد و بسته به اهداف درمانی میتواند از یک معاینه و جرم گیری و پاکسازی ساده تا انجام یک جراحی ریشه دندان متغیر باشد. 

 

در صورتی که شما مشکل چندان جدی نداشته باشید و روند درمان شما تنها  در حد یک معاینه معمولی و یا گرفتن عکس از دندانتان باشد و به استعمال داروی بیهوشی نیازی نداشته باشید شما به راحتی میتوانید به روال عادی برگشته و با خیال راحت ورزش کنید.

اما اگر فرایند درمان دندان شما شامل کشیدن دندان و جراحی لثه و یا استخوان است در این صورت باید دستورات و توصیه های پزشک خود را به طور جدی دنبال کنید.

 

در این حالتها مهمترین اقدام جلوگیری از انجام کارهایی است که منجر به باز شدن بخیه  و از بین رفتن لخته خونی شده و باعث ایجاد مشکلات بیشتری از جمله عفونت میشود. در صورت نیاز به استفاده از روکش روی دندانتان ممکن است از سه تا پنج روز نیاز به پرهیز از ورزش و فعالیتهای فیزیکی داشته باشید. 

 

در نظر گرفتن داروی آرام بخش مورد استفاده در فرایند دندان پزشکی 

بسته به فرایند درمان دندانی که خواهید داشت وهمچنین انتخاب پزشکتان ممکن است برای کاهش میزان استرس و برطرف کردن احساس درد، داروی آرامبخشی به شما تزریق شود. یکی از این داروهای آرامبخش مسکن مخدری مانند کدئین و یا هیدروکدئین میباشد. داروی آرامبخش بلافاصله از طریق خون  وارد سیستم عصبی مرکزی شده تا درد شما را تسکین دهد. این دارو ممکن است  قبل از فرایند و یا در طول فرایند دندان پزشکی به شما داده شود که معمولا 12 ساعت طول میکشد تا اثرات آن رفع شود و با در نظر گرفتن دوز دارو تا رفع کامل اثر دارو باید از ورزش کردن خودداری کنید. 

 

ورزش بعد از جراحی دندان عقل, ورزش کردن پس از جراحی دهان, جراحی فک

در طول زمان بهبودی با حرکات سبک می توانید ورزش بعد از جراحی فک را آغاز کنید

 

ورزش بعد از جراحی دهان و دندان

اگر یک فرایند سخت دندان پزشکی مانند جراحی دندان را پشت سر گذاشته باشید خود بدنتان به ما خواهد گفت که چه زمانی آمادگی برای ورزش کردن دارید. اما باید در نظر داشت که حتی با وجود انرژی زیاد باز هم با احتیاط رفتار کنید و حرکات روان داشته باشید و از فعالیتهای سنگین بپرهیزید و تا چند روز بعد از جراحی از ورزش بپرهیزید. 

 

یکی از روشهای ورزش کردن در این ایام از طریق حرکات در دامنه ROM است. تمرینات ROM علاوه بر حفظ انعطاف پذیری و سلامت مفاصل برای آنها مفید هم هست و در عین حال تاثیر خیلی کمی روی ناحیه سر و فک شما دارند. تمرینها شامل حرکات مکرر و همزمان شانه ها و بازوها برای بهبود جریان خون در بدن هستند. 

 

ورزش کردن پس از جراحی دهان, جراحی فک, ورزش بعد از ایمپلنت

در صورت داشتن سرگیجه، از انجام ورزش بعد از جراحی فک خودداری کنید

 

احتیاط ها و هشدارهای بعد از جراحی فک 

بعد از انجام هرگونه فرایند دندان پزشکی از جمله جراحی لثه و یا پر کردن دندان باید توصیه های پزشک خود را در خصوص ورزش کردن دنبال کنید.

توجه داشته باشید که هر گونه حرکت ناگهانی سر ممکن است باعث جابجا شدن روکش از روی دندان پر شده و یا شل شدن یا کنده شدن لخته خون شود. ورزش کردن بلافاصله بعد از کشیدن دندان و عدم رعایت اصول و توصیه های پزشک خشک شدن حفره دندان میشود. 

در صورت بروز خونریزی  و درد شدید و یا ترشحات سبز رنگ یا سفید رنگ و مشاهده هر گونه هشدار جدی باید مجددا به پزشک مراجعه کنید.

 

به طور کلی از 24 تا 48 ساعت بعد از عمل جراحی دندان انجام حرکات ورزشی به علت خونریزی بسیار خطرناک میباشد و باید از آن پرهیز شود. 

چه هنگام باید ورزش کردن را متوقف کنید. 

 

در هنگام انجام ورزشهای روزانه بعد از جراحی دندان اگر متوجه شروع و یا تشدید خونریزی شدید و یا محل جراحی شده دچار تورم شد و یا بخیه هایتان از هم باز شد یا احساس تب کردید حتما باید ورزش کردن را متوقف کنید. در صورت ایجاد احساس سرگیجه یا سبکی نیز باید دست از ورزش کردن بکشید و به پزشک مراجعه کنید. 

 

ورزش بعد از جراحی دندان عقل, ورزش کردن پس از جراحی دهان, جراحی فک

ورزش بعد از جراحی فک را می توانید دو هفته پس از جراحی شروع کنید

 

ورزش کردن بعد از عمل جراحی فک 

بعد از انجام عمل جراحی فک توصیه میشود از انجام ورزش های سنگین و فعالیتهای فیزیکی شدید ازجمله بلند کردن سنگین خودداری کنید. این گونه فعالیتها باعث بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب میشود. در این زمان عروق خونی در حال بهبود شدن هستند و هر گونه فشاری بر آنها باعث خونریزی میشود.

 

دو هفته بعد از عمل فک میتوانید ورزش را به آرامی شروع کنید مثل پیاده روی آرام روی ترد میل، ولی تا 4 الی 6 هفته از انجام ورزشهای سنگین و هوازی مانند ایروبیک خودداری کنید. همچنین از انجام ورزشهایی که ممکن است به فک ضربه وارد کند پرهیز کنید. 

 

ورزش کردن بعد از جراحی کاشت ایمپلمنت 

ایمپلمنت دندان هم مانند سایر جراحی های دهان و دندان حساس میباشد و نیاز به مراقبت های خاصی دارد. توصیه میشود تا 48 ساعت بعد از انجام این عمل از ورزش کردن و انجام فعالیتهای سنگین خودداری شود. 

 

در روزهای اولیه پس از عمل جراحی ایمپلمنت بنا به دلایلی امکان شروع کردن فعالیتهای ورزشی بلافاصله وجود ندارد. دلیل اول آن احتمال خونریزی تا دو سه روز بعد از عمل میباشد.

دلیل دوم به علت تغییر رژیم غذایی که پزشک  تجویز میکند انرژی بدن کم شده و در این ایام ورزش کردن توصیه نمیشود. و دلیل سوم به علت داروهای آرام بخش تجویز شده توسط پزشک ممکن است تا چند روز احساس سرگیجه و عدم تعادل داشته باشید که در این شرایط ورزش کردن توصیه نمیشود.

 

چه زمانی بعد از ایمپلنت شروع به ورزش کنیم؟

 

ورزش بعد از جراحی فک, ورزش بعد از جراحی فک و دندان, ورزش کردن بعد از عمل جراحی فک

زمان دقیق شروع ورزش بعد از جراحی فک بسته به میزان روند بهبودی در هر فرد است

 

با توجه به توضیحاتی که قبلا دادیم بعد از انجام هر گونه عمل جراحی مربوط به دهان و دندان توصیه میشود تا چند روز اول را از انجام هر گونه ورزش و فعالیت فیزیکی پرهیز کنید و بعد از آن با توجه به توصیه های پزشکتان و تحت نظر وی فعالیتهای ورزشی را به مرور و از ورزشهای سبک و راحت شروع کنید.

 

زمان دقیق شروع ورزش بسته به میزان روند بهبود در هر فردی متفاوت است ولی در هر صورت باید تحت مشاورت پزشک صورت گیرد. 

فراموش نکنید که هدف از ورزش کردن حفظ سلامتی و ارتقای توانایی بدنی است. پس نباید کاری که باعث به خطر افتادن سلامت ما میشود انجام دهیم. بعد از سپری کردن دوره استراحت بعد از عمل جراحی به راحتی میتوان با رعایت اصول و توصیه های پزشکی در رابطه با ورزش و با شروع کردن از ورزشهای سبک به روال عادی  برگردید. 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------