تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 8 اردیبهشت



585پیش ازمیلاد:ترس از خورشيدگرفتگي در 28 اپریل سال 585 پيش از ميلاد سبب قطع جنگ ايرانيان ماد با ارتش ليدي (واقع در آناتولي غربي ــ آسياي صغير) شد.

 

خسوف 28 اپریل

 

مادهای آریایی پس از مهاجرت به فلات ايران در منطقه اي كه از ري (تهران) آغاز و غرب فلات از جمله همه آذربايجان و كردستان امروز را شامل مي شود اسكان گزيده بودند. مادها بعدا به پايتختي همدان (هكمتان ــ اكباتان) دولتي تاسيس كردند تا متحدا بر ضد همسايگان غربي خود كه از پراكندگي آنان سوء استفاده مي كردند و ضمن تجاوز نظامي، به جمع آوري اسير مي پرداختند كه در دنياي باستان نوعي ثروت و منبع توليد بشمار مي رفت مقابله كنند. آنان موفق شدند دولت آشور را كه بيش از ديگران اسير گرفته بود مضمحل سازند. در آن زمان بزرگترين دولت پارس ها (هم تبار مادها) تحت عنوان كيانيان در سيستان، كرمان و آريا فعاليت داشت و پارس هاي جنوبي هم كه از هيچ ناحيتي تهديد نمي شدند دولت ديگري داشتند كه كوروش بزرگ ربع قرن بعد از جنگ ماد و ليدي، از اتحاد اقوام ايراني دولت واحد ايران را به وجود آورد كه از نظر تمدن و توان و پيشرفت در جهان سرآمد بود.

 

1324ش:هشتم ارديبهشت 1324 دولت وقت دو روز پيش از خودكشي هيتلر ضمن يادداشتي از دولتهاي انگلستان، شوروي و آمريكا خواست كه طبق وعده اي كه داده بودند نظاميان خود را از ايران خارج سازند. اين وعده در جريان كنفرانس سران آمريكا، شوروي و انگلستان در تهران داده شده بود، ولي مرور زمان نشان دادكه استالين در اين زمينه تعلل بسيار كرد و مسئله آفريد.

 

1331ش:هفتم اردیبهشت 1331 (27 اپریل 1952) شاه دوره هفدهم قانونگزاري را گشود، ولي دكتر مصدق نخست وزير وقت كه به سوء جريان و تخلف در چند حوزه اعتراض داشت در اين مراسم شركت نكرده بود. در روز گشایش مجلس تنها 70 نماینده منتخب حضور یافته بودند.

 

1333ش:هشتم ارديبهشت 1333 هجري خورشيدي كه هشتمين روز كنگره ده روزه بين المللي بوعلي سينا بود، از مجسمه اين دانشمند بزرگ ايران در شهر همدان پرده برداري شد.

 

كنگره هزاره بوعلي سينا

 

1346ش:در پي تشديد بحران روابط ايران و عراق، از چنين روزي در سال 1348 هجری خورشیدی دولت عراق به اخراج ايرانيان و ايراني تبارها از آن كشور دست زد و به تدريج دهها هزارتن اخراج شدند. دولت عراق از اين حربه در دهه هاي نيمه دوم قرن 20 بارها استفاده كرده و دست به اخراج ايراني تبارها از آن کشور زده بود.

 

2003م:اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در بهار 2003 به دوره ای از تاریخ عراق که از سال 1959 آغاز شده بود پایان داد. به باور اصحاب نظر، از آنجا که ریشه مسائل فی مابین ایران و عراق همچنان به حال خود باقی مانده است نمی توان گفت که جریانات آن دوره از تاریخ تکرار نخواهد شد .


1526م:در اين روز در سال 1526 بابر از امير زادگان تيموري در جنگ بر پادشاه هند شمالي فائق آمد، دهلي را تصرف و دودمان تيموريان هند (معروف به مغولان ) را بنياد گذارد.


1607م:26 آوريل سال 1607 ميلادي سه كشتي انگليسي به رياست كاپيتان كريستوفر نيوپورت با 104 مرد و پسر به آمريكاي شمالي رسيدند و لنگر انداختند و اين محل را به نام پسر ارشد پادشاه انگلستان، دماغه هنري (كيپ هنري) نامگذاري كردند كه اينك جزئي از شهر ساحلي 600 هزار نفري «ويرجينيا بيج» است و از زمان جنگ جهاني اول، دولت آمريكا در همان محل (فرست لندينگ) يك پايگاه نظامي به نام «فورت ستوري» تاسيس كرده است. اين دماغه مدخل خليج «چه ساپيك» را تشكيل مي دهد.

 

استقرار انگليسي ها در آمريكاي شمالي

 

1773م:پارلمان انگلستان در اين روز در سال 1773 با وضع قانون چاي باعث شد كه اين دولت مهاجرنشين بزرگ خود در آمريكاي شمالي را از دست بدهد.

طبق اين قانون، مهاجرنشينان مكلف بودند تنها از تجار انگليسي چاي خريداري كنند، ولو اين كه اين چاي نامرغوب و گرانتر باشد!.

 

1954م:28 آوريل سال 1945 پارتيزانهاي ايتاليايي و عمدتا كمونيست اجساد بنيتو موسوليني، معشوقه 33 ساله اش كلارتا پتاچي و يازده مرد ديگر را كه در نقطه اي دور دست تيرباران كرده بودند به ميلان منتقل و از بالكن يك ساختمان به صورت وارونه آويزان كردند تا مردم تماشا كنند.

موسوليني و همراهانش با كارواني مركب از هشت كاميون نظامي آلمان عازم خروج از ايتاليا بودند و در زير پتو و پالتوها و لباسهاي اضافي سربازان كه از انبار خارج و به آلمان باز گردانده مي شدند پنهان شده بودند. پارتيزانها طبق يك روال عادي بار كاميونها را بازرسي مي كردند كه رهبر سابق ايتاليا كه مردم او را «دوچه» مي ناميدند يافتند. روايت است كه احتمالا نظاميان آلماني كه مامور خارج ساختن اين عده از ايتاليا بودند انان را «لو» داده بودند.

 

پارتيزانها پس از اعدام موسوليني، معشوقه اش كلارتا پتاچي و 11 مرد ديگر اجساد آنان را 28 آوريل به ميلان منتقل و به اين صورت وارونه از بالكن يك ساختمان آويزان كردند تا مردم تماشا كنند.


1937م: 28آوريل زادروز صدام حسين است كه در 1937 در يک روستا در منطقه تكريت عراق به دنيا آمد و دهها سال بر اين كشور حكومت كرد. صدام که چند ماه پس از اشغال نظامي عراق در يک مخفيگاه محقر دستگير شد، سي ام دسامبر 2006، در پي يک محاکمه نسبتا طولاني اعدام شد. حکم اعدام را به جاي طالباني رئيس جمهور، مالکي نخست وزير عراق امضا کرده بود.

 

صدام در دادگاه

 

صدام در آستانه اعدام

 

1925: كردهاي تركيه به جنگ با نيروهاي اين كشور كه در ان زمان نوبنياد بود پايان دادند.

1944: اعتصاب كارگران در اصفهان كه از اول ارديبهشت آغاز شده بود دولت تهران را با بحران بزرگي رو به رو كرده بود و بيم از آن مي رفت كه به ساير شهرها گسترش يابد.

1950: دولت استراليا ظاهرا به اصرار دولت آمريكا حزب كمونيست آن كشور را غير قانوني اعلام كرد.

1980: سه روز پس از شكست ماموريت كماندوهاي آمريكائي در صحراي طبس، سايروس ونس وزير امورخارجه اين كشور كه از قبل با اين عمليات مخالف بود كناره گيري كرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------