والت‌دیزنی، کمپانی فوکس قرن بیستم را هم خرید؛ این اتفاق، چه پیامدهایی برای هالیوود خواهد داشت؟



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,والت‌دیزنی

 

در پشت خبر معمولی و چند خطی فروش كمپانی فوكس قرن بیستم به كمپانی والت دیزنی، موضوع داغ‌تری وجود دارد. تحلیلگران اقتصادی سینما كه در طول ماه‌های گذشته خبر ادغام فوكس در دیزنی را دنبال می‌كردند، پرسش مهمی را مطرح ‌كردند: مجموعه فیلم‌هایی كه در كمپانی فوكس تهیه می‌شد، در شرایط تازه چه سرنوشتی پیدا خواهند كرد؟ واقعیت این است كه كمپانی والت دیزنی آرشیو غنی كمپانی فوكس را هم در اختیار گرفته است و حالا هر فیلمی كه در این كمپانی تولید شده متعلق به والت دیزنی و مدیران آن است.

 

ظاهرا در جواب به این پرسش و نگرانی بوده كه مدیران والت دیزنی واكنش نشان داده و به اظهارنظر پرداخته‌اند. واكنش مدیران والت دیزنی، مورد توجه محافل هنری و به‌خصوص تحلیلگران سینمایی قرار گرفته است.

 

به نوشته نشریه هالیوود‌ریپورتر، پاسخ والت‌دیزنی را می‌توان در چند كلمه خلاصه كرد: «جای نگرانی وجود ندارد!» مدیران كمپانی به آن‌دسته از افرادی كه نگران آینده و سرنوشت مجموعه فیلم‌های موفق و پرفروش كمپانی فوكس بوده‌اند، اطمینان خاطر داده‌اند كه تولید این فیلم‌ها در آینده ادامه خواهد داشت و مالكان تازه آنها، قصد حذف یا كنار گذاشتن و نادیده گرفتن آنها را ندارند.

 

 چیزی تغییر نکرده است

باب آیگر مدیر دیزنی می‌گوید: «چیزی تغییر نكرده است. ما یك جابه‌جایی كوچك داشتیم و حالا كمپانی فوكس قرن بیستم متعلق به كمپانی والت دیزنی است و فعالیت‌هایش را زیر چتر آن انجام خواهد داد. دامنه فعالیت ما در داخل كمپانی دیزنی گسترش یافته و كار و مسؤولیت‌هایمان افزایش پیدا كرده است. البته مدیران سابق فوكس در كنار ما هستند و مثل سابق، به وظایف‌شان عمل خواهند كرد. طبیعی است فیلم‌ها و داستان‌هایی كه برای تماشاگران اهمیت داشته و طرفدارشان بوده‌اند، مورد توجه ما هم هستند.

 

حالا این فیلم‌ها و داستان‌ها به اشكالی تازه و شاید با زبان و روایتی متفاوت‌تر از قبل، به تصویر كشیده شوند.»

به گفته اهل فن، آرشیو كمپانی فوكس تعدادی از بهترین محصولات سینمایی را در خود دارد و تعدادی از آنها جزو مطرح‌ترین مجموعه فیلم‌های موفق و تماشاچی‌پسند دنیای سینما به حساب می‌آیند. در بین این فیلم‌ها، «بیگانه» درخشان‌ترین آنهاست.

 

ریدلی اسكات، سازنده نسخه اصلی این اكشن دلهره‌آورعلمی -تخیلی است و به نوعی خالق آن محسوب می‌شود. قسمت اول فیلم اواخر دهه 70 میلادی اكران عمومی شد و همراه خود موج تازه‌ای در ژانر علمی-تخیلی به همراه آورد. بسیاری از فیلم‌هایی كه طی دهه‌های بعد در این ژانر ساخته شدند، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی از بیگانه گرفتند.

 

 اسکات در کمپانی دیزنی؟

كمپانی فوكس طی چند دهه گذشته، چندین دنباله برای بیگانه خود تولید كرد. در تمام این سال‌ها، اسكات به عنوان مدیر تولید با این فیلم‌ها همكاری داشت. كارگردانی این فیلم‌ها را البته فیلمسازان دیگری به عهده داشتند. ریدلی اسكات در واكنش به بحث ادامه تولید قسمت‌های بعدی مجموعه فیلمی كه مثل فرزندش دوست دارد، چنین می‌گوید: «كمپانی والت دیزنی توسط افرادی اداره می‌شود كه سینما و داستان‌سرایی را خیلی خوب می‌شناسند. آنها طرفدار كارهای خوب هستند و بر این اساس، تولید قسمت‌های جدید بیگانه یكی از كارهای مهم‌شان در ماه‌های پیش رو خواهد بود.»

 

این اظهارات در شرایطی اعلام می‌شود كه اسكات از علاقه‌اش بــــرای هــــمكاری نزدیـــــك‌تـــر بــــا كمپانــــی والت دیزنی حرف می‌زند و از ایــــده‌هـــایی نــــو و تــــازه بــــرای قسمت‌های بعدی بیگانه می‌گوید. منتقدان سینمایی بر این نظر هستند كه مدیران والت دیزنی قسمت بعدی را به كارگردانی خود اسكات كلید خواهند زد. به گفته آنها، دیزنی از اهمیت كار فیلمسازی چون اسكات به‌خوبی آگاه است و امتیاز همكاری با او را به آسانی از دست نخواهد داد.

 

 نگاه صاحب تازه به «میمون‌ها»

«سیاره میمون‌ها» مجموعه فیلم دیگر فوكس است كه در سال‌های اخیر طرفداران زیادی برای خود دست و پا كرده است. این فیلم كه در حقیقت نسخه دوباره‌سازی شده یك اثر معروف دهه 70 میلادی با بازی چارلتن هستون است، به كمك جلوه‌ها و فناوری پیشرفته رایانه‌ای معاصر رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت. كمپانی فوكس به دنبال استقبال تماشاگران از نسخه احیا شده فیلم، دو قسمت بعدی آن را هم تولید و روانه پرده سینماها كرد. هر سه قسمت این تریلوژی را روپرت وایت كارگردانی نكرد. گرچه او لقب بچه پولساز فوكس را گرفت، اما مت ریوز پشت دوربین دو قسمت دوم و سوم قرار گرفت. حضور وایت در مقام مدیر تولید فیلم، كمك زیادی به بهتر شدن كیفیت كار كرد.

 

هنگام صحبت درباره كمپانی فوكس، نمی‌توان اسمی از «مردان ایكس» نبرد! این مجموعه فیلم كه برای خودش زائده‌هایی هم دست‌وپا كرده، یك دوجین بازیگر و فیلمساز را درگیر خود كرده است. گرچه هیو جكمن، بازیگر اصلی این مجموعه فیلم سال قبل با شخصیت وولورین/ مرد گرگ‌نما برای همیشه خداحافظی كرد، اما نزدیكان كمپانی والت دیزنی می‌گویند مدیران آن قصد دارند دوباره جكمن را به داستان فیلم برگردانند. بین دوستداران ژانر اكشن این شرط‌بندی درگرفته كه كمپانی والت دیزنی اول تولید قسمت تازه‌ای از مردان ایكس را شروع می‌كند یا بیگانه را.

 

كمدی اكشن نوجوانانه و كم خرج «كینگزمن» هم از دیگر مجموعه‌های موفق فوكس است كه حتما مورد توجه مدیران جدید خود قرار خواهد گرفت.

 

 حام  حم  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------