انجام ورزش در بدن چه تاثیراتی خواهد داشت؟



فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن, فواید ورزش برای سلامتی

فواید ورزش

 

فواید و تاثیر ورزش بر بدن

نقش و اهميت فعاليت‌هاي بدنی خیلی وقت است كه در بین اشخاص كم تحرک شناخته شده است. اين موضوع سبب گردید تا اشخاص جامعه میل پيدا كنند نسبت به اثرات گوناگون فعاليت‌هاي بدني حساس شوند و سعی کنند تا دانش و آگاهی های خود را وسعت بدهند. در ادامه بیشتر به فواید ورزش پرداخته ایم.

اثرات موثر ورزش بر بدن انسان

- افزایش حداکثر جذب اکسیژن در بدن.

- افزایش کارآیی قلب از راه حجم خون پمپ شده در یک ضربان.

- کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارساییهای قلبی.

- کاهش مقاومت عروقی برای عبور دادن جریان خون.

- کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش فشار خون.

- افزایش جریان خون منطقه‌ای و نقل و انتقال اکسیژن به بافتها.

- کاهش و یا از بین بردن چاقی و افزایش قدرت عضلانی.

- افزایش تولید اندروفینها که مخدرهای درونی هستند.

- افزایش توانایی بدن در مصرف اسیدهای چرب آزاد به عنوان سوبسترا در زمان فعالیت.

- افزایش تولید لیپوپروتئینهای سنگین (HDL) که برای بدن موثر هستند.

- پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان در صورت انجام تمرینات تحمل وزن.

- افزایش تحمل گلوکز در بدن.

- افزایش تحمل کار بدنی و کاهش تنگی نفس در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه.

- افزایش و بهتر شدن تحمل بدن در زمان تمرین.

- افزایش تولید عرق زمان فعالیت که در نتیجه تحمل بدن در برابر گرما بالا می‌رود.

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن, فواید ورزش برای سلامتی

تاثیر ورزش بر بدن

 

بدن انسان برعکس ماشين يا هر وسيله ديگر كه بر اثر كار و فعاليت استهلاک آن بالا می رود، با كار جان گرفته و توانايى بيشترى به دست می آورد. در زمانهاى گذشته ، حركت و تمرين هاى بدنى ، قسمتی از كار روزانه شخص به حساب می آمد، ولی اکنون بر اثر پيشرفت تكنولوژى و ماشين، بايد بيشتر از گذشته به دنبال اجام حركت بود، و هر شخص بايد آن را در برنامه روزانه خود قرار دهد...

 

تنفس و يا نفس كشيدن وسيله اى است كه با آن ، اكسيژن به همه بدن مى رسد و مواد زايد و اكسيده به بيرون ريخته مى شود. در هنگام تمرين ، ميزان نفس كشيدن افزايش مى يابد. فردی كه بدنش تربيت شده با تمرين هاى ورزشى است ، آهسته تر و عميق تر از اشخاص ديگر نفس مى كشد، فشارهاى وارد بر سيستم تنفسى خود را با سعی كمتر و كارايى بيشتر جواب می دهد .

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن, فواید ورزش برای سلامتی

فواید ورزش برای سلامتی

 

تمرين ها به دستگاه هاضمه به دو روش كمک مى كنند:

- به دلیل پى آمد احتیاج بدن به غذا، اشتها را زیاد می کند.

 

- به حركت اندامهاى هاضمه سرعت می بخشد و حركات دودى شكل معده - كه باعث هضم غذا مى شود، زودتر و راحت تر انجام مى گيرد. 

 

تمرين هاى ورزشى ، عمل تخليه را بهتر می کند و از يبوست جلوگیری مى كند. حركات دودى شكل زیاد می شود و در نتيجه ، روند ترشحات بدن كارآمدتر تنظيم مى شوند. به طور كلى اشخاصی كه فعاليتهاى جسمانى بيشترى دارند، كمتر از اشخاص كم حركت ، به بيمارى سنگ كليه و اختلالات مشابه به آن مبتلا مى شوند.

 

بسيارى از مواد زايد، از راه غدد عرق در پوست بدن بيرون ريخته مى شود. اين فرايند با تمرينهاى شديد ورزشى سریع مى شود، علاوه بر اين ، عرق كردن سبب تميز شدن پوست مى شود. 

 

ارزش ديگر تمرينهاى ورزشى، در افزايش توليد سلولهاى قرمز خون در بافتهاى لنفاوى استخوان است. تعداد هموگلوبين خون بر اثر فعاليت بالا مى رود. تمرينها از بالا رفتن فشار خون پیشگیری مى كند.

 

به طور كلى نقش ورزش در سلامتى انسان به قدری زياد است كه امروزه خیلی از بيماريها را با ورزش درمان مى كنند، كه به اين روش درمان  ورزش درمانى گفته مى شود.

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن, فواید ورزش برای سلامتی

تاثیرات ورزش بر بدن

 

بایدها و نبایدهای ورزشی

با اعتدال آغاز کنید

آهسته آهسته پیش بروید. چنانچه بخواهید پس از یک مدت طولانی ورزش نکردن، با حجم بالا ورزش کنید، مطمئناً دچار آسیب یا حداقل ناامیدی خواهید شد. بنابراین به تدریج آغاز کنید و با اعتدال پیش بروید.

 

بیش از اندازه ورزش نکنید

برای گرفتن نتیجه ی بهتر و به حداقل رساندن احتمال آسیب، بدن احتیاج به استراحت و ترمیم دارد. پس از یک تمرین ورزشی سنگین حداقل 24 ساعت استراحت لازم است. خوب است که تمرینات سبک و سنگین خود را یکی در میان انجام دهید، به طور مثال یک روز حرکات سنگین وزنه را انجام دهید و روز بعد دوچرخه را بزنید.

 

پیش از ورزش خودتان را گرم کنید و پس از آن کم کم بدن را سرد کنید

گرم کردن پیش از آغاز ورزش ضروری است. گرم کردن عضلات پیش از ورزش، کشیدگی و انعطاف آنها را تقویت خواهد کرد و سبب می شود تمرینی بهتر داشته باشید. همینطور از پیدایش آسیب هم پیشگیری می کند.

 

سرد کردن بدن پس از انجام ورزش هم مهم است زیرا سبب شل کردن عضلات، پایین آوردن ضربان قلب شده و سبب می شود استرس ورزش از بدن بیرون رود. اینکار همینطور سبب می شود پس از پایان ورزش حسی بهتر داشته باشید.

 

حرکات کششی انجام دهید

انعطاف پذیری یکی از مهمترین عوامل در بدنسازی است. انجام حرکات کششی پیش، حین و پس از انجام تمرینات سبب می شود، نتیجه بهتری بگیرید، کمتر آسیب ببینید و حالت قرارگیریتان نیز هنگام ورزش اصلاح شود.

 

فواید ورزش, تاثیر ورزش بر بدن, فواید ورزش برای سلامتی

فواید ورزش برای بدن انسان

 

مصدومیت ها را نادیده نگیرید

به حالت بدنتان خوب دقت کنید. چنانچه حس درد می کنید، دست نگه دارید. دردهای عضلانی و مفصلی امکان دارد دلایل گوناگونی داشته باشد. ادامه دادن به ورزش زمانی که آسیبی برایتان به وجود آمده امکان دارد مشکلات بزرگتری را در آینده برایتان به وجود آورد. چنانچه این دردها بیش از چند روز ادامه داشت، حتماً به پزشک رجوع کنید.

 

از مربی های بدنساز کمک بگیرید

چنانچه به باشگاه می روید، این شانس را دارید که زیر نظر مربی تمرینانتان را انجام دهید. مربی شما را برای رسیدن به هدفتان راهنمایی می کند. کمک مربی اثر بسیار زیادی در کارکرد شما خواهد داشت زیرا حتی اگر حرفه ای هم باشید، عادت های بد زمان ورزش می تواند برایتان دردسر ساز باشد.

 

خسته نشوید

از ورزشتان خسته نشوید. تمرین های جدید می تواند این یکنواختی را از میان ببرد و شوق برای یادگیری مهارت های جدید در شما انگیزه به وجود می آورد. از آنجا که تمرینات گوناگون برای بخش های گوناگون بدن موثر است، انجام تمرینات گوناگون سبب می شود روی همه بدنتان کار کنید.

 

همراه ورزشی پیدا کنید

چنانچه مشکلتان برای ورزش نکردن، نداشتن انگیزه است، یک همراه ورزشی می تواند راه کار خوبی باشد. همراه ورزشی می تواند در زمان خستگی و بی حوصلگی برای ادامه ی کار به شما انگیزه بدهد و یا اشکالات شما را زمان انجام تمرینات به شما بگوید.

 

تمرکزتان را از دست ندهید

مشغول شدن به موضوعات دیگر هنگام ورزش امکان دارد از فواید آن برای شما کم کند. مثلاً زمانی که تمرکز حواستان را هنگام ورزش از دست می دهید، شدت عملکردتان هم کاهش می یابد و نداشتن دقت کافی به حرکاتتان امکان دارد سبب ایجاد آسیب شود. از این جهت، لازم است که روی فرم و شکل بدن، و همینطور روش انجام حرکت خود تمرکز کافی داشته باشید.

 

مراقب خورد و خوراکتان باشید

برای بدنسازی، رژیم غذایی هم به اندازه ی خود تمرینات مهم است. چیری که می خورید اثری مستقیم بر ورزش شما خواهد گذاشت. داشتن یک برنامه ی غذایی خوب و مناسب، سبب می شود نتیجه بهتری از تمرینات خود بگیرید، عضله سازی کنید، و میزان چربی را در بدنتان به حداقل برسانید.

 

از خوردن آب سر باز نزنید

زمان هر 20 دقیقه ورزش کردن، بدن شما احتیاج به حداقل 8 اونس آب دارد. چنانچه هنگام انجام ورزش حس تشنگی می کنید، باید به سرعت به بدنتان آب برسانید.

 

چنانچه بیش از یک ساعت ورزشتان ادامه یافته است، بهتر است از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید زیرا این میزان کربوهیدرات اضافی آب بدن شما را حفظ می کند. البته امکان دارد این نوشیدنی ها واکنش های منفی روی شما دهد، بنابراین بهتر است اول یکبار امتحان کنید و از نتیجه ی آن اطمینان پیدا کنید. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکلی زمان ورزش پرهیز کنید زیرا هر دو ی آنها آب بدنتان را می گیرد.

 

از ورزشتان لذت ببرید

چنانچه نتوانید از ورزش کردنتان لذت ببرید، هیچکدام از فواید ورزش برای شما کارآمد نخواهد بود. این بهانه ی خوبی برای ورزش نکردن نیست، زیرا اینکار برای سلامتی شما لازم و ضروری است. ولی پیدا کردن یک ورزش مناسب که آن را دوست داشته باشید و از انجام آن لذت ببرید اثر خیلی زیادی بر عملکرد شما و اثرات ورزش برای شما خواهد داشت.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------