رییس اسبق صداوسیما: ساترا صلاحیت نظارت بر تولیدکنندگان محتوای تصویری و فضای مجازی را ندارد



 ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
رییس اسبق صداوسیما معتقد است که صداوسیما تبدیل به یک سازمان بسیار وسیع شده است. امروز شاهد هستیم که شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در این سازمان فعالیت دارند که باید در خصوص نحوه فعالیت و خروجی کار آن‌ها یک نظر خواهی مردمی صورت گرفته شود. 

به گزارش  ایلنا، افزایش بودجه صداوسیما از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است، این پرسش را ایجاد کرده آیا این سازمان عریض و طویل در سال‌های اخیر توانسته نیاز تمام اقشار جامعه را برطرف کند که حال لایق دریافت چنین بودجه‌ای نیز باشد. 

 

نحوه نظارت بر خرج‌کرد بودجه اختصاصی متعلق به صداوسیما نیز از جمله مواردی است که در این سال‌ها همواره مورد پرسش کنش‌گران سیاسی و اجتماعی قرار داشته است. بسیاری از این کنش‌گران عقیده دارند که باید یک تحقیق و تفحص جدی از نحوه خرج‌کرد بودجه اختصاصی به صداوسیما صورت بگیرد و مدیران این سازمان در ادوار مختلف پاسخگوی قصورات احتمالی خود نیز باشند تا شفافیت بر این سازمان حاکم شود. 

 

در همین ارتباط محمد هاشمی رفسنجانی که روزگاری سکان هدایت رسانه ملی را برعهده داشته است، درباره عملکرد این سازمان گفت: گاهی افزایش بودجه صدا و سیما و سایر نهادها تابع وضعیت اقتصادی و تورمی در کشور است و به راحتی نمی‌توان موضوع افزایش بودجه رسانه ملی را مورد نقد غیر کارشناسی قرار داد. 

 

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است در سالهای اخیر رسانه ملی نتوانسته صدای تمامی جریانات سیاسی را منعکس کند و به نوعی از عملکرد فراجناحی فاصله گرفته است. 

 

بودجه و تورم رابطه مستقیم باهم دارند

هاشمی؛ همچنین در خصوص علل توجه بیش از نمایندگان مجلس یازدهم به صدا و سیما، اظهار داشت: اختصاص بودجه به هر ارگان و یا نهادی تابع تورم و شرایط روز اقتصاد است و به صورت دقیق نمی‌توان اعلام کرد که افزایش بودجه صدا و سیما تا چه میزان بر اساس شرایط فعلی اقتصاد شکل گرفته است. 

 

وی گفت: آنچه مسلم است بودجه صدا و سیما باید متناسب با تورم و حقوق و دستمزد پرسنل افزایش پیدا کند. 

 

آیا رسانه ملی تبدیل به یک سازمان عریض و طویل شده است؟ 

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد رسانه ملی با وجود دریافت بودجه هنگفت، بیان داشت: صدا و سیما تبدیل به یک سازمان بسیار وسیع شده است. امروز شاهد هستیم که شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در این سازمان فعالیت دارند که باید در خصوص نحوه فعالیت و خروجی کار آن‌ها یک نظر خواهی مردمی صورت گرفته شود. 

 

نباید مانع رقابت بخش خصوصی با صدا و سیما شویم

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا باید برخی اپلیکیشن‌ها و حتی بخش‌های صدا و سیما از جمله «ساترا» در مقابل شرکت‌های نوپا و خصوصی بودجه‌های کلان دریافت کنند، اظهار داشت: باید فضایی فراهم شود تا تمامی بخش‌ها با یکدیگر به صورت عادلانه رقابت کنند. زیرا توجه به یک بخش خاص موجب می‌شود تا پاسخگویی به حداقل برسد و حتی زمینه‌های سوءاستفاده نیز فراهم شود. صدا و سیما یا زیر مجموعه‌های آن مانند ساترا صلاحیت نظارت بر فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای و اپلیکیشن‌ها را ندارند، چراکه نگاه سیاسی، جناحی بر این نهاد حاکم است. از کجا معلوم دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای هم دچار محدودیت نشود. 

 

هاشمی ضمن اشاره به ضریب نفوذ فعلی رسانه ملی، تصریح کرد: باید بر اساس یک نظرسنجی کاملا حرفه‌ای مشخص شود که برنامه‌های صدا و سیما در بخش‌های مختلف تا چه میزان در میان مردم مورد پسند قرار گرفته است. 

 

بخش‌های خبری جامعیت خود را از دست داده‌اند

وی اضافه کرد: اگر به صورت موردی به برنامه‌های صدا و سیما نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بخش‌های خبری رسانه ملی از جامعیت لازم برخوردار نیست. 

 

رییس اسبق صدا و سیما تصریح کرد: متاسفانه رسانه ملی صدای تمامی جریانات سیاسی را منعکس نمی‌کند. در بسیاری از موارد مشاهده شده که در برنامه‌های مناسبتی همچون؛ دفاع مقدس و دهه فجر تنها از برخی افراد نام برده می‌شود و الباقی شخصیت‌های تاثیرگذار به مردم معرفی نمی‌شوند یا از تاریخ سیاسی کشور حذف می‌شوند.

 

آیا صدا و سیما تاریخ را تحریف می‌کند؟ 

هاشمی در پایان تأکید کرد: رسانه ملی به صورت فرا جناحی عمل نمی‌کند و با رصد برنامه‌های سیاسی می‌توان به این نتیجه رسید که نه تنها بخشی از واقعیات به مردم منتقل نمی‌شود، بلکه در برخی برنامه‌ها تحریف تاریخی نیز صورت می‌گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------