تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -23خرداد



323پیش ازمیلاد:مورخان معاصر بر پايه محاسبات تقويمي و نصف النهار بابل (جنوب غربي بغداد) سه روز را در ماه ژوئن (خرداد) به عنوان سالروز درگذشت اسكندر مقدوني معروف به اسكندر بزرگ به دست داده اند: يك دسته از آنان دهم ژوئن، دسته ديگر (اكثريت) غروب يازدهم ژوئن و دسته سوم (شماري كم) 13 ژوئن (23 خرداد).

بنا به نوشته اكثريت، اسكندر 11 ژوئن در سال 323 پيش از ميلاد در 32 سالگي (يك ماه مانده به 33 ساله شدن) در بابل درگذشت. وي كه از همدان و شوش به بابل رفته بود در اين شهر دچارعارضه تب شده بود كه ديگر وي را رها نساخت.

 

اسکندر


840م:دائرة المعارف ادبيات و زبانها، ماه ژوئن سال 840 ميلادي (و دو قرن پس از شكست امپراتوري ايران باستان از عرب) را پايان تلاش سيبويه ايراني براي تنظيم صرف و نحو و دستور زبان عربي ذكر كرده است كه وي اين قواعد را در تاليف خود «الكتاب» به دست داده است. تا آن زمان، زبان عربي صرف و نحو مدون (گرامر =دستور زبان) نداشت و كار سيبويه ايراني خدمت بزرگي به همه اعراب بشمار مي آيد. سيبويه كه با اين اقدام، از تاريخ لقب «نحوي» گرفته است در ايالت فارس به دنيا آمده بود. وي كه از فارس به شهر ساوه رفته بود در 40 سالگي در اين شهر وفات يافت. طبق برخي نوشته ها 38 ساله بود كه فوت شد.

 

1468م:ازبك ها در ژوئن 1468 از قزاقها (كزاخها) جدا شدند و بلافاصله خودشان هم انشعاب كردند و گروهي از آنان كه از تبار «شيبان» نوه چنگيز مغول بودند از دو دسته ديگر كه خود را از تبار دو نوه ديگر چنگيز به نام هاي «باتو» و «اوردا» مي دانستند مجزّا شده و راه مناطق جنوبي تر و كناره هاي آمودريا (جيحون) را در پيش گرفتند. ديري نگذشت كه اين گروه ازبك شهرهاي ايراني بخارا، سمرقند، مرو و ... را متصرف شدند، بر جاي تيموريان نشستند و بعدا محمدخان شيباني يكي از سران آنان از آمودريا هم گذشت و تا هرات پيش آمد كه شاه اسماعيل صفوي در سال 1510 ميلادي به جلوگيري از او شتافت. در جنگي كه ميان دو طرف روي داد ازبكهاي شيباني شكست خوردند و محمدخان كشته شد. شاه اسماعيل از جمجمه او براي خود كاسه اي با روكش نقره ساخت. هدف او از اين كار، ايجاد ترس در ازبكها بود كه دوباره درصدد تعرض برنيايند. ولي اين شكست باعث نشد كه ازبكها بعدا و بعدها مزاحم نشوند. آنان در هر فرصتي كه به دست مي آوردند از آمودريا مي گذشتند و وارد مناطق جنوبي اين رود مي شدند. ازبكهاي ساكن مناطق شمالي افغانستان امروز بقاياي همانها هستند.

1752و1893م:امروز زادروز دو بانوي داستان نگار است.

- بانو فرانسيس برني (فانيFanny Burney) داستان نگار انگليسي در سال 1752 به دنيا آمد و معروفترين داستانهاي او «اوليناEvelina»، «سسيلياCecilia» و «آواره» هستند. او كه 88 سال عمر كرد، داستانهايش را به صورت خاطرات افراد (خيالي) مي نوشت.

- بانو دورتي سايرز داستان نگار ديگر كه او هم انگليسي بود در 1893 به دنيا آمد و 64 سال عمر كرد. وي كه روزنامه نگاري هم مي كرد در كتاب خاطراتش نوشته است: به زبان داستان هرچه آن چه را كه نمي شود به زبان خبر نوشت مي توان بيان كرد. هدف يكي است؛ آگاهي دادن و تاثير مثبت گذاشتن.

 

Fanny Burney

 

1875م:ششم ژوئن زادروز «توماس مانThomas Mann» داستان نگار> مقاله نويس و منتقد فرهنگي - اجتماعي بنام آلماني است كه در 1875 به دنيا آمد و 80 سال عمر كرد (در سال 1955 درگذشت). مان کار نوشتن را از مجله نويسي آغازکرد.وي که در لوبک آلمان به دنيا آمده بود و پدرش بازرگان و زماني از نمايندگان شوراي شهر بود در رساله اي تحت عنوان «سه دهه» كه در 1947 انتشار يافت اعتراف كرد كه افكار نيچه و شوپنهاور در نوشتن داستانهاي او تاثيرگذار بودند.

 

Thomas Mann

 

2009م:در جریان کار تطبیق روزنامه های چاپی با عصر اینترنت و آنلاین ها و نیاز مخاطبان قرن 21، بیشتر روزنامه های آمریکا از ژوئن 2009 (جز در روزهایی که به حد کافی اعلان تجاری و یا خبر پولی داشته باشند) سکشن اخبار اقتصادی (لایی «بی») خودرا که معمولا در چهار و یا هشت صفحه منتشر می شد به یک صفحه که چهل تا شصت درصد آن را هم آگهی پر می کند کاهش داده اند. (خبرهای پولی عبارتند از اطلاعیه های روابط عمومی سازمانهای دولتی و موسسات که هدف تبلیغ و زمینه سازی داشته باشند و حسابداری روزنامه برای موسسه خبردهنده قبض صادر می کند.).

 

Nushiravan Keihanizadeh


1942م:13 ژوئن سال 1942 دولت آمريكا همه دفاتر تبليغاتي خود از جمله اداره آمار و حقايق، اداره اخبار، و دفتر گزارشهاي دولتي را در هم ادغام و سازمان اطلاعات و تبليغات جنگ (O.W.I) را به وجود آورد. اين سازمان از سال 1945 به وزارت امور خارجه آمريكا منتقل و امور تبليغات خارجي آمريكا از جمله امور صداي آمريكا را به دست گرفت (و عملا بازوي روابط عمومي اين كشور شد). اصحاب نظر از دير زمان پخش برنامه به زبان ملل ديگر از راديو تلويزيونهاي دولتي را مداخله در امور این ملل از راه تلقین و تبلیغ تلقي كرده و نوعی جنگ سرد خوانده اند. «صداي آمريكا» اختيار پخش برنامه در داخل اين كشور را ندارد و امواج آن برون مرزي است!. رسانه های چاپی آمریکا اخیرا انتقاد کرده بودند که در مقایسه با بی بی سی فارسی، بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا نتوانسته است روزنامه نگار ایرانی تازه (روزنامه نگاری که در دهه های اخیر در ایران به حرفه خبر اشتغال داشته) جلب کند و گردانندگان این بخش دهها سال به دور از ایران بوده و نسبت به واقعیات اوضاع بیگانه و بی اطلاع هستند و بنابراین پول مالیات دهندگان آمریکایی هدر می رود.

 

2004م:از 13 ژوئن 2004 بار ديگر اخبار مربوط به عراق، و قتل و ربوده شدن آمريكاييان در كشور سعودي در صدر گزارشهاي رسانه هاي آمريكا قرار گرفته بود. چند روز بود كه اخبار اول تلويزيونها و تيتر اول روزنامه هاي آمريكا به درگذشت رونالد ريگن و مراسم مربوط اختصاص يافته بود.

13 ژوئن رسانه هاي آمريكا قتل پياپي معاون وزارت امورخارجه عراق و يك مقام ارشد وزارت فرهنگ اين كشور را به صدر اخبار خود برده و اشاره كرده بودند كه هر دو تن متهم به همكاري با دولت انتقالي شده بودند كه به خواست آمريكا و در حالي كه عراق تحت اشغال نظامي است روي كار آمده بود.

 

2004م:«نيويورك تايمز» در سالگرد انتشار اسناد وزارت دفاع آمريكا درباره جنگ ويتنام كه در ژوئن 1971 صورت گرفته بود، به قلم اريك اشميت و داگلاس جل به افشاگري تازه اي دست زد و 12 ژوئن 2004 نوشت كه به سبب اطلاعات ضعيف و نادرست، در نخستين روزهاي جنگ با عراق كه 19 مارس 2003 آغاز شد هواپيماهاي امريكايي با موشك كروز و بمب هوشمند پريسيژن براي كشتن صدام، عزت ابراهيم (مرد شماره 2 عراق) و ژنرال عبداللطيف (رئيس سازمان امنيت عراق ) دست به پنجاه حمله زده بودند كه ضمن اين حملات جمعي غير نظامي كشته شدند و اين سه تن (در آن زمان) زنده ماندند.

 

2005م:نيكلاس كريستف روزنامه نگار آمريكايي كه براي يافتن مطلب به كشورهاي ديگر سفر مي كند در مقاله اي كه در شماره 12 ژوئن 2005 نيويورك تايمز انتشار يافته نوشته بود: در شهر آديس آبابا با زني 55 ساله به نام «ماميتا گاشه» آشنا شدم و با او مصاحبه كردم كه سواد خواندن و نوشتن نداشت ولي ماهر ترين جرّاح بيمارستان شهر بشمار مي رفت و تخصص او عمدتا در عمل فيستولا بوده است.

 

Mamitu Gashe


1777: لافايت، شاهزاده فرانسوي وارد آمريكا (بندر چارلستون در كاروليناي جنوبي) شد تا استقلال طلبان مهاجر نشين ها را آموزش نظامي دهد و براي ادامه جنگ با انگلستان آماده سازد. استقلال طلبان مهاجر نشينان با كمكهاي نظامي فرانسه بود كه بر انگلستان فائق آمدند. فرانسه با انگلستان دشمني ديرين و رقابت مستعمراتي داشت.

1871: يك توفان دريايي اقيانوس اطلس (هوريكين) 300 نفر را در منطقه «لابرادور» كانادا كشت. لابرادور كه امروزه 28 هزار تن جمعيت دارد در آن زمان نفوس كمي داشت. توفانهاي دريايي اقيانوس اطلس از ماه ژوئن (ماه جاري) فعال مي شوند و هم اكنون يكي از آنها كه در كارائيب فعال شده به سوي فلوريداي آمريكا پيش مي آيد.

1934: در «ونيز» نخستين ملاقات هيتلر با موسوليني صورت گرفت كه بعدا به اتحاد دو كشور ناسيونال سوسياليست انجاميد.

1944: نخستين موشك «V-1» آلمان معروف به بمب پرنده بر انگلستان فرود آمد.

1952: يك جت ميگ ـ 15 شوروي يك هواپيماي اكتشافي ارتش سوئد را كه به خواست آمريكا به آبهاي استونيا نزديك شده بود سرنگون ساخت و هواپيماي ديگر را كه براي يافتن هواپيماي اول به پرواز درآمده بود در آسمان منهدم ساخت. پس از فروپاشي شوروي، استوني به عضويت ناتو درآمده است!.

1982: خالد پادشاه كشور سعودي در 70 سالگي درگذشت و فهد برجايش نشست كه او نيز در اوت 2005 درگذشت و عيدالله جايش را گرفت.

1995: ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه اعلام داشت كه بدون توجه به قراردادهاي موجود، آزمايشهاي هسته اي را از سر خواهد گرفت تا بتوان سلاحهاي اتمي فرانسه را نوسازي كرد. وي گفت كه مصالح ملي فرانسه تجديد اين آزمايشها را كه تنها در پلينزي فرانسه (واقع در اقيانوس آرام) انجام مي شود ايجاب مي كند زيرا كه دنيا هنوز محيطي امن نيست.

منبع :روزنامک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------