اعتراض سینماگران به جشنواره فیلم فجر ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره بین المللی فیلم فجر

«فیلمی که با تنگدستی و مشکلات بسیار و تنها در ۳۲ جلسه ساخته شده، باید این‌گونه با آن رفتار شود؟ اگر میلیارد، میلیارد بودجه‌ای که به نورچشمی‌ها می‌دهند، به فیلم من هم می‌دادند، باز هم جرات می‌کردند چنین رفتاری با این فیلم داشته باشند.» این صحبت ها را کیومرث پوراحمد بر زبان آورده، کارگردان صاحب سبکی که روزگاری دستش به سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر هم رسیده، اما در آستانه هفتاد سالگی، صبرش سرآمده از بی‌عدالتی ها و تبعیض هایی که به زعم او، فیلمش را متضرر کرده است.


کارگردان آثار ماندگاری چون «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» که با فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، به زمان اکران فیلمش در پردیس سینمایی چارسو که سینمای هنرمندان در این دوره از جشنواره به شمار می‌رود، معترض بود و گفت: «بعد از گذشت سال‌ها فعالیت در سینما، تنها چیزی که برای من از اهمیت بسیاری برخوردار است، این است که عوامل فیلم من مانند دیبا زاهدی که نقش اول «تیغ و ترمه» را بازی کرده یا فردین خلعتبری که موسیقی حیرت‌انگیز این فیلم را ساخته،دیده شوند.»


‌بی‌توجهی‌ها عمدی است؟
پوراحمد نقدهای تند و تیزش را به سوی برگزارکنندگان جشنواره نشانه رفت و ادامه داد: «مهمترین وجه جشنواره فیلم فجر برای من این است که مردم، منتقدان و سینماگران، فیلم من را ببینند و نظرات خود را درباره فیلم بیان کنند. در چنین شرایطی سانس نمایش «تیغ و ترمه» در پردیس «چارسو» که قرار است برای هنرمندان و منتقدان به نمایش گذاشته شود، ساعت ۲۱ در تاریخ ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده. در واقع نمایش این فیلم درست زمانی است که ۳ ساعت از آغاز مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فجر هم گذشته است.» پوراحمد اما گریزی به فیلمسازان خاص سینما هم زد و گفت: «چرا برای این فیلم باید تا این اندازه تبعیض قائل شوند؟ ۴۸ سال است که فیلم می‌سازم، مگر چند نفر مانند من در سینمای ایران وجود دارد که بعد از گذشت ۴ سال که یک فیلم ساخته‌ام، باید اینگونه با آن رفتار کنند؟ برای من این مهم است که هنرمندان و منتقدان درباره این فیلم نظر دهند که این بخش مهم هم با چنین سانسی حذف شده و این امر برای من بسیار دردناک است. شدیدا به گردانندگان و برگزارکنندگان جشنواره اعتراض دارم، این بی‌توجهی نسبت به «تیغ و ترمه» برای من قابل درک نیست.»


مدیریت حسینقلی خانی!
چند روز پیش هم پرویز پرستویی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، مسئولان برگزاری جشنواره سی و هفتم فجر را با ادبیاتی تند مورد خطاب قرار داد و حتی مدیریت‌شان را «حسینقلی خانی» نامید. رکورددار دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد با فیلم «آن جا همان ساعت» ساخته سیروس الوند در فهرست رزرو جشنواره قرار گرفته. پرستویی در اینستاگرام نوشت: «یه سوال برای من و شاید خیلی ها باقی می‌مونه که کی قراره ما نظم و نظام و رو یاد بگیریم؟ چرا همه چی حسینقلی خانیه؟ مثلا هیات محترم انتخاب الان حدود یک ماهه که فیلم ها رو انتخاب کردند، بدون اینکه فیلم ها رو کامل دیده باشند، و سه فیلم هم در رزرو دارند. این یعنی چی؟ آیا فستیوال های کن و برلین و اسکار هم همین جوریه؟ بعید می دونم!... هزار ماشاالله به این نگاه و تخصص و علم غیب!»


مصائب یک جشنواره
علیرضا داوودنژاد هم جزو دیگر سینماگران معترض به مدیریت جشنواره سی و هفتم فیلم فجر بود. او در اعتراض به نادیده گرفتن «مصائب شیرین 2» در مصاحبه ای گفت: « با توجه به اینکه همیشه از دفتر جشنواره با ما مدام تماس می‌گرفتند و مراحل اماده سازی فیلم را دنبال می‌کردند و کمک هم می رساندند، من در حیرتم که چرا این بار فقط یک دفعه با من تماس گرفتند و چرا از من نخواستند همان هفتاد درصدی که آماده است و آن را چند ماه قبل به مسئولان فارابی هم نشان داده‌ام، برایشان بفرستم؟ کما اینکه با تهیه‌کنندگان دیگر دائم در تماس هستند و به دیدن 30، 40 در صد بعضی فیلم‌ها هم رضایت داده‌اند.»


داور ضد ایرانی!
قبل تر هم حضور «محمد آفریده» تهیه‌کننده فیلم حاشیه‌ساز «یک خانواده محترم» در جمع داوران بخش نگاه نو جشنواره، خبرساز شد. حمید بهمنی، کارگردان سینما صراحتا اعتراض کرد و گفت: فیلمسازی که فیلم ضدنظام ساخته، چرا فیلمش باید در جشنواره فجر باشد؟ تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی، علیه ایران و نظام فیلم ساخته و الان آمده در فجر داور شده است. این ایراد به ساختار جشنواره و سیاست‌های غلطش باز می‌گردد، بنابراین دبیر جشنواره نباید اجازه دهد.»


در سال های اخیر ورود سازمان هایی مانند «اوج» با سرمایه گذاری قابل توجه در سینما و البته حمایت برخی ارگان ها از کارگردانانی معدود، صدای اهالی سینما را درآورد و سبب شد عده زیادی، حتی داوری ها و اعطای سیمرغ های بلورین جشنواره فجر را تحت تاثیر اتفاقات غیر سینمایی بدانند. باید دید جشنواره سی و هفتم چه روندی را طی خواهد کرد و آیا می‌تواند در آرامش، جشن اختتامیه را برگزار کند یا خیر.

 

 روزنامه همدلی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------