تمرینات آب درمانی برای درمان کمردرد



آب درمانی برای درمان مشکلات کمر, روش های آب درمانی برای درمان دیسک کمر

روش های آب درمانی برای درمان دیسک کمر

 

کمردرد میتواند در اشکال مختلف و در اثر عوامل و بیماری های مختلفی ایجاد شود. برای درمان مواردی مانند دیسک کمر، آرتروز و یا به طورکلی فرسودگی مهره ها میتوان از آب درمانی بهره برد. آب درمانی برای دیسک کمر و کمردرد یک راه عالی توان بخشی به حساب می آید که درد اشخاص را کاهش داده و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

فواید و خصوصیات استفاده از آب درمانی برای تسکین دردها و ایجاد ارامش و موارد درمانی و روحی بسیار است و دردسترس بودن و ارزانی این تفریح مفرح بی بدیل است.

 

آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر( فتق دیسک کمر) می باشد. آب در مسایل بهداشتی شخصی فواید بسياري دارد و استفاده از فیزیوتراپی هم میتواند در کاهش درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب، فیزیوتراپی و آب درمانی میتوان وضعیت ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمرایجاد کرد.

 

آب درمانی برای درمان مشکلات کمر, روش های آب درمانی برای درمان دیسک کمر

تاثیرات آب درمانی در درمان کمردرد

 

فواید آب درمانی

خواص فیزیکی آب سبب می شود آب محیط بسیار مطلوبی برای ورزش کردن و به منظور درمان کمر درد و ديگر اسیب های اسکلتی عضلانی باشد. بعضی از مهم ترین خواص آب که ورزش کردن در آنرا اسان تر می سازند عبارتند از:

 

خاصیت شناوری: آب نیروی جاذبه را خنثی نموده و به هنگام شناور شدن بیمار در آن به تحمل وزن وی به روش ای کنترل شده کمک می کند. چنين چیزی میتواند به توسعه و بهبود توازن و قدرت شخص کمک کند. خواص شناور شدن آب همچنين بواسطه حذف نیروهای گرانشی امکان طیف گسترده تری از وضعیت های قرار گیری بدن را فراهم می کند؛ به ویژه برای ورزش هایی که در آنها  به بلند کردن پاها که در بیشتر اشخاص سنگین ترین اعضای بدن هستند احتیاج است.

 

ویسکوزیته/ گرانروی: آب به واسطه اصطکاک اندکی که دارد ایستادگی ایجاد می کند و به این ترتیب در حالیکه خطر آسیب دیدگی بیشتر را بواسطه فقدان تعادل کاهش می دهد امکان تقویت و تاثیرگذاری بر آسیب دیدگی را فراهم می نماید.

 

فشار هیدرواستاتیک:فشار هیدرواستاتیک اثرات نیرومندی تولید می کند که عملکرد قلب و ریه را بهبود داده سبب می شود ورزش های آبی روش بسیار سودمندی برای حفظ و تقویت عملکرد قلب و ریه باشند. این تأثير ناشی از فشار همچنين به بهبود جریان خون عضلات کمک می کند.

 

راه رفتن و دویدن در آب چه فرقی با راه رفتن در خشکی دارد ؟

۱- وقتی در آب راه می روید، ورزش می کنید یا می دوید وزن شما ۹۰ درصد کم می شود به عنوان مثال شخص ۸۰ کیلویی ۸ کیلو می شود.

 

۲- آب مانند کمربندی دور کمر شما و مانند زانو بندی دور مفصل ها شما را فرا می گیرد، بدین ترتیب فشاری که به عضلات و لیگامان های شما در آب وارد می شود بسیار کم تر از خشکی است. پس شما مقدار بیشتری میتوانید در آب راه بروید.

 

۳- آب ۹۰۰ بار سنگین تر از هواست. برای این که یک متر مکعب آب ۱۰۰۰ کیلو گرم یا یک تن است. در حالی که یک متر مکعب هوا قدری بیش از یک کیلو است. به این ترتیب یک ساعت ورزش در آب عضلات را بسیار قدرتمند تر از یک ساعت ورزش در خشکی می کند.

 

۴- به دلیل فشار هیدروایستاتیک آب، فشار بیشتری به قفسه سینه و سیاه رگ ها وارد می شود و عرق کردن کم تر می شود و به همین جهت گرفتگی عضلانی در ورزش های آبی کم تر از ورزش های خشکی است.

 

آب درمانی برای درمان مشکلات کمر, روش های آب درمانی برای درمان دیسک کمر

آب درمانی و حرکات ورزشی کمر در آب

 

انواع آب درمانی

۱- آب درمانی عمومی:که تمام بدن بیمار مبتلا به کمردرد در آب قرار می گیرد.

۲- آب درمانی موضعی:که تنها عضو اسیب دیده و یا بخش از بدن در آب قرار می گیرد.

 

خطرات، هشدارها و موردهای منع انجام ورزش های آب درمانی

اشخاص مبتلا به اختلال در احساس دما، در دماهای مفرط در خطر سوختگی یا یخ زدگی قرار دارند.

 

درصورتی که به دیابت مبتلا هستید، از تمرین های گرم کردن پا و ساق پا پرهیز کنید. همچنين از روش های درمانی گرم کردن بدن بصورت کامل جلوگیری کنید.

 

غوطه ور شدن در آب گرم به مدت طولانی و سونای داغ برای اشخاص مبتلا به دیابت، اسکلروز چندگانه؛ زنان باردار و افردی که دارای فشارخون غیرطبیعی بالا یا پائین هستند، توصیه نمی شود.

 

در صورتی که به بیماری رینود( Raynaud) مبتلا هستید از آب سرد یا محیط سرد بپرهیزید.

 

چنانچه مستعد تحریک مثانه یا رکتال هستید، از حمام های آب سرد دوری کنید. اشخاص مبتلا به سیاتیک، التهاب لگن یا روماتیسم در انگشتان پا یا مچ پا، باید از حمام های آب سرد جلوگیری کنند.

 

ممکن است اشخاص مسن و بچه های خردسال از گرمای زیاد خسته شوند؛ ازاین رو باید از روش های درمانی طولانی مدت در آب گرم مثل سونا و غوطه وری در آب، دوری کنند.

 

در صورتی که حامله هستید یا بیماری های قلبی دارید، پیش از استفاده از سونا با پزشک خویش مشورت کنید. بطور کلی زمانی که به عارضه ای مبتلا می شوید از پزشک خویش سوال کنید که آیا درمان فیزیکی در آب برای شما موثر است یا خیر.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------