استفاده از ماسک هنگام ورزش در کرونا



استفاده از ماسک هنگام ورزش,زدن ماسک در زمان تمرین کردن,هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

استفاده از ماسک هنگام ورزش

 

آیا در زمان ورزش کردن باید میتوان ماسک زد؟

یکی از محققان دانشگاه هرتفورد شایر در تازه ترین تحقيقات خویش ادعا کرد استفاده از ماسک موقع ورزش میتواند احتمال مرگ را در اشخاص افزایش دهد.

بسیاری از ورزشکاران در زمان همه گیری کرونا مدتی فعالیتهای ورزشی خود را تعطیل کردند ولی پس از مدتی مجددا فعالیتشان را آغاز کردند. باید گفت ورزش کردن در ایام کرونا معضلاتی به همراه دارد مثلا در مکانها و باشگاه های سر بسته حتما باید وزشکاران از ماسک استفاده کنند.

 

طبق گفته های این محقق زمانی که ورزش سنگین می کنیم، ماهیچه های ما اسید لاکتیک تولید می کنند که این سبب حس سوزش شده و آنگاه به دی اکسید کربن تبدیل و بازدم می شود؛ ولی چنانچه دی اکسید کربن به وسیله ماسک به دام بیفتد چه اتفاقی می افتد؟ با حرکت از ورزش متوسط تا سنگین امکان دارد در تنفس مجدد، دی اکسید کربن وارد بدن شود که این امر میتواند سبب کاهش عملکرد شناختی و تنفس شود.

 

استفاده از ماسک هنگام ورزش,زدن ماسک در زمان تمرین کردن,هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

همه چیز درباره استفاده از ماسک هنگام ورزش

 

به گفته وی همینطور امکان دارد در هوای بازیافت شده اکسیژن کمتری وجود داشته باشد یعنی شبیه حالتی که در ارتفاعات تجربه می کنیم؛ بنابراین مهم است که درک بیشتری از محدودیت های ورزش سنگین با ماسک صورت داشته باشیم.

 

برای دستیابی به نتیجه دقیقتر یکی از متخصصان اقدام به ورزش با تردمیل در دو حالت با ماسک و بدون ماسک کرد. در جریان این ازمایش وی دریافت در شرایطی که با ماسک ورزش نموده ۱۷ درصد با کاهش اکسیژن روبرو بوده است. هر چه با ورزش طولانی‌تر یا دشوار تر غلظت اکسیژن بیشتر کاهش یابد، تأثیر آن بر پاسخ های فیزیولوژیکی بیشتر شده و سبب ایجاد علایم بیماری مثل سرگیجه یا سردرد می شود.

 

استفاده از ماسک هنگام ورزش,زدن ماسک در زمان تمرین کردن,هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

استفاده از ماسک صورت در باشگاه

 

آیا زدن ماسک در زمان تمرین کردن، بی خطر است؟

هسبروک توصیه می کند که چنانچه در باشگاه به تمرین های بی هوازی مثل وزنه برداری می پردازید، حتماً از یک ماسک پارچه ای استفاده کنید. وی می گوید:« جایی که میتوانید از ماسک استفاده کنید، باید حتماً اینکار را انجام دهید. با اینحال چنانچه به دو یا دوی سرعت می پردازید، پوشیدن ماسک ممکن نخواهد بود و احتمالا ناچار می شوید برای نفس کشیدن از بینی، ماسک تان را بردارید.»

 

وی می گوید:« عرق با مسدود کردن برخی منفذهای ماسک، تبادل هوا را دشوار تر می سازد و در این صورت شما حس گیجی، خفگی و شاید بی حسی در نزدیکی انگشتان تان خواهید کرد.»

 

در یک کلام، ماسک ها ناخوش‌آیند هستند. همان طور که ویلیامز- یکی از اعضای OTF – دریافت، آن ها سبب میشوند که شخص استفاده کننده از ماسک، سرعت پایه تمرین را بسیار پائین تر از گذشته کاهش دهد.

 

تنفس در زمان ورزش کردن نسبت به زمان استراحت تندتر و شدیدتر می شود که خطر انتقال این بیماری را افزایش می دهد. در نتیجه لیگ برتر فوتبال استفاده از ماسک های صورت را پیشنهاد داده است.

 

استفاده از ماسک هنگام ورزش,زدن ماسک در زمان تمرین کردن,هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

زدن ماسک در زمان تمرین کردن

 

ولی ماسک استنشاق مقدار هوای موردنیاز را برای انجام ورزش های سنگین، سخت می سازد. می دانیم که پوشیدن یک ماسک جراحی مقاومت دربرابر جریان هوا را افزایش می دهد؛ ورزش کردن هم سبب می شود که تنفس زودتر و شدیدتر شود؛ بنابراین پوشیدن ماسک در طول ورزش جلوگیری بیشتری دربرابر جریان هوا ایجاد می کند.

 

زمانی که ورزش سنگینی انجام می دهیم، عضلات ما« اسید لاکتیک» تولید می کنند که سبب حس سوزش می شود. این اسید آنگاه به دی اکسید کربن تبدیل شده و بازدم می شود. ولی در‌حالتی که دی اکسید کربن در ماسک تجمع یابد، چه اتفاقی می افتد؟

 

همینطور در هوای بازیافت شده اکسیژن کمتری وجود دارد که شرایطی شبیه با ورزش در ارتفاعات بالا را نشان می دهد. بنابراین مهم است که درک بیشتری از محدودیت های انجام ورزش سنگین با ماسک صورت داشته باشیم.

 

افرادی با سابقه بیماری های تنفسی و یا بیماری قلبی-عروقی باید موقع استفاده از ماسک در طول تمرین احتیاط کنند. خصوصا افرادی که بیماری هایی مانند انسداد مزمن ریوی، آسم، برونشیت، فیبروز ریوی و هر بیماری که در نتیجه آن ها عملکرد شش ها تحت‌تأثیر قرار می گیرد. این اشخاص برای استفاده از ماسک موقع تمرین های ورزشی باید حتماً بایک پزشک مشورت کنند.

 

استفاده از ماسک هنگام ورزش,زدن ماسک در زمان تمرین کردن,هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

همیشه ماسک بزنید غیر از زمان ورزش

 

چه نوع ماسکی را اشخاص در موقع ورزش باید استفاده کنند؟

مقصود از پوشیدن ماسک جلوگیری از ترشحات تنفسی در هوا موقع حرف زدن ، عطسه کردن، سرفه زدن و تنفس است. ماسک های جراحی و ماسک های n95 با حساسیت بالا ساخته شده اند و برای استفاده کادر درمان، افردی که با بیمار های با خطر بالا روبرو هستند و یا در مکانی قرار دارند که نمی توانند فاصله اجتماعی خویش را با دیگران حفظ کنند مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه اثر پوشیدن ماسک های طبی در حین ورزش بررسی نشده است.

 

برای استفاده های مکرر، ماسک های پارچه ای مورد خوبی برای استفاده در زمان تمرین ورزشی هستند. هر شخص میتواند یک ماسک پارچه ای تهیه کند و یا خودش آنرا در خانه درست کند. پوشاندن صورت با روسری، سربند و یا تی شرت به علت اینکه مثل ماسک پارچه ای بطور کامل اطراف دهان و بینی را نمی پوشاند مورد خوبی نیست.

 

از استفاده ماسک هایی که جلو آن ها دریچه های پلاستیکی( فیلتر) دارند جلوگیری کنید، به علت این که این ماسک ها تنها هوای دم را تصفیه نموده و هنگاه بازدم هوا را تصفیه نمی کنند و در پایان شیلد های صورت بعنوان یک گزینه خوب برای پوشاندن صورت موقع تمرین های ورزشی استفاده می شود. شیلدهابه عنوان محافظی جلوی چشم ها، بینی و دهان شخص استفاده کننده قرار می گیرند بدون آنکه تاثیری در تنفس شخص داشته باشند.

 

از استفاده ماسک هایی که جلو آن ها دریچه های پلاستیکی( فیلتر) دارند پرهیز کنید، به علت این که این ماسک ها تنها هوای دم را تصفیه کرده و هنگاه بازدم هوا را تصفیه نمی کنند و در پایان شیلد های صورت بعنوان یک مورد خوب برای پوشاندن صورت موقع تمرین های ورزشی استفاده می شود. شیلدهابه عنوان محافظی جلوی چشم ها، بینی و دهان فرد استفاده کننده قرار می گیرند بدون آنکه تاثیری در تنفس شخص داشته باشند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------