آشنايي با ورزش تنيس روي ميز(پينگ پنگ)



تنیس روی میز, پینگ پنگ, تحقیق در مورد تنیس روی میز

تحقیق در مورد تنیس روی میز

 

معرفی ورزش تنیس روی میز

تنیس روی میز (پینگ پنگ) یکی از نشاط آور ترین ورزش هاست که بر روی میز انجام میشود و گذشته تاریخی دارد، با قوانین و شیوه انجام این ورزش بیشتر آشنا شوید.

تنیس روی میز یا پینگ پنگ چیست؟

تنيس  روی میز یا پینگ پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو یا چهار بازیکن در آن شرکت می کنند و هر بازیکن یک راکت دارد و با استفاده از آن به توپ ضربه می‌زند. در وسط میز یک تور قرار دارد و برخورد توپ با آن تابع قوانین ویژه ای است.

 

تنیس روی میز, پینگ پنگ, تحقیق در مورد تنیس روی میز

پینگ پنگ چیست

 

تاریخچه تنیس روی میز

تاریخچه ورزش پینگ پنگ به بریتانیا باز میگردد. این ورزش ابتدا در آسیا انگلستان و پیش سرخپوستان آمریکای شمالی بازي می شد.

 

در سال ۱۸۹۰ جیمز گیپ انگلیسی یک توپ پینگ پنگ از جنس سلولوئید( جنسی شبیه توپ های فعلی) درست کرد که سبب تغییر و تحول بزرگی در این ورزش گردید. این بازي پینگ پنگ نام گرفت و دلیل این نامگذاری به علت صدای پینگ پنگ توپ آن است.

 

تنیس روی میز به وسیله فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد اداره می شود. از سال ۱۹۸۸ تنیس روی میز به ورزش های المپیک اضافه شد.

 

  بیشتر بخوانید: آموزش بیلیارد و قوانین آن

 

وسائل مورد نیاز برای ورزش پینگ پنگ

میز پینگ پنگ

سطح میز پینگ پنگ یا سطح بازی مستطیلی به ابعاد ( طول آن 2.74 متر و عرض آن 1.52 متر و ارتفاع میز از سطح زمین 76 سانتیمتر) است که در بخش کناره های میز، موازی با طول و عرض آن نواری سفید با عرض 2 سانتیمتر وجود دارد. رنگ سطح میز پینگ پنگ تیره و یکجور و بدون بازتاب نور است و به وسیله یک تور عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم شده است که هر قسمت هم با یک خط به عرض سه میلیمتر به دو بخش مساوی به نام (نیمه زمین) تقسیم شده است.

 

توپ

بازی با توپی با وزن ۲.۷ گرم (۰.۰۹۵ اونس) و قطر ۴۰ میلی‎متر (۱.۵۷) انجام می‌شود. براساس قوانین، توپ باید ۲۶-۲۴ سانتی‌متر ارتفاع بگیرد و از ارتفاع ۳۰.۵ سانتی‌متر روی یک بلوک فولادی استاندارد رها شود.

 

توپ به رنگ سفید یا نارنجی یا مات می‌باشد. به طور مثال توپ سفید روی یک میز سبز یا آبی بهتر معلوم می‌شود. توپ ۴۰ میلی‎متر پس از بازی‌های ۲۰۰۰ معرفی شد.

 

تنیس روی میز, پینگ پنگ, تحقیق در مورد تنیس روی میز

تنیس روی میز

 

تور

مجموعه ی تور شامل تور، ضمائم آن، پایه ها و گیرنده هایی است که مجموعه ای تور را به میز وصل می کند. تور به وسیله دو پایه عمودی به میز وصل میشود و ارتفاع تور از سطح میز 15.25 سانتیمتر است.

 

راکت

یک راکت چوبی با روکش پلاستیکی، مخصوص این بازی است. قسمت چوبی راکت به‌عنوان تیغه نامیده می‌شود.

 

راکت می‌تواند از جنس‌های چوب پنبه، فیبر شیشه‏‏‎ ای، فیبر Balsa ،limba باشد. ۸۵% تیغه‌های ضخیم از چوب طبیعی می‌باشد. اندازه متوسط تیغه حدود ۱۷ سانتی‎متر (۶.۷ اینچ) و ۱۵ سانتی‎متر (۵.۹ اینچ) عرض دارد.

 

محدودیت رسمی تنها بر مسطح بودن و سختی تیغه تمرکز دارد. با چرخاندن راکت در طول بازی انواع گوناگون بازده قابل امکان است. یک سمت باید به رنگ قرمز و سمت دیگر سیاه باشد. بازیکن حق دارد پیش از مسابقه راکت رقیب خود را بررسی کند و از رنگ آن آگاه شود. با وجود بازی سریع بازیکن می‌تواند ببیند که حریف از کدام سمت راکت برای ضربه زدن به توپ استفاده می‌کند. به جز از آسیب دیدن راکت در موارد دیگر نمی‌توان در هنگام بازی راکت را عوض کرد.

 

آموزش مهارت‌های اکتسابی در بازی پینگ پنگ در موفقیت شما در بازی و غلبه داشتن حریف بسیار اثر‌گذار است.

 

تنیس روی میز, پینگ پنگ, تحقیق در مورد تنیس روی میز

ورزش پینگ پنگ

 

شیوه بازی تنیس روی میز

بعد از ضربهٔ سرویس که می‌بایست در نیمهٔ زمین شخص شروع کننده بر زمین بخورد، در ضربه‌های بعدی توپ باید تنها در نیمهٔ زمین سمت مقابل به زمین بخورد.

 

دو نیمهٔ زمین با یک تور از هم جدا شده‌اند. چنانچه توپ در زمین حریف نیفتد یک امتیاز به حریف اضافه می‌شود و درصورتیکه توپ در زمین حریف فرود آید و بعد از آن حریف نتواند توپ را به زمین سمت مقابل بزند یک امتیاز به فردی که ضربه را زده اضافه می‌شود.

 

چنانچه در ضربه اول، توپ بعد از اینکه به زمین‌خورد، به تور بخورد و آنگاه در زمین حریف برخورد کند «نت» حساب می‌شود و شخصی که شروع کننده است باید دوباره ضربه را بزند و هیچ امتیازی برای کسی محسوب نمی‌شود.

 

رالی عبارت است از مدت زمانی که توپ در جریان بازی در حرکت است.

 

توپ از آخرین لحظه‌ای که به صورت ثابت در کف دست آزاد بازیکن قرار دارد، قبل از پرتاب برای زدن سرویس، رالی یک لت یا یک امتیاز به حساب می آید.

 

یک لت عبارت است از یک رالی که نتیجهٔ آن در شمارش بازی لحاظ نمی‌شود.

 

یک امتیاز عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی لحاظ می‌شود.

 

دست بازی دستی است که راکت را می‌گیرد. دست آزاد دستی است که راکت را نمی‌گیرد.

 

یک بازیکن موقعی به توپ ضربه وارد کرده‌است که با راکتی که در دست دارد یا با قسمت زیر مچ دست به توپ ضربه بزند.

 

یک بازیکن هنگامی در برابر توپ انسداد به وجود می آورد که لباس او یا هرچه همراه خود دارد در زمان بازی با توپی که هنوز از خط انتهایی خود عبور نکرده یا از زمان آخرین ضربه از سوی حریف با زمین بازی برخورد نداشته تماس پیدا کند.

 

زننده سرویس بازیکنی است که اولین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

 

گیرنده سرویس بازیکنی است که دومین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

 

تنیس روی میز, پینگ پنگ, تحقیق در مورد تنیس روی میز

تحقیق در مورد تنیس روی میز

 

داور فردی است که برای کنترل مسابقه گذاشته می‌شود.

 

کمک داور فردی است که در هنگام تصمیم‌گیری‌های ویژه به داور کمک می‌کند.

 

هر آنچه بازیکن پوشیده یا همراه خود داشته باشد به جز از توپ شامل همه لوازم و اشیایی است که در موقع شروع رالی مورد استفاده او بوده‌است.

 

هنگامی که توپ از هر منطقه‌ای به جز از قسمت بین تور و پایه آن یا از قسمت بین تور و سطح بازی عبور کند، در حقیقت آن توپ از روی مجموعه تور یا دور تا دور آن «عبور کرده» برداشت خواهد شد.

 

خط پایانی خطی است که به صورت فرضی در هر دو طرف امتداد داشته باشد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------