صدور مجوز یک روزه برای انتشار كتاب



 

 

 

محمد الهیاری فومنی كه هفته گذشته با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت اداره كتاب و كتابخوانی این وزارتخانه را بر عهده گرفت در گفتگو با «جام‌جم» از كوتاه شدن زمان صدور مجوز و اعطای مجوز یكروزه (۲۴ ساعته) برای انتشار كتاب خبر داد.


وی درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف اداره كتاب در آینده گفت: در ماه‌های گذشته كه سرپرستی این اداره به عهده من بود فرصت برای ایجاد تغییرات ماهوی چندان میسر نشد اما از امروز با ارائه برنامه‌های بلند مدت می‌كوشیم روند و زمان صدور مجوز كتاب را از آنچه اكنون هست كوتاه تر كنیم. الهیاری درباره زمان فعلی صدور مجوز افزود: براساس آماری كه به صورت ماهانه از سیستم جامع صدور مجوز كتاب می‌گیریم ، رقمی حدود ۷۰ درصد كتاب‌ها كه عمدتا كتاب‌های آموزشی، علمی، درسی و كمك درسی را شامل می‌شود، تقریبا در همان روز یعنی ۲۴ ساعته مجوزشان صادر می‌شود.



● ۳۰ درصد باقیمانده



وی درباره ۳۰ درصد باقیمانده هم تصریح كرد: كتاب‌های حوزه دین، روان‌شناسی، ادبیات و علوم انسانی حجم اصلی این ۳۰ درصد را دربر می‌گیرد كه پس از ورود به اداره كتاب، مراحل صدور مجوز، نظارت پیش از چاپ و گروه‌های تخصصی‌اشان شروع می‌شود.



اللهیاری درباره زمان ممیزی این كتاب‌ها نیز رقم یك هفته را عنوان كرد و گفت: در صورتی كه این كتاب‌ها مشكل خاصی نداشته باشند به مدت یك هفته مجوزشان صادر و اگر نیازی به اصلاح باشد به ناشر برگردانده می‌شود. به گفته وی، در مواردی نیز ممكن است رفت و آمد كتاب بین ارشاد و ناشر چندبار رخ دهد كه زمان صدور مجوز را كمی طولانی می‌كند، ولی می‌خواهیم كاری كنیم كه در حداقل زمان ممكن و مانند ۷۰ درصد دیگر مسیر صدور مجوز كوتاه طی شود.



● نظارت پیش از چاپ، نه ممیزی



رئیس جدید اداره كتاب همچنین از اعمال تغییراتی در آیین نامه چاپ كتاب خبر داد و افزود: آن ادبیاتی كه در قانون بصراحت آمده، نظارت پیش از چاپ است و معتقدم باید همین ادبیات را به جای ممیزی یا هر واژه دیگر به كار برد.



وی خاطرنشان كرد: هیات نظارت بر ضوابط نشر كتاب بتازگی آیین نامه را مورد بازبینی قرار داده است و نتایج آن نیز در ۲ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد و البته تغییراتی هم باقیمانده كه درجلسه دیگر شورا تصویب می‌شود.



● تغییرات در اداره كتاب



همچنین اللهیاری از تغییراتی در گروه‌های علمی خبر داد و تاكید كرد: كسانی كه امروز به عنوان گروه علمی در نظارت چاپ كتاب حضور دارند از نویسندگان،‌ شاعران خوشنام و صاحب سبك كشورمان هستند و همچنین تعداد زیادی از آنها را هم اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تشكیل می‌دهند. وی ادامه داد: با توجه به این كه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در راه است و ثبت‌نام ناشران هم از چندی دیگر آغاز می‌شود و به طور طبیعی كتاب‌های بیشتری برای چاپ ارسال می‌شوند نیاز به تقویت و تغییرات در اداره كتاب و گروه‌ها داریم و باید از همكاران بیشتری بهره بگیریم.



صحبت‌های اللهیاری در حالی بیان می‌شود كه اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از خبرسازترین و پر حاشیه ترین ادارات این وزارتخانه در طول ۴ سال گذشته بوده است و بسیاری از نویسندگان، مترجمان و مولفان نسبت به روند صدور مجوز اثرشان انتقاد داشته اند و گاهی عنوان شده كتابی بیش از یك سال در صف دریافت مجوز نشر باقی مانده است.

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------