تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -16خرداد



344پیش ازمیلاد:ششم ژوئن سال 344 پيش از ميلاد اردشير دوم، شاه هخامنشي ايران شورش قبرسي ها برضد امپراتوري ايران را درهم شكست. قبرس از زمان داريوش بزرگ تا جنگ ايسوس و سلطه اسكند بر شرق مديترانه، نزديك به دو قرن از سرزمين هاي امپراتوري ايران و پايگاه ناوگان ما در مديترانه بود. آتن طبق پيمان آنتالكيداس منعقده در سال 386 پيش از ميلاد حكومت ايران بر قبرس را به رسميت شناخته بود.طبق اين پيمان كه به صلح جهاني معروف است، جهان يوناني زبان ايران را به عنوان قدرت اول گيتي به رسميت شناخته و متعهد شده بود كه اقدامي برضد منافع ايران بعمل نياورد.

اردشير دوم از سال 404 تا 358 پيش از ميلاد حكومت كرد. از رويدادهاي معروف دوران حكومت او، شورش برادرش كوروش كوچك است كه مدعي سلطنت بود و در جنگ «كوناكسا» كشته شد و شرح اين شورش را گزنفون مورخ و ژنرال يوناني در كتاب «عقب نشيني ده هزار نفري» آورده است.


154پیش ازمیلاد:در ادامه اخراج « شهر به شهر » سلوكيان ( جانشينان اسكندر مقدوني) از مشرق زمين، پنجم ژوئن سال 154 پيش از ميلاد مهرداد شاه وقت اشكاني ايران منطقه بابل ( عراق جنوب غربي امروز ) را تصرف كرد و قلمرو خود را تا آن سوي فرات گسترش داد. وي پس از فتح بابل، بدون درنگ، به تلاش براي بيرون راندن بازماندگان مقدوني ها از شرق ادامه داد.


1964م:ششم ژوئن زادروز "فرانسوا كنه" اقتصاد دان قرن 18 فرانسه است که در سال 1694 به دنيا آمد.

فرانسوا كنه يك پزشك فرانسوي بود كه با نوشتن كتاب « تابلو اكونوميك » وارد دنياي اقتصاد شد و او را موسس تفكر( مدرسه ) و سر گروه فيزيوكراتها قلمداد كرده اند كه بر اقتصاد كشاورزي و منابع طبيعي پاي مي فشردند. برخي مولفان زادروز كنه را پنجم ژوئن ذكر كرده اند.


1152م:كار تاليف « چهار مقاله » توسط نظامي عروضي ژوئن سال 1152 ميلادي پايان يافت. مولف با اين که در عصر سلجوقيان مي زيست، اين اثر خود را به نام حسام الدين غوري کرده بود.


1605م:هفته اول ژوئن سال 1605 نخستين روزنامه چاپي جهان كه داراي اخبار عمومي و متنوع بود در شهر استراسبورگ فرانسه (در آن زمان متعلق به آلمان) آغاز بكار كرد و نامش ارتباط (ريليشنRelation) بود.

سالهاست كه ورلد اسوشييشن آو نيوزپيپرزWorld Association0f Newspapers (اختصارا «وانWAN») در هفته تولد «ريليشن» كنوانسيون خود را در شهر استراسبورگ تشكيل مي دهد. جهان در پايان سال ميلادي 2004 داراي شش هزار و 580 روزنامه يوميه با تيراژ كل 395 ميليون (تيراژ متوسط هر روزنامه 70 هزار نسخه فروش) بود.

 

1944م:ششم ژوئن يادآور وقوع چند حادثه نظامي است كه در قرن 20 عبارت بودند از:

- حمله مشترك هوائي ، دريايي و زميني متفقين در 1944 ( اصطلاحا «D - Day») به نرماندي فرانسه كه در اشغال نظامي آلمان بود و امكان اين حمله را پيشروي سريع نيروهاي شوروي در جبهه شرق فراهم ساخته بودند، زيرا هيتلر مجبور شده بود كه بهترين افراد و تسليحات خود را در آن جبهه بكار گيرد.

- عقب نشيني ژاپني ها از « ميدوي Midway » در سال 1942 پس از يك جنگ چند روزه شديد.

- آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل در 1967 كه منجر به اشغال غرب رود اردن، بلندي هاي جولان و صحراي سينا از سوي اسرائيل شد .

- ورود 30 هزار نظامي اسرائيلي به لبنان در 1982 با هدف اخراج عرفات و افراد مسلح او از آن كشور.

- حمله نظاميان هندي به تمپل طلائي سيكها در پنجاب كه گفته شده به مرگ 1200 سيك منجر شد.

 

2004م:رونالد ريگن چهلمين رئيس جمهوري آمريكا كه ده سال با بيماري فراموشي ( آلزايمر ) دست و پنجه نرم كرده و حافظه اش را ازدست داده بود در 93 سالگي در پنجم ژوئن 2004 درگذشت. وي در 69 سالگي به رياست جمهوري انتخاب شده بود كه انتخاب شدن در چنين سني در تاريخ آمريكا سابقه نداشت و به علاوه، بيش از هر رئيس جمهور ديگر آمريكا عمر كرد. وي در دهه 1980 دوبار متوالي به رياست جمهوري آمريکا انتخاب شده بود.


2004م:روزنامه هاي اروپا پنجم ژوئن 2004 اظهارات اياز علاوي را كه از سوي شوراي حاكمه منصوب آمريكا در عراق به سمت نخست وزير انتقالي اين كشور تعيين شده است در نخستين نطق تلويزيوني اش در اين سمت كه گفته است اگر نيروهاي نظامي آمريكا عراق را ترك گويند عراق با فاجعه و مصيبت رو به رو خواهد شد همراه با بيوگرافي او چاپ كرده و نوشته اند كه هدف از تعيين « علاوي » به سمت نخست وزير موقت همين بود كه با ادامه استقرار نيروهاي اشغالگر موافقت كند و به استقرار آنان مشروعيت بخشد ، حال آن كه انتصاب خود او در عرف بين المللي مشروعيت ندارد و قانوني نيست.


1956م:برخي روزنامه هاي چپگرا كتاب تازه مولف انگليسي «سايمون سيبگ مونتفيور» را درباره استالين« يك دروغ تازه به دستور اربابان» خوانده و نوشته اند كه اگر اين مولف درست مي گويد، چرا طبق آخرين نظر سنجي، بيش از نيمي از روسها آرزوي بازگشت مردي نظير استالين را به قدرت كرده و گفته اند كه استالين در فكر رفاه مردم عادي بود و به زندگاني آنان فكر مي كرد و هر كه را كه دشمن مردم مي شناخت مي كوبيد.

انتشار اين كتاب كه به ادعاي مولف، نوعي بيوگرافي است همزمان با سالگرد انتقاد علني خروشچف از استالين انتشار يافته است. انتقاد علني خروشچف از استالين كه چهارم ژوئن سال 1956 بعمل آمده بود بعدا با اين هدف سياسي كه نشان دهند چهره شوروي با مرگ او تغيير يافته است ادامه يافت، ولي اين عمل تابويي را از ميان برداشت كه به فروپاشي شوروي، و شكست سوسياليسم اروپاي شرقي انجاميد كه اين سوسياليسم در حرف برقرار شده بود ، نه درعمل و اينک روشن شده است که نظامي بسيار كم عمق بود و وفاداري نسبت به آن چشمگير نبود.

 

2004م:به گزارش چهارم ژوئن 2004 «چارلز الديگر» روزنامه نگار انگليسي، بخش رسيدگي هاي جنايي ارتش آمريكا ( سي. آي . دي ) كار بررسي اين دعاوي را آغاز كرده است كه نظاميان آمريكايي ضمن گشت، و بازرسي از منازل عراقي ها دست به سرقت پول و جواهرات و اشياء قيمتي زده اند.

طبق گزارش اين روزنامه نگار كه براي خبرگزاري انگليسي تهيه شده است، عراقي ها همچنين شكايت كرده اند كه نظاميان آمريكايي در ورود و بازرسي از منازل آنان مرتكب خشونت شده اند. از اين گزارش چنين بر مي آيد كه ممكن است اين شكايات جنجال ديگري شبيه ماجراي زندان ابوغريب به وجود آورد.


68: نرون امپراتور وقت روم خودكشي كرد.

1882: يك توفان دريايي بيش از يكصد هزار تن را در منطقه بمبئي هند بي جان ساخت.

1919: اصلاحيه 19 قانون اساسي آمريكا به زنان اين كشور حق شركت در انتخابات داد.

1967: جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل آغاز شد.

منبع:www.iranianshistoryonthisday

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------