آشنایی با تمرینات مفید توانبخشی سکته مغزی



 ورزش های مخصوص توانبخشی سکته ی مغزی, فیزیوتراپی سکته مغزی, تمرینات مفید توانبخشی بیماران سکته مغزی

افرادی که سکته ی مغزی داشته اند تا مدت ها دچار مشکلات حرکتی می شوند

 

توانبخشی سکته مغزی: ایجاد تعادل و تقویت عضلات بعد از سکته 

سکته مغذی، نوعی آسیب مغزی است که در اثر اختلال در خون رسانی ایجاد می شود و بسیار خطرناک است. افرادی که سکته مغزی کرده اند، ممکن است تا مدتی دچار مشکلات حرکتی و ذهنی باشند. توانبخشی سکته مغزی، یکی از اقداماتی است که باید برای افرادی که سکته مغزی کرده اند، انجام شود. در ادامه این مطلب، به توانبخشی سکته مغزی و ورزش های مربوط به آن خواهیم پرداخت.

توانبخشی سکته مغزی 

 

مرکز توانبخشی سکته مغزی, توانبخشی بعد از سکته مغزی, توانبخشی سکته مغزی

توانبخشی سکته ی مغزی مشکلات افراد را تا حد زیادی رفع می کند

 

افرادی که دچار سکته ی مغزی شده اند، ممکن است که پس از آن دچار مشکلاتی شوند که نتوانند آنها را به تنهایی حل کنند. هدف از توانبخشی به افرادی که سکته ی مغزی کرده اند، بازگرداندن آنها به حالت عادی است. البته در بیشتر سکته های مغزی، پس از توانبخشی، افراد به حالتی که قبل از سکته داشته اند، بر نمی گردند و ممکن است سکته ی مغزی، آثار جبران ناپذیری را برای آنها به جا بگذارد. 

 

اما جای نگرانی نیست، زیرا روش های توانبخشی به افرادی که سکته ی مغزی کرده اند، می تواند در بهبودی آنها بسیار مؤثر باشد و باعث بازگشت آنها به جامعه شود. یکی از مهمترین راهکار ها در توانبخشی افراد سکته کرده، ورزش و فعالیت بدنی است. فیزیوتراپی، شاخه ای است که می تواند در توانبخشی افرادی که سکته مغزی کرده اند، نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

 

روند بهبودی در برخی از افراد می تواند بسیار سریع باشد، اما ممکن است در برخی دیگر اینگونه نباشد. متخصصان توانبخشی سکته ی مغزی، بر اساس نیاز های هر فرد، مراحل و برنامه ی توانبخشی را می سازند، یعنی اینکه روش های درمانی در هر فرد، بسته به توانایی ها و ناتوانی های او، می تواند متفاوت باشد.

 

یکی از نکات قابل توجه، سرعت بهبودی افراد در زمان پس از سکته ی مغزی است. بیشتر بهبودی پس از سکته مغزی، تا شش ماه پس از آن حاصل می شود. به این شش ماه که بسیار مهم و حیاتی است، زمان طلایی برای بهبود می گویند. در صورتی که می خواهید توانبخشی سکته ی مغزی را انجام دهید، باید تا جایی که می توانید سریع اقدام کنید تا زمان طلایی را از دست ندهید.

 

ورزش های مخصوص برای توانبخشی سکته ی مغزی

 

ورزش توانبخشی سکته مغزی, ورزش های مخصوص توانبخشی سکته ی مغزی, فیزیوتراپی سکته مغزی

از بهترین راه حل ها برای توان بخشی سکته ی مغزی ورزش است

 

یکی از بهترین راه ها برای توانبخشی سکته ی مغزی، ورزش است. ورزش هایی وجود دارند که می توانند تأثیر بسزایی در بهبودی افرادی که سکته ی مغزی کرده اند داشته باشند. این ورزش ها، بر اساس شرایط بدنی و نقاط قوت و ضعف افراد تنظیم می شوند.

 

در ادامه این مطلب، به معرفی برخی از ورزش هایی که برای توانبخشی استفاده می شوند، و نحوه انجام آنها خواهیم پرداخت. بهتر است که برای دریافت برنامه درست، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

رژه نشسته

یکی از ورزش هایی که برای توانبخشی سکته ی مغزی انجام می شود، ورزش رژه نشسته است. این ورزش، برای افرادی که در سکته مغزی، پاهایشان دچار ضعف و بی حسی شده است مناسب است.

برای انجام این حرکت، بر روی یک صندلی مناسب بنشینید. سپس تلاش کنید که زانوی خود را به آرامی بالا بیاورید. بر طبق گفته پزشکان، بهتر است که این ورزش را هر بار 10 مرتبه انجام دهید.

 

ورزش توانبخشی سکته مغزی, ورزش های مخصوص توانبخشی سکته ی مغزی, فیزیوتراپی سکته مغزی

حرکت ورزشی رژه نشسته در توانبخشی سکته مغزی

 

کشش زانو

این تمرین نیز برای افرادی که در طی سکته ی مغزی دچار اختلال در حرکت پا ها شده اند، مناسب است. برای انجام دادن این حرکت ورزشی، ابتدا باید بر روی یک صندلی مناسب بنشینید. سپس تلاش کنید که یکی از پاهای خود را بالا بیاورید، به طوری که افقی قرار بگیرد. پس از گذشت مدتی کوتاه، پای خود را پایین بیاورید و این حرکت را با پای دیگر انجام دهید.

 

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی, ورزشهای بعد از سکته مغزی, تمرینات توانبخشی سکته مغزی

حرکت کشش زانو

 

حرکت آغوش باز

این حرکت، یکی از حرکت هایی است که برای دست ها انجام می شود. در صورتی که سکته ی مغزی باعث ایجاد ضعف و یا بی حسی در قسمت دست ها شده است، این ورزش می تواند بسیار مؤثر باشد. برای انجام این حرکت، ابتدا باید آرنج های خود را در کنار پهلو های خود قرار دهید، سپس دست های خود را از آرنج، با زاویه 90 درجه باز کرده و سپس در حالت به آغوش گرفتن، دست ها و سینه خود را باز کنید. در این حالت، فشار کمی احساس خواهید کرد. 

پس از مدتی کوتاه، دوباره به حالت اول برگردید و آرنج خود را بر روی پهلو های خود قرار دهید. برای انجام این حرکت، می توانید از وزنه های بسیار سبک نیز استفاده کنید.

 

ورزش های مخصوص توانبخشی سکته ی مغزی, فیزیوتراپی سکته مغزی, تمرینات مفید توانبخشی بیماران سکته مغزی

آغوش باز ورزش توانبخشی سکته مغزی

 

حرکت دورانی با دست ها

این حرکت، یکی از مهمترین حرکات در توانبخشی دستان است و کاربرد بسیار گسترده ای در زمینه های مختلف دارد. برای اینکه این حرکت را انجام دهید، نیاز دارید که ابتدا بر روی یک صندلی مناسب بنشینید. شما به یک میز با اندازه مناسب نیز نیاز دارید. میز باید به اندازه ای باشد که دستان شما به صورت کاملا باز، بر روی میز قرار بگیرد. انگشتان دو دست خود را در یکدیگر قفل کنید. سپس دو دست مشت کرده خود را که با هم گرفته اید، بر روی سطح میز قرار دهید. تلاش کنید که با دستان خودتان، روی سطح میز حرکتی دورانی را انجام دهید. باید تلاش کنید که یک دایره را روی میز بکشید.

 

این حرکت را هم در جهت ساعتگرد، و هم در جهت پاد ساعتگرد انجام دهید. این حرکت را 10 بار در هر بار تمرین تکرار کنید. اگر نمی توانید دست های خود را به درستی با یکدیگر قفل کنید، می توانید از جسم کمکی استفاده کنید. برای مثال، می توانید از یک بطری یا وزنه به عنوان جسم کمکی استفاده کنید.

 

توانبخشی بعد از سکته مغزی, توانبخشی سکته مغزی, ورزش توانبخشی سکته مغزی

حرکت دورانی با دست ها مهم ترین ورزش ها برای توانبخشی سکته ی مغزی است

 

کشش سطح دست 

کشش سطح دست، یکی دیگر از ورزش هایی است که در جهت توانبخشی سکته ی مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام دادن این حرکت کششی، تنها نیاز به یک سطح صاف دارید. ابتدا دست خود را بدون وارد کردن هیچ فشاری بر روی سطح صاف قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که تمام بخش های کف دست و انگشتان بر روی سطح قرار نمی گیرند.

سپس با وارد کردن فشار به سمت سطح، دست خود را به صورت کامل بر روی سطح باز کنید و تا مدتی نگه دارید.

 

ورزشهای بعد از سکته مغزی, تمرینات توانبخشی سکته مغزی, مرکز توانبخشی سکته مغزی

در جهت توانبخشی سکته ی مغزی از حرکت کشش دست استفاده کنید

 

چرخش تنه

این حرکت، برای افرادی مناسب است که پس از سکته مغزی، نمی توانند تعادل خود را به درستی حفظ کنند. این ورزش، می تواند هم در آسیب دیدگی های جزئی و هم در آسیب دیدگی های شدید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

برای انجام دادن این حرکت، ابتدا بر روی یک صندلی مناسب بنشینید. سپس دستان خود را بر یکی از ران های خود قرار دهید و تلاش کنید با کمک دستان خود، بالاتنه خود را در همان جهت بچرخانید. پس از گذشت 10 تا 15 ثانیه، به حالت عادی خود برگردید و سپس در جهت دیگر این حرکت را تکرار کنید. در صورتی که در هنگام انجام این حرکت، درد زیادی را احساس کردید، از ادامه دادن این حرکت خودداری کنید. 

 

ورزش توانبخشی سکته مغزی, ورزش های مخصوص توانبخشی سکته ی مغزی, فیزیوتراپی سکته مغزی

حرکت ورزشی چرخش تنه

 

چسباندن زانو به سینه

یکی دیگر از ورزش هایی که برای بهبود تعادل پس از سکته مغزی بسیار مفید است، ورزش چسباندن زانو به سینه است. برای انجام این حرکت، به یک سطح برای خوابیدن نیاز دارید. به پشت خود بر روی سطح بخوابید. سپس زانوی یکی از پاهای خود را به سمت سینه خود ببرید و تلاش کنید زانوی خود را بر روی سینه خود بچسبانید، پس از مدت کوتاهی، به حالت عادی برگردید و این حرکت را با پای دیگر خود تکرار کنید. می توانید برای نگه داشتن زانو در سینه، از دستان خود کمک بگیرید، اما تمام فشار را بر روی دستان خود نگذارید.

 

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی, ورزشهای بعد از سکته مغزی, تمرینات توانبخشی سکته مغزی

چسباندن زانو به سینه ورزش توانبخشی سکته مغزی

 

گرداوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------