آشنایی با تیپینگ روشی برای درمان عضلات و اسکلت آسیب دیده



تیپینگ ,  روش درمانی برای اسکلت آسیب دیده ی بدن , تیپینگ و کاربردهای آن

تیپینگ نوعی روش درمانی برای اسکلت آسیب دیده ی بدن است

 

تیپینگ (Tapping) چیست؟ (اهداف درمانی و موارد کاربرد)

اولین اقدام درمانی در خصوص عضلات و اسکلت آسیب دیده، تیپینگ است. تیپینگ به وسیله بانداژ هایی مخصوص صورت می گیرد که با کاهش تحمیل فشار بر روی مفصل و عضلات معیوب روند تکمیل دوره ی نقاهت را تسریع می بخشد. 

تیپینگ چیست؟

تیپینگ نوعی روش درمانی و بی حرکت است که به وسیله ی تکنیک های بانداژ سیستم عضلات و اسکلت آسیب دیده ی بدن را تثبیت می سازد. 

به عبارتی دیگر، تیپینگ یک روش مکمل درمان در فیزیوتراپی به شمار می آید. در این روش، فیزیوتراپیست پس از بررسی و وارسی دقیق مکانیزم بدنی بیمار، به وسیله ی باند های چسب دار محل ضایعه و عضو آسیب دیده ی بدن نظیر تاندون، عضله، مفصل و لیگامان را پوشش می دهد. 

 

انجام روش درمانی تیپینگ به اصول بیومکانیکی نیاز دارد. این اصول با رعایت نکات آناتومی بدن فشار را از روی محل آسیب دیده بر می دارند تا جریان خون در محل عارضه رواج یابد و روند تکمیل دوره ی نقاهت به سرعت شکل بگیرد.

 

ورزشکاران همواره در معرض آسیب های سیستم عضلانی و اسکلتی نظیر عضلانی، تاندونی و لیگامانی قرار دارند. بدین جهت روش درمانی تیپینگ، رواج گسترده ای در میان ورزشکاران دارد. 

 

تکنیک های تیپینگ , بانداژ های تیپینگ , تیپینگ مچ پا

یکی از کاربردهای تیپینگ محدود کردن اسکلت آسیب دیده است

 

کاربرد مختلف تیپینگ

به طور کلی، به کار گیری تیپینگ در تمام رده های التیام نظیر مزمن، فاز حاد و تحت حاد قابل اجرا است. 

یکی از کاربرد های تیپینگ، در خصوص محدود سازی محدوده ی حرکت استخوان و عضلات شکسته می باشد. به طور مثال، در مواردی که لیگامان یا رباط پا آسیب دیده است، به منظور پیشگیری از حرکات ناخواسته ی مفاصل از نوار های چسبنده ی الاستیک و غیر الاستیک  تیپینگ استفاده می شود.  

 

از سری کاربرد های دیگر تیپینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کشش ماهیچه های کشاله ران، عضلات چهار سر و همسترینگ

• جراحت های شانه

• پیچ خوردگی قوزک پا

• تاندونیت نظیر تاندون آشیل و تاندون شانه

• اصلاح ناهنجاری های ستون فقرات

• درمان درد های مزمن در ناحیه گردن و شانه

• در رفتگی کشکک زانو

• سندرم دکرون مچ دست

• سندرم آرنج

 

دو مورد از گسترده ترین کاربرد های تیپینگ

1. تیپینگ فاسئیت پلانتار

عارضه ی فاسئیت پلانتار نوعی اختلال در رباط محافظ از قوس پا به نام فیبر کف پا است. عملکرد های روزانه نظیر راه رفتن، ایستادن، دویدن و پریدن به طور مستقیم در رباط کف پا فشار وارد می کنند. 

تیپینگ فاسئیت پلانتار که با عنوان تیپینگ خار پاشنه نیز شناخته می شود شامل باند پیچی پا و قوزک پا است. فرایند باند پیچی پا، با تثبیت رباط کف پا، از قوس کف پا مراقبت می کند.

 

همچنین، از حرکت رباط پا در هنگام ایستادن و کشش ناگهانی جلوگیری می کند. 

در تیپینگ خار پاشنه، علاوه بر بانداژ مخصوص تیپینگ از نوعی نوار اکسید بهره گرفته می شود. این نوار ورزشی، با استحکام و مقاومت بالا در محدود سازی مفاصل نقش مؤثری دارد. 

 

تکنیک های تیپینگ , بانداژ های تیپینگ , تیپینگ مچ پا

عمل تیپینگ امری تخصصی است

 

2. تیپینگ تنیس البو

تنیس البو حاکی از آرنج تنیس بازان دارد که به موجب حرکات تکراری و اعمال فشار بیش از اندازه بر روی مفصل، در قسمت پشتی آرنج احساس درد می کنند. 

در حقیقت نوع فعالیت تنیس بازان به گونه ای است که به طور مداوم تاندون های اطراف آرنج را درگیر می سازد. اپیکوندلیت خارجی یا قسمت پشتی آرنج، با سایر نواحی دست در ارتباط است. لذا اختلال در این قسمت فرد را از انجام فعالیت های روزمره نظیر چرخاندن فرمان و نگارش با خودکار منع می کند. 

 

یکی از روش های درمان مؤثر در تنیس البو، تیپینگ است. فیزیوتراپیست به منظور ایجاد هماهنگی در اعصاب عضلانی، انعطاف پذیری و تسریع روند ترمیم بافت های عضلانی، آرنج معیوب را باند پیچی می کند. 

 

مزیت بهره گیری از تیپینگ

در راستای دوره ی نقاهت و تکمیل دوره درمان تیپینگ، رعایت دستورالعمل های پزشکی و توجه جامع به توضیحات فیزیوتراپیست بسیار حائز اهمیت است. 

 

توجه داشته باشید که اعمال تیپینگ امری تخصصی است که نیازمند دانش بالینی فیزیوتراپی دارد. اعمال تیپینگ توسط افراد فاقد صلاحیت عوارض نابهنجاری را برای بیمار ایجاد می کند.

در ادامه برخی از مزیت های استفاده از روش درمانی تیپینگ را بیان می کنیم:

• کنترل تورم عضلات

• ارتقای جریان خون 

• جلوگیری از آسیب های متعدد ورزشی

• نگهداری از اعضای آسیب دیده

• محدود سازی حرکات مناسب و غیر طبیعی مفاصل

• کمک کننده به ترمیم ضایعات

• بهبود هماهنگی مفاصل بدن 

• اصلاح کننده ی حرکات غیر طبیعی

• حمایت کننده ی ماهیچه های اطراف مفصل آسیب دیده

• کاهش درد

• تسریع روند بهبودی

• درمان اسپاستیسیتی در بیماران مبتلا به نورولوژیک

• درمان و پیشگیری از سندرم ورودی قفسه سینه

 

تیپینگ و کاربردهای آن , روش درمانی تیپینگ , مزایای تیپینگ

از مزایای تیپینگ اصلاح حرکات غیرطبیعی مفاصل است

 

تکنیک های تیپینگ

اصلاح لنفاوی در تیپینگ

سیستم لنفاوی مجموعه ای عروق کم فشار در بدن است که مایعات موجود میان سلول ها را به سیستم گردش خون منتقل می کند و سیستم ایمنی بدن را ارتقا می بخشد. در مواردی احتمال دارد مجاری گردش لنف مختل شود.

در تکنیک اصلاح لنف، موقعیت گره های لنفاوی در نواحی زیر بغل و کشاله ی ران مورد توجه قرار می گیرد و با پیروی از اصول های خاص، فشار موجود بر روی لنف برداشته می شود. 

 

اصلاح عملکرد در تیپینگ

در تکنیک اصلاح عملکرد، با تحریک سازی محرک های حسی نوعی محدودیت حرکتی ایجاد می شود. در طی این فرایند، در افزایش تحریکات پوستی و حرکت های فعال محدودیت هایی القا می شود. 

بهتر است بدانید که تکنیک اصلاح عملکرد در مرحله ی تمرین های حس عمقی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اصلاح رباط و تاندون در تیپینگ

در تکنیک تیپینگ اصلاح رباط، فشار موجود بر روی لیگامان و تاندون های محل عارضه، بر روی تاندون های اطراف قسمت معیوب تقسیم می شود. این تکنیک بر روی تحریکات حس عمقی تأثیر گذار است. 

 

اصلاح فضا در تیپینگ

در تکنیک اصلاح فضا، منطقه ی متورم و ملتهب تیپینگ می گردد. در واقع در روش تیپینگ با تکنیک اصلاح فضا، فشار بافت ها از روی گیرنده های درد برداشته می شود و با ایجاد گردش مناسب خون، دوره ی نقاهت کاهش می یابد. 

 

اصلاح مکانیکی در تیپینگ

تکنیک اصلاح مکانیکی در روش درمانی تیپینگ با تحریک مکانورسپتور ها شکل می گیرد. در این روش بافت مفاصل بدن در وضعیتی مناسب فیت می شوند. 

تکنیک اصلاح مکانیکی در درمان سندرم ردیابی کشکک مؤثر است. این سندرم که با عنوان پلیکا نیز شناخته می شود ناشی از ضخامت بافت سینوویال پلیکای مفصلی زانو است که پس از تحمیل ضربه، ملتهب شده است. 

 

تیپینگ مچ پا , تیپینگ زانو , باند چسبی ورزشی

بانداژها نوارهای مخصوص در روش درمانی تیپینگ هستند

 

بانداژ های تیپینگ

به طور کلی بانداژ ها نوارهای مخصوصی هستند که در رنگ بندی های مختلف تعبیه می شوند. بهتر است بدانید که رنگ های متغیر بانداژ ها تأثیری در کیفیت درمان ایجاد نمی کند.

در واقع بهره گیری از رنگ های مختلف بانداژ به علاقه ی بیمار و موضع درمان بستگی دارد. عده ای از بیماران برای قسمت هایی از بدن که در حالت عادی قابل مشاهده هستند، بانداژ های مختلفی را در رنگ های متنوع انتخاب می کنند.

 

بر روی بانداژ های تیپینگ، نوار چسب هایی وجود دارد که بر اساس آناتومی بدن اعمال می شود. فیزیوتراپیست پس از گذراندن دوره های آموزشی میزان کشش بانداژ در نقاط مختلف بدن، روش بریدن و جهت چسباندن را تشخیص می دهد. 

یکی از اصول اساسی و مهم در خصوص اعمال تیپینگ، حساسیت پوستی بیمار است.

 

پوست برخی از بیماران در مقابل عناصر سازنده ی بانداژ واکنش های ملتهب گونه نشان می دهد. بدین جهت بهتر است قبل از اعمال تیپینگ، از نمونه های تستی بهره گیری شود. 

 

گرداوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------