کفش پیاده روی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟



کفش پیاده روی مناسب,انواع کفش پیاده روی,کفش پیاده روی

بهترین زمان برای خرید یک کفش پیاده روی اواخر روز است

 

 کفش پیاده روی مناسب چه مشخصاتی دارد؟

کفش پیاده روی در ناحیه پاشنه باید حداقل 5/1 سانتی متر لژ داشته باشد. کفش پیاده روی باید قدرت تحمل ضربات مداوم از پاشنه به پنجه پا را داشته باشد، قسمت میانی و پاشنه ی پا را کاملا در بر بگیرد و از آن محافظت کند. کف کفش پیاده روی نباید نازک باشد.

پیاده روی یکی از ساده ترین، ارزان ترین و کارآمدترین روش های حفظ تناسب اندام و سلامت فردی است. پیاده روی ورزشی مناسب همه ی سنین است که ریسک بروز بیماری های مزمن مثل؛ بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، آسم و … را کاهش می دهد، این ورزش ساده همچنین اکثر اندام های عضلانی بدن را درگیر کرده و همراه با تغذیه ی مناسب می تواند اثر به سزا و مثبتی بر تناسب اندام شما داشته باشد و همچنین روحیه ی قوی تری را برای شما رقم بزند.

 

کفش پیاده روی مناسب، محافط پاهای شماها

هنگام پیاده روی، همه ی تجهیزاتی که نیاز خواهید داشت یک جفت کفش پیاده روی مناسب است. کفش پیاده روی باید قدرت تحمل ضربات مداوم از پاشنه به پنجه پا را داشته باشد، قسمت میانی و پاشنه ی پای را کاملا در بر بگیرد و از آن محافظت کند، و در عین حال فضای جلوی کفش پیاده روی به شکلی باشد که به پنجه ی پایتان امکان تکان خوردن بدهد. در این مقاله مهمترین ویژگی های یک کفش پیاده روی و کفش هایی متناسب با ویژگی های بیان شده از برترین برندهای ورزشی ارائه خواهند شد.

 

نکته ای در مورد خرید کفش پیاده روی

برای انتخاب کفش پیاده روی نکاتی وجود دارد که باید به آن دقت بسیار کرد در غیر این صورت در دراز مدت پاهایتان دچار آسیب خواهد شد. نکته ای که باید در هنگام خرید کفش پیاده روی به آن دقت کرد جنس مسیری است که برای پیاده رودی انتخاب می کنید؛ اعم از آسفالت، چمن و یا روی شنهای کنار ساحل که این مسیر ها در انتخاب نوع کفش مناسب پیاده روی موثر می باشند.

در واقع نکته مهمی که برای انتخاب هر کفشی می بایست به آن توجه کرد مورد استفاده و محل مورد استفاده آن کفش است برای مثال نمی توان ازکفش ورزش دومیدانی از کوه و صخره بالا رفت و یا با کفش کوهنوردی تمرین پیاده روی کرد.

 

کفش پیاده روی مناسب و ویژگیهای آن

- کفی کفش پیاده روی

هنگام خرید کفش پیاده روی به کف کفش نگاه کنید. کف کفش پیاده روی نباید نازک باشد زیرا در مسیرهای که ناهمواری دارند فشار به پاشنه پا وارد می شود و کفشهای با کف نازک از پاهای شما حفاظت نکرده و پاهایتان اذیت خواهد شد، همچنین اگر کفش پیاده روی دارای ارتفاع زیاد باشد نیز می توانند حادثه ساز باشند.

 

- رویه کفش پیاده روی

رویه کفش پیاده روی باید از الیاف کتان باشد و در آن حداقل مواد شیمیایی استفاده شود تا از بروز حساسیت ها جلوگیری شود و همچنین به تهویه در کفش که یکی از عوامل جلوگیری از بیماری های قارچی در قسمت پا می باشند کمک کند.
رویه کفش پیاده روی باید دارای منافذی برای عبور هوا باشد. استفاده از کفش پیاده روی که دارای رویه هایی با منافذ فراوان می باشد در تهویه کفش برای خنک شدن پا و همچنین جلوگیری از بیماری های قارچی مناسب تر می باشد. استحکام رویه کفش پیاده روی باید به نحوی باشد که از پیچ خوردگی پا جلوگیری کند و همچنین در برابر فشار های وارده در طی زمان حالت اولیه خود را از دست ندهد.

 

کفش پیاده روی مناسب,خرید کفش پیاده روی,کفش پیاده روی

کفش پیاده روی باید در قسمت ‌جلوی‌ كفش ‌انعطاف‌ پذیری‌ كافی‌ داشته‌ باشد

 

- پاشنه کفش پیاده روی

کفش پیاده روی در ناحیه پاشنه باید حداقل 5/1 سانتی متر لژ داشته باشد.

پاشنه ی کفش پیاده روی نباید خیلی ضخیم باشد،  این نوع پاشنه منجر به کوبیده شدن پای شما بر زمین خواهد شد، که این امر علاوه بر کند کردن سرعت پیاده روی، امکان بروز ساق درد بعد از پیاده روی را افزایش می دهد. کاسه ی پاشنه ی کفش پیاده روی باید نسبتا نرم و با ثبات باشد و مانع بروز حرکت عمودی یا افقی پا شود، کفش پیاده روی که دارای پاشنه ای بسیار نرم باشد توصیه نمی شود، زیرا قدرت جذب ضربه در آن کاهش یافته و منجر به درد عضلانی و ساق درد خواهد شد. زیره کفش پیاده روی نیز نباید لغزنده باشد.

 

- کفش پیاده روی و پد ضربه گیری

کفش پیاده روی در قسمت کفی و پاشنه باید پد گذاری شود. هنگام پیاده روی، ضربه ی اول به پاشنه ی پای شما می خورد و بعد از آن به صورت منظم ضربات از پاشنه به پنجه پا در گردش خواهند بود، بنابراین وجود یک بالشتک منعطف، که امکان بالایی برای خم کردن انگشتان پای شما فراهم کند در کفش پیاده رویتان ضروری است.

 

به طور کلی، کفش پیاده روی باید در قسمت ‌جلوی‌ كفش ‌انعطاف‌ پذیری‌ كافی‌ داشته‌ باشد بطوریكه‌ شخص‌ به راحتی‌ بتواند به‌ میزان‌ 45 درجه‌ آنرا خم‌ نماید. همچنین‌ لازم ‌است‌ كه‌ قسمت‌ پاشنه‌ كفش‌ حالت‌ ارتجاعی‌ كافی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مقادیری‌ از فشار و شوک وارد شده‌ ازطرف‌ زمین‌ به‌ پا را بكاهد. در راه رفتن و دویدن ابتدا پاشنه پا با زمین تماس می یابد و جنس پاشنه کفش پیاده روی باید از موادی باشد که بتواند ضربه را به خوبی جذب کند. همچنین کف داخلی کفش پیاده روی باید حاوی لایه ای مناسب برای حفظ قوس پا و جذب ضربه باشد.

 

کفش پیاده روی مناسب,ویژگیهای کفش پیاده روی,کفش پیاده روی

کفش پیاده روی باید سبک باشد

 

- کفش پیاده روی باید سبک باشد

از ویژگی های مهم کفش پیاده روی سبک وزن بودن آن است، انتخاب کفش پیاده روی از جنس چرم سنگین برای پیاده روی قطعا اشتباه است، البته بسته به فصل مورد نظر تنفس پذیر بودن کفش پیاده روی و تحمل کافی در برابر سرما و نفوذ آب اهمیت می یابد.

 

- کفش پیاده روی باید با سایز پاها متناسب باشد

از آنجایی که معمولا یک پا کمی بزرگتر از پای دیگر است، کفش پیاده روی خود را متناسب با اندازه پای بزرگتر خود انتخاب کنید. متناسب بودن سایز کفش پیاده روی، بدون شک یکی از موارد مهم هنگام پیاده روی خواهد بود ،هنگام پیاده روی حجم پای شما هم از نظر طولی و هم عرضی (حدود 1 سانتی متر) افزایش خواهد یافت، بنابراین وجود فضای کافی در قسمت پنجه ی پا بسیار مهم است، به نحوی که حدود 1 سانتی متر بین انگشتان پای شما و سر کفش فاصله وجود داشته باشد و عرض کفش پیاده روی نیز امکان حرکت آزادانه ی انگاشتانتان را به شما بدهد. کفش پیاده روی نباید به پای شما بچسبد، به خصوص در قسمت قوس استخوانی کنار پایتان.

 

- بهترین زمان برای خرید کفش پیاده روی

بهترین زمان برای خرید یک کفش پیاده روی اواخر روز است، زمانی که در نتیجه ی پیاده وری یا فعالیت های روزانه پای شما کمی باد کرده است، البته دقت کنید که هنگام خرید کفش پیاده روی همان جورابی را به پا کنید که مد نظر دارید برای پیاده روی بپوشید، جوراب می تواند اثر چشم گیری روی سایز بودن کفشتان داشته باشد.

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

منابع :

tebyan.net

pareshstore.com

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------