آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

ضیافت سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در غیاب بزرگان



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,  جشنواره فیلم فجر

 

تنها یک ماه تا آغاز سی و هفتمین دوره مهم ترین فستیوال سینمایی ایران باقی مانده؛ دوستداران و علاقه مندان به هنر هفتم لحظه شماری می کنند سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز شود و صف بکشند برای خرید بلیت.

 

شاید برخی از این فیلم ها بعد از جشنواره شانسی برای اکران نداشته باشند، مثل فیلم هایی که در سال های گذشته حسرت تماشای‌شان بعد از جشنواره به دل مخاطبان سینما ماند. جشنواره فجر اما انگار دیگر ابهت و شوکت گذشته را ندارد، روزگاری بزرگان سینما، حاصل یک یا چند سال از عمرشان را با ذوق و شوق به جشنواره می‌رساندند و از رقابت در بزرگترین جایزه سینمایی ایران لذت می‌بردند ولی چند سالی است سیمرغ بلورین، خیلی از سینماگران را قلقک نمی دهد و آنها حتی بی توجه به پر تب و تاب ترین دوره زمانی سینمای کشور، ایام دیگری را برای اکران فیلم خود انتخاب می کنند.

 

در جشنواره سی و هفتم خیلی از سینماگران بزرگ و نامدار مانند داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا، محمدرضا هنرمند، اصغر فرهادی، عبدالرضا کاهانی، پوران درخشنده، هومن سیدی، بهرام توکلی، سیروس الوند، مصطفی کیایی، بهروز شعیبی، روح الله حجازی و علیرضا رئیسان و چندین و چند نام دیگر غایب هستند.

 

چهره هایی مانند مسعود ده نمکی و منوچهر هادی که در ساخت آثار پرفروش تخصص دارند هم از جشنواره سی و هفتم کنار کشیدند. البته امسال هم کارگردانان بسیاری در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و این دوره به نوعی رقابت میان میان جوانان جویای نام و مو‌سپیدکردگان سینماست. حضور کارگردانانی مانند فریدون جیرانی، نرگس آبیار، کمال تبریزی، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، صفی یزدانیان، پرویز شهبازی و ... نشان دهنده تقابل دو نسل متفاوت از سینمای ایران در جشنواره فجر سی و هفتم است. در ادامه نگاهی می اندازیم به فیلمسازان سرشناس حاضر در جشنواره سی و هفتم.

 

فریدون جیرانی

فریدون جیرانی کارگردان نام آشنای سینمای ایران پس از تجربه متفاوت کارگردانی فیلم سینمایی "خفه‌گی" این بار به سراغ اثری با نام "آشفته‌گی" رفته است. بهرام رادان بازیگر مطرح سینمای ایران نقش اول این اثر سینمایی را ایفا می کند. این فیلم اولین همکاری بهرام رادان با جیرانی محسوب می شود و این بازیگر سینما در "آشفته‌گی" در نقشی متفاوت جلوی دوربین رفته است. پیش از این قرار بود فیلم جیرانی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برسد، اما او اعلام کرد به دلیل ایجاد مشکل در امر تهیه و تولید، پروژه موقتا تعطیل شده است. "حامد بهداد" و "نوید محمدزاده" اولین گزینه های بازی در "آشفته‌گی" بودند که حضورشان نسبتاً قطعی بود اما بعد از توقف پروژه، حضور آنها نیز منتفی شد.

 

سعید روستایی

"سعید روستایی" نام کارگردانی است که شاید تا سه سال پیش هیچ کس نمی‌دانست این نام قرار است اثر اولش به پر جایزه‌ترین فیلم جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مبدل شود. روستایی پیش از ساخت فیلم سینمایی "ابد و یک روز" در کارنامه خود کارگردانی سه فیلم کوتاه با نام‌های "شنبه"، "مراسم" و "از طرف آنها" را می‌دید، اما "ابد و یک روز" به نقطه عطفی در زندگی او تبدیل شد. او سپس نگارش فیلمنامه "سد معبر" به کارگردانی "محسن قرایی" را انجام داد. همکاری پیمان معادی، شهاب حسینی و سعید روستایی خبری بود که به سرعت در محافل هنری دست به دست شد تا همه در انتظار ساخته دوم روستایی در مقام کارگردان با نام "متری شیش و نیم" باشند.

 

6 ماه پیش تمام هیاهو‌ها درباره فیلم دوم روستایی با اعلام انصراف شهاب حسینی برای بازی در این فیلم از بین رفت. زوج معادی و حسینی که پیش‌تر نیز سابقه همکاری داشته اند برای بسیاری دیدنی بود اما این اتفاق میسر نشد.

 

صفی یزدانیان

فیلم سینمایی "ناگهان درخت" به کارگردانی "صفی یزدانیان" یکی از شانس‌های مسلم کسب سیمرغ بلورین در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است. او برای دومین بار کارگردانی را تجربه می‌کند اما بنا به موفقیت اولین فیلمش، اکنون نامی مطرح محسوب می‌شود. فیلم سینمایی "ناگهان درخت" در سه دوره تاریخی روایت می شود و پیمان معادی در آن با بازیگرانی همچون مهراب قاسم خانی، شقایق دهقان، سیامک صفری، زهره عباسی و پانته‌آ پناهی‌ها همبازی شده است. تدوین "ناگهان درخت" را هایده صفی‌یاری انجام می‌دهد و ایرج شهزادی هم به عنوان صداگذار فیلم انتخاب شده است. صفی یزدانیان پیش از فیلم "در دنیای تو ساعت چند است" را کارگردانی کرد که مورد استقبال اهالی سینما قرار گرفت و توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از نهمین جشن انجمن منتقدان دریافت کند.

 

نرگس آبیار

"نرگس آبیار" کارگردان برجسته سینمای کشور فرم ثبت نام در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرد تا این جشنواره بار دیگر شاهد حضور کارگردان فیلم "شیار ۱۴۳" در این رویداد هنری و سینمایی باشد. آبیار پس از ساخت فیلم سینمایی "نفس"،‌ فیلم سینمایی "شبی که ماه کامل شد" را ساخته است. این فیلم در حال حاضر مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و نسخه نهایی آن احتمالاً اواخر دی‌ماه آماده می‌شود. او سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را با فیلم "شبی که ماه کامل شد" پشت سر خواهد گذاشت.

 

آبیار در این فیلم برای نخستین بار همکاری با "الناز شاکردوست" را به عنوان بازیگر نقش اول فیلم خود تجربه می کند. "شبی که ماه کامل شد" روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود. شاکردوست که پس از مصدومیت شدید در پروژه "دو طبقه روی پیلوت" کمی با دنیای بازیگری فاصله گرفته بود در این فیلم به دنبال کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است.

 

محمدحسین مهدویان

محمدحسین مهدویان بعد از ساخت فیلم "ماجرای نیمروز" که در جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آورد، به سراغ ساخت قسمت دوم این فیلم رفت. مهدویان یکی از استعدادهای سینمای ایران در سالیان اخیر محسوب می شود و نمی‌توان تاثیر او در سینمای ایران را انکار کرد؛ کارگردانی که به خوبی با سینمای مستند آشنایی داشته و سبکی تلفیقی از مستند و سینما از خود به جا گذاشته است. مهدویان پس از موفقیت‌های بسیاری که برای ساخت "ایستاده در غبار" و "ماجرای نیمروز" کسب کرد به سراغ فیلمنامه "لاتاری" رفت؛ فیلمی که هر چند در جشنواره فیلم فجر نتوانست به موفقیت برسد اما یکی از پرفروش ترین آثار سال ۱۳۹۷ لقب گرفت. با توجه به حفظ بازیگران اصلی نسخه اول، دوستداران مهدویان به امید دریافت دوباره سیمرغ بلورین توسط این کارگردان هستند. هادی حجازی‌فر، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی‌، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، امیر احمد قزوینی و جواد عزتی بازیگران اصلی "ماجرای نیمروز: رد خون" هستند.

 

پرویز شهبازی

پرویز شهبازی، کارگردان مطرح و صاحب سبک سینمای ایران در همکاری مشترک با رامبد جوان، فیلم "طلا" را راهی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می کند. شهبازی که او را به خاطر فیلم‌های ماندگاری مانند "نفس عمیق" و "دربند" می شناسند، امسال بار دیگر برای حضور در جشنواره فیلم فجر و دریافت سیمرغ بلورین این جشنواره وارد رقابت شده است. البته شهبازی کار سختی پیش رو دارد چون با آثاری مثل "ماجرای نیمروز: رد خون" و "متری شیش و نیم" در رقابت است. رامبد جوان که فیلم "قانون مورفی" را برای اکران آماده کرد، در جشنواره فجر به عنوان کارگردان غایب خواهد بود اما به عنوان تهیه کنندگی فیلم "طلا" در جشنواره حضور پیدا می کند. 

 

همدلی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------