تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 4 بهمن



 

 

1704م:در تاريخ ايران، بي عرضگي شاه سلطان حسين صفوي ضرب المثل است، ولي همين بي عرضه در زمان سلطنت خود پيماني را با لوئي چهاردهم مقتدرترين پادشاه وقت اروپا امضاء كرد كه از لحاظ رعايت منافع ايران و ايراني كمتر نظير داشته است.

24 ژانويه سال 1704 ميلادي لويي 14 پادشاه وقت فرانسه تصميم خود را داير بر انعقاد يك پيمان دوجانبه با ايران اعلام داشت. تمايل لويي 14 در همين سال توسط فرستاده او به ايران، در اصفهان به اطلاع شاه سلطان حسين صفوي رسيد. اين پيمان تنطيم و بعدا به امضاي دو پادشاه رسيد كه سند جالبي است. به موجب اين پيمان، دولت فرانسه قبول كرده است كه از اتباع ايران و منافع اين دولت در كشورهاي ديگر حمايت كند و كشتي هاي فرانسوي هنگام حمل بار، براي بارگيري مال التجاره ايرانيان اولويت قائل شوند و ....

 

لويي چهاردهم


1953م:دکتر محمد مصدق نخست وزير وقت 24 ژانويه 1953 (بهمن 1331) به ملت اطلاع داد كه روسها از پنج روز ديگر در شيلات ايران و منابع درياي مازندران سمتي ندارند و خلع يد از آنان تا آن روز تكميل خواهد شد. امتياز شيلات ايران در درياي مازندران 77 سال پيش از آن (سال 1876 ميلادي) به روسها داده شده بود. ميرزا حسين خان سپهسالار درآن سال بهره داري از منابع درياي مازندران را به يك روس به نام استپان ليانازوف داده بود. عين الدوله اين امتياز را در سال 1906 به ازاء درآمدي برابر 460 هزار فرانك طلا تمديد كرده بود. اوايل سال 1927 دولت رضا شاه درصدد لغو آن برآمده بود كه وراث ليانازوف به دادگستري ايران دادخواست دادند و قضات وطن حكم به سود ليانازوفها دادند!. در اين اثناء دولت شوروي كه املاك و كمپاني هاي روسيه را ملي كرده بود عملا جانشين كمپاني ليانازوفها شد و پارلمان ايران اواخر همان سال( 1927) شوروي را به عنوان جانشين ليانازوفها و طرف قرارداد با ايران برسميت شناخت كه 25 سال بعد دولت مصدق شيلات را ملي و دست شوروي را از ماهيگيري در آبهاي ايران كوتاه كرد.


1344ش:يك محكمه نظامي تهران سران حزب کمونيست توده را سالها پس از فرار از زندان قصر غيابا محاكمه و 13 تن از آنان را به اعدام محكوم كرد. اين حكم كه چهارم بهمن1344 (24 ژانويه 1966) انتشار يافت غير قطعي و تجديد نظر پذير بود. اسامي محكومان طبق گزارش روزنامه هاي آن روز تهران از اين قرار است:

دكتر رضا رادمنش، ايرج اسكندري، دكتر فريدون كشاورز، احسان طبري، رضا روستا، عبدالصمد كامبخش قزويني، آرداشس آوانسيان، علي امير خيزي، پتروس شمعوني، غلامحسين فروتن، يوسف جماراني، محمود بقراطي و غلام بابا زاده.

اين عده پس از فرار اززندان قصر با كمك افسران زندان، به خارج از كشور رفته بودند و عمدتا در آلمان شرقي بسر مي بردند.

 

دکتر رضا رادمنش


1679م:«كريستيان فون وولف» فيلسوف قرن 18آلمان 24 ژانويه سال 1679 به دنيا آمد. وي نخستين انديشمند آلماني بود كه به جاي لاتين، كتابها و رسالات خود را به زبان آلماني نوشت. فون وولف كه رئيس و استاد دانشگاه بود معتقد به استدلال رياضي بود. مهمترين كتاب او «تفكر منطقي در دنيا» است. وي بسال 1754 درگذشت.

 

كريستيان فون وولف


2005م:شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا يك هفته مانده به انتخابات 30 ژانويه 2005 عراق گفت كه بسياري از راي دهندگان عراقي هنوز نمي دانند كه اين انتخابات براي تعيين کدام مقام و چه دستگاهي است: براي گزينش رئيس جمهور است، اعضاي پارلمان است و يا مجلس موسسان، كه مجلس موسسان پاسخ درست تري است.

اين شبکه افزود: اين راي دهندگان هنوز نشاني حوزه هاي راي گيري را نمي دانند كه قرار است يك روز پيش و يا اين كه شب انتخابات اعلام شوند. وجود محيط تهديد و ارعاب سبب شده است که همه جا ترس از رفتن به حوزه ها به چشم بخورد. به علاوه، بيشتر سنّي ها گفته اند كه راي نمي دهند.

همزمان با پخش اين مطلب، كريم كوارKawar سفير اردن در آمريكا گفته بود كه نزديك به چهل در صد عراقي ها ساكن آن كشور (اردن) نخواهند توانست راي بدهند. وي نسبت به اعتبار انتخابات عراق ترديد كرده بود.

در همين روز يك عراقي كه فارغ التحصيل رشته كامپيوتر است به جفري گتلمنGettlman خبر نگار نيويورك تايمز گفته بود در شهري كه آب سالم براي نوشيدن نيست؛ انتخابات براي چيست؟!. اين انتخابات ساختگي و بي معناست. طرح آن قبلا در واشنگتن تهيه شده است و اين را عراقي ها مي دانند. ما که بچه و يا کند ذهن نيستيم.

24 ژانويه 2005 بسياري از اصحاب نظر در گوشه و كنار جهان گفته بودند كه در طول تاريخ دمكراسي، چنين انتخاباتي سابقه نداشته، زيرا كشور تحت اشغال نظامي بيگانه است، و عمليات خرابكاري، تهديد و ترس و نيز نفاق ميان گروههاي مذهبي و نژادي وضوحا مشاهده مي شود و نامزد ها براي راي دهندگان شناخته شده نيستند و زمان و شرايط براي يك انتخابات دمكراتيك به مفهوم واقعي كلمه وجود ندارد و معلوم نيست انتخاباتي كه بعدا مورد اعتراض دائمي خواهد بود و "تاريخ" درباره اش قضاوت خوب نخواهد كرد چرا بايد برگزار شود. برگزاري انتخابات در دوران اعلام حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمد در شب که قراراست در جريان انتخابات برقرار شود تاکنون در جهان سابقه نداشته و .... از خصوصيات انتخابات دمکراتيک وجود حالت عادي در کشور و آرامش کامل است. تنها عراقي هاي برون مرز كه سالهاست خارج از وطن هستند و از جنگ و خونريزي جاري به دور، و قصد بازگشت در آينده اي نزديک را هم ندارند مي توانند در محيطهاي آرام راي دهند كه درباره آراء آنان هم به دليل وجود جوّ سياسي خاص در کشورهاي محل سکونت از لحاظ مفاهيم و تعاريف دمكراسي جاي حرف و ترديد وجود دارد.

 

1848م:24 ژانویه 1848 اعلام شد که در منطقه کلومای کالیفرنیا (ساتر میل) طلا کشف شده و در اینجا می شود با شستن خاک قطعات طلا به دست آورد و طلا در رسوبات رودخانه [ساکرامنتو] یافت شده است. با این خبر که به باور مورخان، دولت واشنگتن مشوّق انتشار و دنباله یافتن آن بود شعار «پیش به سوی طلا (گلد راش Gold Rush)» در ایالات قدیمی باعث یک حرکت تازه شده بود که نصب اعلان های دولت دراین زمینه هر فرد آماده قبول تحول و ماجرارا به فکر کوچ کردن انداخته بود. این تبلیغات ظرف هفت سال (تا سال 1855) بیش از سیصد هزار تن از ساکنان ایالات قدیمی فدراسیون آمریکا را به کالیفرنیا کوچ داد و سانفرانسیسکو به صورت شهری بزرگ درآمد.

 

James Knox Polk

 

«جیمز ناکس پوک James Knox Polk» یازدهمین رئیس جمهور آمریکا در پی اخراج مکزیک از جنوب تکزاس در سال 1845 و تصرف مسلحانه این منطقه تا «ریو گرانده» و نیز نیومکزیکو و دادن اخطار به انگلستان و فرانسه که درصدد استقرار در مناطق شمال غربی (ایالت های فعلی واشنگتن، اورگون و آیداهو) نباشند درصدد تصرف کالیفرنیا برآمد که قرنها بخشی از مکزیک بود. نقشه تصرف کالیفرنیا ظرف دو سال (از فعالیت های اطلاعاتی تا جنگ) اجرا شد.

» عملیات نظامی برضد نیروهای محلی دولت مکزیک در کالیفرنیا را در ماه مه 1946 آغاز کرد و جنگ دو کشور با سقوط شهر«مونتری» حاکم نشین کالیفرنیا و عقب نشینی نیروهای مکزیک در سال 1948 پایان یافت و طبق قرارداد گوادالوپ ـ هیداگو، دولت مکزیک کالیفرنیا را تسلیم دولت واشنگتن کرد، ولی ساکنان کالیفرنیا که عمدتا مکزیکی (اسپانیایی زبان ـ کاتولیک) و یا سرخپوست (بومی) بودند به آسانی زیر بار قبول قرارداد نمی رفتند. در اینجا بود که دولت واشنگتن نیاز به کوچ دادن آمریکاییان اروپایی تبار به کالیفرنیا داشت و از موضوع کشف طلا استفاده و آنرا تبلیغ کرد و .... موضوع وجود قطعات طلا در خاک کالیفرنیا توسط یک نظامی سابق اعلام شده بود. مهاجرت از شرق آمریکا به کالیفرنیا و تصرف اراضی، سرخپوستان این ایالت را برانگیخت که چندین نبرد محلی را به دنبال داشت. استقرار نظامیان و سپس کوچ صدها هزار آمریکایی سبب شد که روسیه، انگلستان و فرانسه چشم از غرب آمریکا برگیرند. روسهای مهاجر تا مرز سانفرانسیسکو پیش آمده بودند که متوقف شدند.


1908م:درژانويه سال 1908، هانري فارمن فرانسوي با هواپيمايي دست ساز كه 150 كيلوگرم وزن و موتوري به قدرت 50 اسب بخار داشت موفق شد در محلي در هشت كيلو متري پاريس در ارتفاع هشت تا ده متري ازسطح زمين، يك مسافت يك كيلومتري را پرواز كند. سرعت پرواز 40 كيلومتر درساعت بود. اين نخستين پرواز بشر با هواپيمايي به اين سنگيني بود. نخستين پرواز توسط برادران رايت كه آمريكايي بودند به عمل آمده بود. عكس، منظره پرواز هانري فارمن را نشان مي دهد.

 

يك كيلومتر پرواز

 

1935م:موسوليني رهبر نيمه اول قرن 20 ايتاليا (نفر اول از راست) كه سوداي احياء امپراتوري روم را با همان قلمرو در سر داشت در شمال آفريقا با دو معارض رو به رو بود؛ فرانسه و انگلستان. با انگلستان راه جنگ را انتخاب كرد و با فرانسه راه مسالمت را. رئيس دولت فرانسه پذيرفت كه ايتاليا برليبي مسلط باشد و براي اقامت اتباع ايتاليا در تونس امتيازات و تسهيلات در نظر گرفت. پير لاوال وزير امور خارجه وقت فرانسه در ژانويه 1935 به رم رفت و معاهده مربوط را امضاء كرد. عكس، وي را درحال امضاي اين معاهده نشان مي دهد.

 

سازش فرانسه و ايتاليا برسر تصاحب شمال آفريقا!


2004م:دكتر « زيگفريد هكر Siegfried Hecker» استاد فيزيك اتمي و مدير سابق آزمايشگاه اتمي آمريکا در لاس آلاموس كه با يك هيات غير دولتي آمريكايي از تاسيسات هسته اي كره شمالي بازديد كرده بود پس از باز گشت، 23 ژانويه 2004 تاييد كرد كه در آن كشور ظرف ويژه نگهداري مقداري پلوتونيوم 240 از نوع مرغوب آن را در اختيار هيات براي بازديد قرار دادند كه ثابت كنند هر آن مي توانند سلاح هسته اي بسازند و شايد هم ساخته باشند و اين مقدار پلوتونيوم كه ما مشاهده كرديم براي ساختن فوري دست كم شش بمب كفايت مي كند، ولي به ما اجازه ندادند از كارگاههاي سازنده موشك هايي كه بتواند سلاحهاي اتمي را به هدف برساند ديدن كنيم و گفتند كه در برنامه بازديد ذكر نشده است. با وجود اين، ما از يك رآكتور آنها بازديد كرديم.

دکتر هکر افزود: دولت كره شمالي مي خواهد ثابت كند كه از سطح مقدماتي توليد سلاحهاي اتمي گذشته و وارد مرحله اي شده است كه ديگر نمي شود گفت كه بايد مشمول جلوگيري قرار گيرد. در مرحله فعلي تنها با امضاي قرارداد مرضي الطرفين مي توان ادامه توليد را متوقف ساخت.

 

دکتر هکر

 

2005م:«نيكلاس كريستف» روزنامه نگار آمريكايي دو مقاله از كشور كامبوج براي نيويورك تايمز فرستاده كه در شماره هاي 15 و 22 ژانويه 2005 اين روزنامه چاپ شده و حكايت از وجود «برده سكس» در چند نقطه ازجهان دارد و احتمالا در بعضي نقاط در حال گسترش است. اين وضعيت، از اوضاع نابسامان اقتصادي ـ اجتماعي برخي از كشورها و ضعف و فساد دستگاههاي دولتي آنها پرده بر مي دارد و زنگهاي متعدد خطر را به صدا در مي آورد كه يكي از اين زنگها، گسترش بيماري ايدز است. از نوشته هاي كريستف كه با ذكر نام و همراه با چاپ عكس است چنين بر مي آيد:

ـ يك سال پيش به كامبوج رفتم ( كه قرار بود «پل پت» پس از وقايع نيمه دهه 1970 يك مدينه فاضله كشاورزي در آنجا به وجود آورد) و با چشم و گوش و حواس يك روزنامه نگار ضمن بازديد از گوشه و كنار اين كشور متوجه شدم كه ربودن و يا فريب دادن دختران جوان روستاها و فروش آنان به خانه هاي فساد در شهرها و گرفتن سند بدهكاري از آنان و سپس بكار انداختن به صورت «برده سكس» مسئله اي وخيم شده است و مرگ اين زنان جوان از بيماري ايدز حتي پيش از آن كه 20 ساله شوند قطعي است. اين خانه ها توسط چاقو كشان محفاظت مي شوند تا اين بردگان قرن 21 امكان فرار نداشته باشند. به يكي از خانه ها رفتم و براي آزاد كردن دو تن از زنان خردسال با صاحب خانه كه در عين حال در معاملات مواد مخدر و جرائم سازمان يافته دست داشت وارد مذاكره شدم و توانستم با پرداخت دلار نقد دو زن را از او خريداري كنم و به دهكده هايشان بازگردانم. اهالي دو دهكده از ديدن دو دختر كه گمان كرده بودند سربه نيست شده و زنده نباشند شاد شدند و شادماني كردند. سپس به هر كدام سرمايه اي دادم تا كار شرافتمندانه كنند و ....

امسال كه بار ديگر گذارم به كامبوج افتاد به ياد دو دختر افتادم. به سراغ «سري مومSrey Mom» رفتم گفتند كه دوباره ناپديد شده است. به جستجويش پرداختم و او را در همان خانه فساد كه تا سال گذشته درآنجا بود يافتم. اين بار با پاي خودش به آنجا رفته بود. پرسيدم كه چرا؟. گفت كه معتاد است و نمي توانست در دهكده مواد مخدر تهيه كند و استطاعت آن را هم نداشت. او گفت كه صاحبان خانه هاي فساد نه تنها از آنان سند بدهكاري مي گيرند و براي پاييدنشان چاقوكش مي گمارند، بلكه معتادشان به مواد مخدر مي كنند كه راه گريز نداشته باشند و اسير اعتياد و نيازمند به ايشان باشند. «سري موم» گفت: سال گذشته مرا با پول شما و به آن آساني آزاد كردند زيرا اطمينان داشتند كه اعتياد، مرا به آن خانه باز خواهد گردانيد. خانه فساد يك دام بلاست و كانون ميكروب جامعه كه نبايد امكان گشايش يابد.

گزارش كريستف و اظهاران «سري موم» كه اشاره اي به آنها در بالا رفت ادامه دوره اي را در تاريخ اجتماعي برخي از ملل نشان مي دهد كه قرار بود چند دهه پيش پايان يابد. اين ملل در ميان حاكمان خود دلسوز ندارند.

 

Srey Mom

 

2005م: 23ژانويه 2005 اعلام شد كه هزينه سالانه ترجمه اسناد و بخشنامه هاي اتحاديه اروپا از يك ميليارد دلار گذشته است، زيرا كه 25 عضو اين اتحاديه به 20 زبان مختلف سخن مي گويند و ترجمه مدارك به صورت يك مسئله مالي دبيرخانه اين اتحاديه درآمده است. قبل از الحاق ده كشور تازه، تعداد زبانهاي اعضاي اتحاديه به يازده زبان محدود بود. با حسابي كه كميسيون امور مالي اتحاديه اروپا كرده است هر سال هر تبعه اين اتحاديه بايد دو دلار و 62 سنت از جيب خود بابت اين ترجمه ها بپردازد.

اينك اين سئوال مطرح است كه اين اتحاديه اروپايي تا چه زمان به اين صورت باقي خواهد ماند. تاريخ اروپا شاهد تاسيس اتحاديه پشت سر اتحاديه در اين قاره بوده است. اين بار مسئله اين است كه نمي خواهند روسيه را وارد آن كنند، حال آنكه تعدادي از اعضاي اين اتحاديه اسلاو نژاد و از بستگان روسها هستند.

 

2006م:برخي از گزارش هاي مربوط به تحولات درگيري غرب با ايران بر سر مسئله فعاليت هاي هسته اي در 23 ژانويه 2006 در رسانه هاي ساير كشورها به اختصار:

ـ مهدي صفري معاون وزارت امورخارجه ايران كه به مسكو رفته بود 23 ژانويه با لاوروف وزير امور خارجه روسيه ملاقات و درباره تصميم قدرت هاي غرب مبني بر احاله پرونده فعاليت هاي اتمي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل با او مذاكره كرد . لاوروف در پايان اين گفتگو اظهار داشت كه روسيه و ايران منافع مشترك بسيار دارند.

ـ روزنامه هاي اروپا و آمريكا هر دسته، يك خبر واحد را از دو منبع متفاوت نقل كرده بودند كه معلوم نيست اظهارات لاريجاني است و يا حسين انتظامي. روزنامه هاي هاي آمريكا از قول لاريجاني و مطبوعات اروپا به نقل از آژانس فرانس پرس و از قول حسين انتظامي آن را منتشر كرده بودند. مضمون خبر يكي است. طبق اين خبر، حسين انتظامي (از شوراي امنيت ملي ايران) گفته است: اگر موضوع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود، صرف نظر از اين كه شورا چه تصميمي خواهد گرفت، ما به بازرسي سازمان ملل از پژوهشگاههاي هسته اي خود سريعا پايان خواهيم داد و كار غني سازي را در سطح صنعتي آن دنبال خواهيم كرد. وي گزارشهاي مربوط به امكان حمله نظامي اسرائيل به ايران را بي اهميت انگاشت و گفت كه اين حرفها براي انحراف توجه اسرائيلي ها از مسائل متعدد داخلي است. همه به خوبي مي دانند كه حمله نظامي به ايران چه نتايج وخيمي برايشان خواهد داشت. ايران از ظرفيت لازم براي پاسخ گفتن به هر اقدام نظامي برخوردار است. اسرائيل به دلايل داخلي اين حرفها را مي زند زيرا كه مشكلات فراوان دارد. وي از اظهارات تحريك آميز اخير ژاك شيراك كه سخن از بكاربردن سلاح اتمي به ميان آورده بود انتقاد كرد و گفت كه همه مي دانند كه استفاده از سلاح اتمي كره زمين را نابود مي كند.

 

لاورف و صفري

 

2006م:مورالس يكشنبه (22 ژانويه 2006) بازهم با پيراهن يقه باز و بدون كراوات (به صورتي كه در عكس ديده مي شود) در مراسم سوگند و آغاز زمامداري در حضور 11 رئيس كشور و دهها مقام برجسته خارجي ديگر شركت و به رسم چپ ها در حالي كه مشت گره كرده بود سخنراني كرد. وي تسليم اصرار مقامات تشريفات کاخ رياست جمهوري شد كه كت و شلوار مشكي بپوشد ولي زير بار بستن كراوات و نيز بستن تكمه هاي يقه پيراهن خود نرفت و گفت كه مردم از من انتظار خدمت دارند نه پوشيدن لباس فاخر، و اظهار داشت كه تنها از كاخ رياست جمهوري در ساعات كار استفاده خواهد كرد و ساعات فراغت را در همان خانه محقرش خواهد گذراند. مورالس 22 ژانويه در همين خانه محقر، معاون وزارت خارجه آمريكا را به حضور پذيرفته بود.

 

مورالس

 

2006م:تلويزيون روسيه 22 ژانويه 2006 ضمن نشان دادن اين سنگ (هر دو روي آن، عکس بالا) گفت كه انگليسي ها با قراردادن اين سنگ مصنوعي در گوشه اي در حومه مسكو به ضبط جزئيات فعاليت ها روسيه در آن منطقه دست زده بودند. در اين سنگ، تازه ترين دستگاه (هاي تك) دريافت و ارسال اطلاعات قرار داده شده بود. غافل از اين كه ما هم با كامپيوترهاي جيبي بسيار كوچك مي توانيم علائم را كشف و محل دستگاه جاسوسي را كشف كنيم. اين كامپيوترهاي بسيار كوچك در جيب ماموران قرار دارد و هنگام گشت محلي، دستگاههاي جاسوسي را كشف مي كنند.

در پي اين ماجرا، كه توسط دستگاه امنيت فدرال روسيه (جانشين كا گ ب) كشف شده دولت روسيه به انگلستان اعتراض و دستور اخراج چهار ديپلمات سفارت اين كشور را از خاك روسيه صادر کرد كه مستقيما كار جاسوسي را به دست داشتند. سازمان امنيت فدرال روسيه چند سازمان غير انتفاعي بين المللي را نيز متهم به دخالت در اين جاسوسي كرده بود. در همان روز گفته شده بود كه دولت روسيه با كشف اين شبكه كه از ادامه جاسوسي هاي دوران جنگ سرد حكايت مي كند، روش سختتري در قبال غرب در پيش خواهد گرفت.

 

2006م:بيست و چهارم ژانويه 2006 در پي انتشار اين گزارش ها كه ميلوشويچ رئيس جمهور پيشين يوگوسلاوي كه زنداني دادگاه بين المللي در لاهه بود جهت درمان به مسكو انتقال خواهد يافت شهردار مسكو گفته بود كه در اين شهر از ميلوشويچ كه همانند روس ها يك اسلاو است استقبال خواهد كرد و براي درمان او از همه امكانات روسيه استفاده خواهد شد. وي گفته بود كه اتهامات وارده به ميلوشويچ توطئه غرب است و وي جز خدمت به وطن و اسلاوهاي جنوبي كاري نكرده بود و هنوز هم مورد علاقه اكثريت مردم وطنش است. ميلوشويچ كه به بيماري عروق مبتلا بود گفته بود كه تنها حاضر به انتقال به روسيه جهت درمان است. ميلوشويچ پيش از آنکه دادگاه لاهه درباره انتقال او به روسيه تصميم بگيرد به طور ناگهاني در زندان اين داگاه درگذشت!. قبلا به دادگاه هشدار داده شده بود که اگر ميلوشويچ به روسيه انتقال يابد، روس ها بعد از درمان اورا به هلند بازنخواهند فرستاد زيرا که مي خواهند خودرا قهرمان و نظر اسلاوهاي معمولي را جلب کنند. دولت هاي ممالک اسلاو نشين به غرب پيوسته اند نه مردمشان.

 

ميلوشويچ

 

2006م:در انتخابات پارلماني كانادا كه 23 ژانويه 2006 برگزار شد حزب محافظه كار اين کشور كه 13 سال از قدرت دور بود كرسي هاي بيشتري به دست آورد و بعدا با ائتلاف با احزاب کوچکتر دولتي ائتلافي تشکيل داد. آخرين دولت حزب ليبرال كانادا هم ائتلافي بود كه در پي افشاگري روزنامه ها به وجود فساد اداري ـ اقتصادي، با راي عدم اعتماد پارلمان رو به رو شد و ساقط گرديد زيرا كه همه نمايندگان ائتلاف در پارلمان، حاضر نشدند كه دوباره آن را تاييد بكنند و انتخابات زودرس انجام شد كه نخستين انتخابات كانادا در فصل زمستان پس از گذشت 27 سال بود.

«پال مارتين» نخست وزير قبلي كانادا پس از اعتراف به شكست از رياست حزب ليبرال آن كشور كنار رفت. وي يك ثروتمند 67 ساله و صاحب كشتي هاي تجاري است. يكي ديگر از دلايل شكست حزب ليبرال كانادا اين بود كه نخست وزير اين حزب به وعده هايي كه به ملت داده بود عمل نكرده بود و روزنامه ها بارها آن را يادآور شده بودند.

در انتخابات كانادا حزب چپگراي نيو دمكراتيك ده كرسي تازه به دست آورد و شمار كرسي هاي خود را به 28 رسانيد. بلوك كوبكي ها 50 كرسي، حزب ليبرال 103 كرسي، حزب محافظه كار 123 كرسي و يك غير حزبي هم يك كرسي پارلماني به دست آورد. پارلمان كانادا داراي 308 كرسي است كه گفته شده بود نتايج 3 كرسي بعدا اعلام خواهد شد. در اين انتخابات اندکي بيش از 60 درصد از 23 ميليون كانادايي واجد شرايط راي دادن مشاركت كرده بودند زياد نبود.

در اين انتخابات، ليبرالها سي كرسي از دست دادند. تحليلگران امور انتخابات كانادا گفته بودند با اين كه اكثريت كانادايي ها تمايلات ليبراليستي دارند، حزب ليبرال را اريكه قدرت به زير كشيدند تا آن را مجازات كنند كه چرا به فساد اداري و سوء مديريت امكان حيات و رشد داده بود. چند انتخابات در گوشه و كنار جهان ثابت كرده است كه جوامع بشري در قرن 21 فساد دولتي را تحمل نمي كنند. كانادايي ها، برغم اين كه نامزدهاي حزب ليبرال گفته بودند كه «استيفن هارپرStephen Harper» رهبر حزب محافظه كار (نخست وزير کنوني) راستگراترين كانادايي است، به دليل فساد دولتي، به اين گوشزد توجه نكردند، يعني «عاري ازفساد دولتي بودن» برايشان مهمتر از ايدئولوژي بوده است.

هارپر 46 ساله كه داراي فوق ليسانس اقتصاد است، كار خود را از كارمندي در شركتهاي نفتي آغاز كرده و در اين رشته ادامه داده است. وي نشان داده است كه هوادار داشتن مناسبات نزديكتر با آمريكاست و بعيد نيست كه محدوديت هاي مرزي را بپذيرد و كانادا را وارد شبكه سپر دفاع ضد موشكي آمريكا كند. وي به اشاره آمريکا به افغانستان نيروي نظامي بيشتري فرستاده است و هماهنگي بيشتري با آمريكا در زمينه مسائل جهاني دارد. ليبرالها در طول 13 سال عمر دولت خود تا توانسته بودند كانادا را از سياست هاي جهاني آمريكا به دور نگهداشته بودند.

 

Stephen Harper

 

2006م:در انتخابات پرتغال که در آخرين يکشنبه ژانويه 2006 برگزار شد «انيبال كه وكو سيلوه» 67 ساله، دكتر در اقتصاد از دانشگاه يورك انگلستان و استاد دانشگاه ليسبون، رئيس حزب سوسيال دمكرات پرتغال و نخست وزير سابق اين كشور (از 1985 تا 1995) به رياست جمهوري انتخاب شد. اين مقام در پرتغال عمدتا تشريفاتي است ولي مي تواند پارلمان را منحل و قوانين مصوب پارلمان را «وتو» كند. در انتخابات يكشنبه تنها 62 در صد واجدين شرايط راي دادن شركت كرده بودند كه يك ضعف دمكراسي خوانده شده است.

 

A. Cavaco Silva


1924: برغم وصيتنامه لنين ، سه روز پس از فوت او ، شهر سن پترز بورگ را به لنينگراد تغيير نام دادند .

1939: يك زلزله شديد در كشور شيلي باعث مرگ بيش از 30 هزار تن شد.

1943: هيتلر به افسران آلماني كه در استالينگراد با روسها خانه به خانه مي جنگيدند دستور داد كه تسليم نشوند و تا جان دارند به جنگ ادامه دهند كه اين دستور او رعايت نشد و صدها هزار سرباز الماني زنده ماندن را انتخاب كردند و تسليم شدند.

1965: وينستون چرچيل نخست انگلستان در زمان جنگ جهاني دوم و نيز در زمان ملي شدن نفت ايران كه اصرار به بركناري دكتر مصدق داشت در گذشت . وي بيش از 90 سال عمر كرد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------