آشنایی با باشگاه فوتبال سپاهان از تیم های محبوب ایران



 پیشینه باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان, تاریخچه باشگاه فوتبال سپاهان, باشگاه سپاهان

باشگاه فوتبال سپاهان یکی از حرفه ای ترین تیم ها در لیگ برتر خلیج فارس است

 

معرفی باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان  

باشگاه فوتبال سپاهان یکی از محبوب ترین تیم های استان اصفهان و پرهوادارترین باشگاه ایران شناخته می شود. تیم سپاهان تحت مالکیت شرکت فولاد مبارکه ی اصفهان قرار دارد و ملقب به الفاظی نظیر شیرهای زرد و طوفان زرد آسیا می باشد. 

معرفی باشگاه فوتبال سپاهان

باشگاه فوتبال فولاد مبارکه ی سپاهان یکی از باشگاه های فوتبال در ایران است که در مهر ماه سال 1332 تحت مالکیت یکی از فرهیختگان و بازیکنان تیم ملی باشگاه شاهین به نام محمود حریری تأسیس شده است. 

 

باشگاه فوتبال سپاهان در مسابقات لیگ حرفه ای و بالاترین سطح مسابقات باشگاهی فوتبال ایران به نام لیگ برتر خلیج فارس شرکت می کند. این باشگاه با ظرفیت 75,000 نفر تعبیه شده است و از نام آن با عنوان یک باشگاه منظم، اصولی، سازماندهی مناسب، با ثبات و دارای ساختار حرفه ای یاد می شود. 

 

تیم سپاهان با القاب متعددی اعم از زرد طلایی، طوفان زرد آسیا، شیرهای زرد و طلایی پوشان اصفهان شناخته می شود. این تیم جزو نخستین تیم های ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است.

از نام سپاهان به موجب کسب مقام قهرمانی در دوره های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم لیگ برتر جام خلیج فارس، با عنوان دومین تیم پرافتخار ایرانی یاد می شود. علاوه بر این تیم سپاهان در سال 2007 میلادی در جام باشگاه های جهان حضور پیدا کرد.

 

باشگاه سپاهان اصفهان در ادوار مختلف تحت مالکیت افراد مختلفی نظیر محمد حریری، مسعود تابش، شرکت سیمان سپاهان و شرکت فولاد مبارکه ی اصفهان درآمده است. 

لازم به ذکر است که از سال 1379 مالکیت سپاهان تحت نظارت شرکت فولاد مبارکه قرار دارد. همچنین سپاهان به عنوان باشگاهی با دو سرمایه گذار نظامی و دولتی در ایران شناخته می شود. 

 

سپاهان دستاورد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت صنایع ایران است. یکی از مهم ترین بنیان گذار های سپاه پاسداران، شرکت سرمایه گذار مهر اقتصاد ایران است که در شرکت های عظیم و بی شماری اعم از بانک پارسیان، فولاد مبارکه، ایرالکو، توس گستر، توسعه ی معادن روی و تایدواتر خاورمیانه سهیم است. 

 

سپاهان در طی سال های متمادی در دفعات مکرر به جام جهانی راه پیدا کرد. در یازدهمین دوره ی جام جهانی فوتبال که در سال 1978 میلادی برگزار شد، دو بازیکن از تیم سپاهان با نام های بهرام مودت و محمد علی شجاعی حضور داشتند. 

 

در هجدهمین دوره ی مسابقات جام جهانی 2006 میلادی، بازیکنان سپاهانی نظیر رسول خطیبی و محرم نویدکیا شرکت کردند. علاوه بر این، بازیکنان تیم سپاهان اعم از احسان حاج صفی و رحمان احمدی با حضورشان در بیستمین دوره ی جام جهانی فوتبال که در سال 2014 میلادی برگزار شد، افتخار آفرینی کردند. 

 

باشگاه سپاهان اصفهان, تاریخچه باشگاه سپاهان اصفهان, معرفی باشگاه فوتبال سپاهان

مالک باشگاه فوتبال سپاهان، شرکت فولاد مبارکه ی سپاهان است

 

باشگاه فوتبال سپاهان؛ از گذشته تاکنون

باشگاه فوتبال سپاهان در سال 1332 توسط یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران به نام محمود حریری در استان اصفهان پایه گذاری شد. 

نخستین نام انتخابی برای باشگاه  سپاهان، شاهین بود. در واقع نام باشگاه سپاهان به موجب الهام پذیری الگو ریتمی از باشگاه فوتبال شاهین تهران انتخاب شد. علاوه بر این، باشگاه سپاهان شعبه ی دوم شاهین تهران به شمار می آمد. 

 

حدود 14 سال بعد یعنی در تیر ماه 1346، باشگاه شاهین تهران رو به زوال رفت. در پی آن باشگاه شاهین تهران نیز با هدف پیشگیری از رکود و زوال در راستای تغییر نام از شاهین به سپاهان اقدام کرد. 

در دهه ی پنجاه، تیم اصولی و حرفه ای سپاهان از سال 1346 الی 1350 چهارده مرتبه به قهرمانی در باشگاه های اصفهان دست پیدا کرد. 

 

در طی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در دهه ی 60، تعدادی از بازیکنان باشگاه سپاهان اعم از سعید معینی کربکندی، حسن غازی، محمد سعید هاشمی ده چی و حسین ملا افضل جان خود را از دست دادند. 

 

تیم سپاهان در دهه ی 1380 برای نخستین بار تجربه ی حضور در لیگ برتر جهانی را کسب کرد. سپاهان در این مسابقات به مربی گری استانکو پوکله پوویچ به مقام قهرمانی رسید. 

در دهه ی 90 نیز عنوان "نخستین باشگاه موفق به کسب مقام قهرمانی درسه دوره ی متوالی" یا "هتریک قهرمانی" در تاریخ لیگ فوتبال ایران از آن تیم سپاهان شد. 

 

باشگاه سپاهان اصفهان, تاریخچه باشگاه سپاهان اصفهان, معرفی باشگاه فوتبال سپاهان

باشگاه فوتبال سپاهان در دهه ی 90 موفق به کسب هتریک قهرمانی شد

 

سپاهان در فینال لیگ قهرمانان آسیا

در سال 2007 میلادی در میان کشور های ایران و ژاپن دو تیم سپاهان و اوراوا رد دایموندز در فینال مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور یافتند. 

در 16 آبان ماه 1386، تیم فوتبال سپاهان در طی مسابقه ی فینال لیگ قهرمانان آسیا، در مقابل تیم فوتبال اوراوا رد ژاپن قرار گرفت. تیم سپاهان یک گل را در دقیقه ی 47 توسط محمود کریمی به دروازه ی تیم حریف وارد کرد و مسابقه را با نتیجه ی مساوی 1-1 خاتمه داد.  

 

مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان تحت مربی گری لوکا بوناچیچ برگزار شد. 

در 23 آبان 1386 مسابقه ی برگشت دو تیم سپاهان ایران و اوراوا رد ژاپن در ورزشگاه سایتاما به میزبانی ژاپن شکل گرفت. در طی این مسابقه تیم اوراوا رد ژاپن در مجموع دو بازی رفت و برگشت با  نتیجه ی 1-3 به مقام پیروزی و قهرمانی در لیگ آسیا دسترسی پیدا کرد. 

 

باشگاه فوتبال سپاهان, باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان, پیشینه باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان

باشگاه فوتبال سپاهان، دومین تیم پرافتخار ایرانی است

 

سپاهان در جام باشگاه های جهان

فولاد مبارکه ی سپاهان به موجب شرکت در فینال مسابقات لیگ قهرمانان آسیا موفق به کسب مجوز حضور در مسابقات جام باشگاه های جهان شد. در واقع تیم سپاهان برای نخستین بار به عنوان یک تیم ایرانی در مسابقات ژاپن شرکت کرد. 

 

تیم سپاهان در 16 آذر 1386 در بازی پلی آف جام باشگاه های جهان مصادف با سال 2007 میلادی، در مقابل قهرمان لیگ قهرمانان اقیانوسیه به نام ویتاکر یونایتد نیوزلند قرار گرفت. 

این بازی که در ورزشگاه ملی المپیک توکیو برگزار شد، با گل زنی های عماد رضا در دقایق 3 و 4 و عبدالوهاب ابوالهیل در دقیقه ی 47 به نفع تیم سپاهان با نتیجه ی 3-1 به پایان رسید. 

 

دومین دیدار تیم سپاهان در جام باشگاه های جهان به مصاف اوراوا رد ژاپن باز می گردد. بازی ایران با ژاپن در جام باشگاه های جهان 2007 در تاریخ 19 آذر 1386 در ورزشگاه تویوتا برگزار شد. 

تیم سپاهان برای دومین بار در مقابل تیم اوراوا رد ژاپن با نتیجه ی 3-1  شکست خورد و از رویارویی با تیم آ. ث. میلان ایتالیا در مرحله ی نیمه نهایی منع شد. 

 

لازم به ذکر است که تک گل سپاهان را "محمود کریمی" در دقیقه ی 80 به نفع ایران به ثمر رساند و مقام پنجم مسابقات جام جهانی در بین هفت تیم را برای تیم سپاهان ایران برگزید. 

در نهایت قهرمان مسابقات جام جهانی 2007 میلادی، تیم آ. ث. میلان شد که جایزه ای 5 میلیون دلاری را کسب کرد. 

 

باشگاه سپاهان اصفهان, تاریخچه باشگاه سپاهان اصفهان, معرفی باشگاه فوتبال سپاهان

ورزشگاه خانگی باشگاه فوتبال سپاهان، ورزشگاه نقش جهان در اصفهان است

  

بازیکنان باشگاه فوتبال سپاهان

لیست بازیکنان باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان در فصل 1400-1401:

محمد نژاد مهدی

عزت الله پورقاز

محمد کریمی

محمدرضا حسینی

رسول نوید کیا

سجاد شهباز زاده

دانیال اسماعیلی فر

جلال الدین علی محمدی

علیرضا صادقی

علی کی خسروی

حجت صدقی

امید نور افکن

حسن شوشتری

مسعود ریگی

روح الله باقری

محمدرضا عسگری

داوود رجبی

آرین جان قربان

شهریار مغان لو

محمد رضا مهدی زاده

نیما میرزا زاد

شایان مصلح

فرشاد احمد زاده

حامد بحیرایی

امیر سامان رنجبر

سروش رفیعی

محمدرضا خلعتبری

رضا میرزایی

یاسین سلمانی

 

پیشینه باشگاه فوتبال سپاهان اصفهان, تاریخچه باشگاه فوتبال سپاهان, باشگاه سپاهان

باشگاه فوتبال سپاهان در سی و هشتمین دوره ی لیگ برتر نایب قهرمان شد

 

ورزشگاه خانگی فوتبال سپاهان

تیم سپاهان در سال های نخست فعالیت، بازی های فوتبال را در ورزشگاه تختی اصفهان معروف به باغ همایون و ورزشگاه 22 بهمن برگزار می کرد. 

سپس در سال 1381 تیم سپاهان به ورزشگاه چند منظوره ی نقش جهان با ظرفیت 75,000 تماشاگر واقع در اصفهان راه یافت. سپاهان در این باشگاه موفق به قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر شد.

 

در نهایت، فعالیت تیم سپاهان در باشگاه نقش جهان در سال 1386 به موجب ساخت فاز دوم باشگاه خاتمه یافت.

سپاهان پس از ورزشگاه نقش جهان، حدود 9 سال در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان مختص به فوتبال ذوب آهن اصفهان به برگزاری مسابقات خانگی پرداخت. 

لازم به ذکر است که تیم سپاهان مجموعه بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا را در سال 2007 میلادی در ورزشگاه فولاد شهر به پایان رساند. 

 

تیم سپاهان بالغ بر 9 سال در انتظار تکمیل فاز دوم باشگاه نقش جهان بود. در نهایت در 12 آبان 1395 پروژه ی تکمیل ورزشگاه چند منظوره ی نقش جهان توسط مجمع فولاد مبارکه به پایان رسید.

تیم سپاهان دو روز پس از افتتاحیه ی باشگاه، فعالیت رسمی ورزشی خود را در ورزشگاه نقش جهان آغاز کرد. 

 

تاریخچه باشگاه فوتبال سپاهان, باشگاه سپاهان, باشگاه سپاهان اصفهان

باشگاه فوتبال سپاهان برای اولین بار حضور در لیگ جهانی را در سال 80 تجربه کرد

 

زمین تمرین سپاهان

تیم سپاهان در سال های نخست فعالیت، تمرینات ورزشی را در مجموعه ی اختصاصی صفائیه مبارکه یا آرارات اصفهان انجام می داد. 

فولاد مبارکه در سال 1388 در راستای ساخت مجموعه ی ورزشی اقداماتی انجام داد. این شرکت ابتدا یک مجموعه ی تفریحی و ورزشی به نام فردوس را از شرکت پلی اکریل اصفهان تحت مالکیت خود مبدل ساخت.

سپس با اعمال تغییراتی در امکانات مجموعه، آن را مورد استفاده ی تیم سپاهان در خصوص تمرینات تیم قرار داد. 

 

افتخارات باشگاه ورزشی فوتبال سپاهان

• کسب مقام قهرمانی در بیستمین دوره ی لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1381 الی 1382

• کسب مقام پنجم در جام بین المللی باشگاه های جهان در سال 2007 میلادی

• نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2007 میلادی

• قهرمانی در جام نقش جهان در سال 1374

• قهرمانی در جام اتحادیه ی تهران در سال 1382

• کسب مقام قهرمانی در لیگ برتر 1388-1389

• کسب مقام قهرمانی در بیست و هشتمین دوره ی لیگ برتر 1389-1390

• کسب مقام قهرمانی بیست و نهمین دوره ی لیگ برتر 1390-1391

• کسب مقام قهرمانی در سی و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران 1393-1394

• قهرمانی در جام های حذفی 1382، 1384، 1385، 1391

• نایب قهرمانی در بیست و پنجمین دوره ی لیگ برتر در سال 1386-1387

• نایب قهرمانی در سی و ششمین دوره ی لیگ برتر فوتبال در سال 1387-1398

• نایب قهرمانی در سی و هشتمین دوره ی لیگ برتر فوتبال 1399-1400

 

گرداوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------