جنگ و ناکامی؛ تصویری خلاصه از جهان



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,  مسابقه‌ سالانه‌ عکس خبری

 

برگزیدگان نهایی World Press Photo در سال 2019 معرفی شدند

جنگ و ناکامی؛ تصویری خلاصه از جهان

 

World Press Photo یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی مستقر در آمستردام است که از سال ۱۹۵۵ پایه‌گذاری شده و شهرت و اعتبارش را از برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقه‌ سالانه‌ عکس خبری در جهان دارد. ۵ عکاس هلندی ، این بنیاد را سال ۱۹۵۵ با هدف نمایش عکس‌های مستند و خبری منتخب برای عکاسان سراسر جهان راه‌اندازی کردند و حالا World Press Photo به یکی از مسابقات و بنیادهای مهم در زمینه عکس مستند و خبری تبدیل شده است.

 

صحت، تنوع و شفافیت سه شعار اصلی ورلد پرس فتو هستند و عکس‌های انتخاب شده از طرف این بنیاد سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان دارد و در کنار این‌ها، بنیاد عکس خبری جهان، به‌دنبال گسترش فعالیت‌های خود به سمت خبررسانی چندرسانه‌ای با رویکرد ایجاد رشد و توسعه در روزنامه‌نگاری بصری است. از سال ۱۹۸۲ تا امروز عکس‌های بسیاری از عکاسان ایرانی، در بخش‌های مختلف این مسابقه، برگزیده شده‌اند که در این لیست، نام‌ عکاسان صاحبنام و پیشکسوتی همچون جهانگیر رزمی، منوچهر دقتی و رضا دقتی، آلفرد یعقوب‌زاده، محمد فرنود، سیف‌الله صمدیان و... تا نسل امروزی‌هایی همچون ابراهیم نوروزی، مجید سعیدی و امیر پورمند، آرش خاموشی، فاطمه بهبودی، زهره صابری و... به چشم می‌آید.

 

امسال نیز شصت و دومین دوره اهدای جوایز «عکس خبری جهان» با رویکرد تجلیل از عکاس/خبرنگارانی که توانسته‌اند با عکس‌های خبری خود خلاصه‌ای از سال گذشته را در یک عکس بگنجانند یا یک موضوع ویژه و پراهمیت را به شیوه‌ای به یادماندنی ثبت کنند؛ برگزار شد. اولین نکته حائز اهمیت اینکه در این دوره نیز عکاسان ایرانی خوش درخشیدند و از میان ۸۰ هزار شرکت‌کننده، ۴۳ عکاس از ۲۵ کشور، نامزد مسابقه ورد پرس فوتو امسال نام دو عکاس ایرانی نیز در لیست نهایی وجود داشت. در کنار دو جایزه اصلی عکس سال «‌ورد پرس فوتو» و ‌داستان سال «ورد پرس فوتو»، ‌عکاسان در هشت حوزه مختلف به‌عنوان نامزدهای اولیه برگزیده شده‌اند و در نهایت «عنایت اسدی» در حوزه تک‌عکس مسائل روز جایزه نفر سوم و «فروغ علایی» در بخش مجموعه عکس داستان ورزشی جایزه اول را از آن خود کرد.

 

عکس اسدی دو پناهنده افغان را در انتظار برای انتقال از مرز شرقی عراق به تصویر می‌کشد و فروغ علایی در مجموعه عکس‌های خود داستان زنان ایرانی را به تصویر کشیده که امکان ورود به استادیوم فوتبال را ندارند. در پایان مرحله بررسی و انتخاب عکس‌های امسال، در نهایت در بخش اخبار عمومی، گزارش ویژه، زیست‌بوم، طبیعت، امور معاصر، رخ‌نگاشت (پُرتره)، ورزشی و همچنین پروژه‌های بلندمدت، عکس‌های برتر، انتخاب و عکسی از جان مور عکاس آمریکایی در رقابت با پنج عکس دیگر به‌عنوان عکس برگزیده World Press Photo راجایزه این دوره از آن خود کرد.

 

دختر گریان

«دختر گریان در مرز»، جان مور: خانواده‌های مهاجر از ریو گرنده مکزیک عبور کرده بودند که توسط مسئولان دستگیر شدند. یانا - که نزدیک تولد دوسالگی اش بود - و مادرش جزئی از یک کاروان مهاجر بودند که سفر خودشان را ماه آوریل از جنوب مکزیک آغاز کرده بودند. یانا از هندوراس، درحالی که پلیس مرزی امریکا در حال بازرسی بدنی مادرش است، گریه می‌کند.

 

بارداری ممنوعه

«حاملگی پس از ممنوعیت حاملگی فارک: کاتالینا مارتین چیکو/ از زمان امضای یک معاهده صلح بین دولت کلمبیا و جنبش شورشی فارک در سال ۲۰۱۶، افزایش حاملگی چشمگیری بین زنان چریک سابق وجود داشت. قبل از آن بارداری با زندگی چریک‌ها درتضاد بود و زنان مجبور بودند در جنگ شرکت کنند و کودکان خودشان را به بستگانشان بسپارند. برخی هم ادعا می‌کنند که زنان مجبور به سقط جنین می‌شدند که فارک این ادعا را رد می‌کند. یورالدیس پس از اینکه ۵ فرزند دیگر خودش را طی مدت حضور در فارک سقط کرده بود، برای ششمین بار حامله شده بود. او می‌گوید توانسته است حاملگی پنجم را با پوشیدن لباس‌های گشاد، تا ماه ششم از فرمانده خودش مخفی کند.

 

پسرک یتیم

«پسر المجیری»: مارکو گوالازینی/ یک پسر یتیم، از کنار یک نقاشی دیواری که نارنجک‌اندازهای مسلح به موشک را به تصویر کشیده است عبور می‌کند.

 

رسوایی بزرگ

ناپدید شدن جمال خاشقجی: کریس مک‌گرت/ ۱۵ اکتبر یک مرد ناشناس، در حالی که محققان سعودی به کنسولگری عربستان در استانبول می‌رسند، سعی می‌کند خبرنگارانی را که می‌خواهند ناپدید شدن جمال خاشقجی را پوشش دهند دور نگه دارد.

 

قربانی ها  

«قربانیان یک حمله شیمیایی در حال درمان در غوطه شرقی»: محمد بدره/در فوریه ۲۰۱۸. مردم غوطه شرقی که در حومه دمشق قرار دارد و یکی از آخرین مناطق شورشی تحت محاصره است، برای پنج سال تحت محاصره نیروهای دولت بوده‌اند. طی آخرین حمله غوطه شرقی زیر آتش موشک و بمباران هوایی بود و حداقل یک حمله شیمیایی در این منطقه اعلام شد.

 

مهاجران بداقبال

«کاروان مهاجر» پیتر تن هوپن/ در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸، هزاران نفر از پناهنده‌های امریکای مرکزی به یک کاروان که به طرف مرزهای امریکا حرکت می‌کرد پیوستند. این کاروان که از طریق یک کمپین شبکه‌های اجتماعی مردمی جمع شده بودند ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸، سن پدرو سولای هندوراس را ترک کردند و با پخش شدن خبر، مردم از نیکاراگوئه، السالوادور و گواتمالا نیز به آنها پیوستند.  این کاروان ترکیبی بود از کسانی که دچار سرکوب سیاسی و خشونت شده بودند و کسانی که به امید پیدا کردن یک زندگی بهتر، از شرایط اقتصادی کشورشان فرار می‌کردند.

 

بحران زیست محیطی

«بحران دریاچه چاد»، مارکو گولازینی/ یک بحران انسانی در حوضه رودخانه چاد در جریان است که به خاطر مجموعه‌ای از رقابت‌های سیاسی و فاکتورهای محیط زیستی ایجاد شده است. دریاچه چاد که زمانی یکی از بزرگترین دریاچه‌های آفریقا و خط زندگی ۴۰ میلیون نفر بود، دچار یک بیابان‌زایی عظیم شده است. به خاطر آبیاری بدون برنامه، خشکسالی رو به افزایش، جنگل‌زدایی و مدیریت نادرست منابع، اندازه این دریاچه طی ۶۰ سال گذشته، ۹۰ درصد کاهش یافته است. روش‌های سنتی تأمین معیشت، مانند ماهیگیری از بین رفته است و کمبود آب باعث درگیری بین کشاورزان و دامداران شده است.

 

یمن در آتش

بحران یمن، لورنزو تاگنولی، کونتراستو/ وفا احمد حثیم (۲۵ ساله) پای چپ خودش را به‌دلیل حمله خمپاره‌ای به منزلش در منطقه استراتژیک بندر دریای سیاه در حدیده از دست داده است. این اتفاق در زمانی افتاد که گفت‌و‌گوهای صلح در سوئد درحال رخ دادن بود.

 

 ایران /محسن بوالحسنی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------