همه چیز درباره ورزش بعد از عمل جراحی دیسک کمر



ورزش های ممنوعه بعد از عمل جراحی دیسک کمر, روش های جراحی دیسک کمر, ورزش بعد از جراحی دیسک کمر

ورزش بعد از عمل جراحی دیسک کمر اگر به درستی انجام شود بسیار مفید است

 

ورزشهای مناسب و نامناسب بعد از عمل جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر به عنوان روشی درمانی برای مشکلاتی از جمله فتق دیسک توصیه می شود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ورزش کردن پس از جراحی دیسک کمر، می تواند با تقویت عضلات کمر به روند بهبودی آن کمک کند. اما انجام بعضی از ورزش ها بدون مشورت پزشک عواقب جبران ناپذیری را برای دیسک کمر ایجاد می کند.

 ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره ورزش هایی که در دوره نقاهت به تکامل بهبودی شما کمک می کند را بیان کنیم.

 

جراحی دیسک کمر

بیشتر افرادی که دچار عارضه دیسک کمر می شوند به کمک روش های غیرجراحی درمان می شوند. البته باتوجه به شدت بیرون زدگی دیسک شما، پزشکتان به تجویز داروهایی خواهد پرداخت. اگر پس از 6 هفته استفاده از روش های غیرجراحی کمر دردتان بهتر نشد، پزشک انجام عمل جراحی را به شما پیشنهاد می کند.

 

پزشک مربوطه از شما می خواهد قبل از عمل، سی تی اسکن و عکس برداری توسط اشعه ایکس را انجام دهید. روش های عکس برداری مذکور، تصاویر واضحی را از دیسک آسیب دیده و بافت های اطراف آن ارائه می دهند.

 

روش های جراحی دیسک کمر

• تعویض دیسک

• لامینوتومی

• میکرودیسککتومی ‌یا دیسککتومی ‌باز

• دیسککتومی

• دیسککتومی ‌زیر جلدی

• فیوژن ستون فقرات

 

فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر

برای تقویت عضلات، انعطاف پذیری و بهبود حرکات کمر انجام جلسات فیزیوتراپی پس از عمل امری ضروری است. فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات بدن که وظیفه محافظت از ستون فقرات رادارد، بپردازد. با این کار فشار از روی ستون فقرات برداشته می شود و از مکان جراحی شده محافظت می شود.

معمولا زمان آغاز فیزیوتراپی 4 الی 6 هفته پس از عمل آغاز می شود.

 

انواع روش های فیزیوتراپی و ورزش بعد از جراحی دیسک کمر

1. ورزش با توپ ورزشی

برای انجام این حرکت پزشک از شما می خواهد تا روی توپ بنشینید و به صورت حرکات دایره ، لگن خود را به آرامی بچرخانید. این حرکت به تقویت لگن و رفع سفتی عضلات کمر کمک شایانی می کند.

 

2. انجام ورزش استقامتی

با کمک طناب ورزشی می توان به تقویت عضلات مرکزی و کمر پرداخت و به بهبود دامنه حرکات کمک کرد.

 

3. ورزش با وزنه

پزشک مربوطه برنامه درمان را با حرکات سبک شروع می کند تا به مرور زمان به تقویت عضلات کمر بپردازید.

 

4. تمرینات ورزشی ایروبیک

موجب گردش خون در ستون فقرات و بهبود عملکرد بدن می شود.

 

5. فیزیوتراپی با هدایت بیوفیدبک

این کار به شما کمک می کند زمانی که تمرینات ورزشی را انجام می دهید، بازخورد حرکات بدنتان را مشاهده کنید.

 

جراحی دیسک کمر, دستورات پس از جراحی دیسک کمر, فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر

پیاده روی به صورت آرام بهترین ورزش بعد از عمل جراحی دیسک کمر است

 

ورزش هایی برای بهبودی بعد از عمل جراحی دیسک کمر

شما با انجام ورزش ها و تمرینات کششی متوجه می شوید که سطح این تمرینات متفاوت و متناسب با مراحل بهبودی شما در نظر گرفته شده است.

 

• تمرینات سطح اول

تمرینات سطح اول مختص بیمارانی است که دو الی سه هفته از عمل جراحی کمرشان می گذرد.لذا یکی از تمرینات این دوره، پرس شانه است که موجب تقویت عضلات کمر و بهبود حالت بدن می شود.برای این منظور؛ ابتدا به پشت دراز بکشید و زانو هایتان را خم کنید، به گونه ای که مچ پاهایتان در راستای باسن قرار بگیرد.حال شکمتان را شل کنید. مراقب باشید که قسمت تحتانی کمر را خم نکنید.به هنگام عمل دم، بدن خود را شل گرفته و به هنگام بازدم، شانه های خود را به طرف زمین فشاردهید.

 

 تمرینات سطح دوم

این سطح تمرین مختص بیمارانی است که در هفته ی چهارم و پنجم پس از جراحی به سر می برند. در این سطح برای تقویت لگن و بخش تحتانی، پل زدن یک تمرین عالی است.برای انجام تمرین پل زدن، در موقعیتی شبیه به تمرین پرس سینه قرار بگیرید.حال لگن خود را از روی زمین بلند کنید و عضلات مرکزی بدن را در حالت انقباض نگه دارید. سپس به آرامی لگن خود را پایین بیاورید و بازدم را انجام دهید.

 

ورزش های مجاز پس از جراحی دیسک کمر

1. پیاده روی

پیاده روی یکی از روش هایی است که برای دیسک کمر موثر می باشد. برای این منظور برنامه ریزی کنید.تمرینات خود را در ابتدا از 30 دقیقه شروع کرده و به صورت تدریجی به زمان آن اضافه کنید. تنها محدودیت پیاده رویی پس از عمل، آن است که بر روی سطوحی که شیب بسیاردارند، تند پیاده روی نکنید.

 

2. آب درمانی

بسیاری از پزشکان آب درمانی را برای بهبود کمر درد به بیماران توصیه می کنند. در آب درمانی،بدن شناور می شود وسنگینی بدن از روی اندام ها و ستون فقرات برداشته می شود درنتیجه فرد بر بدن خود مسلط می شود. سپس به راحتی به تمرینات خود می پردازد.

 

3. حرکات کششی

 

ورزش حرفه ای بعد از عمل دیسک کمر, زمان ورزش بعد از عمل دیسک کمر, بهترین ورزش بعد از عمل دیسک کمر

انجام حرکات کششی می تواند انعطاف را به عضلات کمر باز گرداند

 

با انجام حرکات کششی عضلات فیله کمر تقویت می شود که مانع وارد شدن فشار برستون فقرات می شود. در ادامه برخی از این حرکات کششی را بیان می کنیم.

 

آموزش انجام حرکات کششی کمر

در ابتدا به پشت بخوابید، سپس زانوهایتان را به اندازه ای خم کنید که کف پاهایتان روی سطح زمین قرار بگیرد. حال عضلات شکم را منقبض کنید تا گودی کمرتان صاف شود؛ پس از چند ثانیه مکث، عضلات خود را رها کنید و این تمرین را تا 3 مرتبه تکرار کنید.در همان حالتی که به پشت خوابیده اید،با دستان خود یک زانو را به طرف قفسه سینه بکشید، مکثی کوتاه کنید و سپس به حالت اول بازگردید و با پای دیگر نیز همین کار را انجام دهید. 

 

مجددا در همین حالت که هستید( به پشت خوابیده و کف پاها روی زمین)، زانوهایتان را هم زمان در دامنه کمر به سمت چپ و راست حرکت دهید.

به ‌صورت چهاردست‌وپا قرار گرفته و کف دست‌های خود را بر روی سطح زمین بگذارید؛ ابتدا کمر خود را به سمت داخل قوس داده و پس از مکثی کوتاه، کمر را به سمت بیرون قوس دهید و عضلات شکم را منقبض کنید.

 

در ادامه، ابتدا یک دست خود را از زمین بلند کرده و در راستای افق نگه ‌دارید، پس از چندثانیه مکث کردن کف دستتان را روی زمین بگذارید و با دست دیگرتان همین حرکت را انجام دهید.

پس از پایان این حرکت، یکی از پاهایتان را به دلخواه، به سمت عقب بکشید و زانو و لگن خود را صاف کنید. این تمرین را هم با هر دو پایتان انجام دهید.

در خاطر داشته باشید که زمان و تعداد حرکات ورزشی کاملا به نظر پزشک و شرایط بدنی شما بستگی دارد.

 

ورزش های خانگی بعد از عمل جراحی دیسک کمر

برای انجام حرکات کششی خوابیده همسترینگ (عضله پشت ران) در ابتدا باید به پشت دراز بکشید، یکی از پاهایتان را به صورت عمودی بالا بیاورید. حال دستتان را بر پشت ران مچ کنید که بتوانید پایتان را نگه دارید. انجام این حرکت به مدت یک دقیقه برای هر طرف پا (پنج مرتبه تکرار) می باشد. 

 

زمان ورزش بعد از عمل دیسک کمر, بهترین ورزش بعد از عمل دیسک کمر, ورزش بعد از عمل جراحی دیسک کمر

انجام برخی حرکات در ورزش بعد از عمل جراحی دیسک کمر اشتباه است

 

حرکات کششی خوابیده همسترینگ (بغل کردن زانو)؛ برای این منظوردر ابتدا به پشت دراز بکشید، حال یکی از پاهایتان را خم کنید و به شکم تان بچسبانید. سپس دستانتان زانویتان را محکم بگیرید. این حرکت نیازمند یک دقیقه مکث برای هر طرف و پنج مرتبه تکرار می باشد.

 

ورزش های ممنوعه بعد از عمل جراحی دیسک کمر

• دویدن

• ورزش با وزنه های سنگین( هالتر)

• تمرین ساق پا

• انجام حرکت کششی به طرفین با توپ ورزشی

• لیفت کشنده: در هنگام بلند کردن وزنه نباید پایین کمرتان به بیرون منحنی شود.

• حرکت عضله همسترینگ یا کشش پای صاف 

• تمرین صبح بخیر هالتر: در این تمرین وزنه ها بر روی شانه ها قرار می گیرد و سینه به زمین نزدیک می شود، در همین حین ستون فقرات و پاها صاف می شوند.

• حرکت دستگاه داخل ران: هنگامی که شما در حال انجام این ورزش هستید، در زمان فشردن وزنه ها به هم یا دور کردنشان از هم ، به ناحیه کمر و ستون فقرات شما فشار وارد می شود.

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------