آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

تفاهم‌نامه دسترسی آمریکا به دو بندر عمان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تقاهم‌نامه‌ای میان عمان و ایالات متحده آمریکا به منظور دسترسی بیشتر آمریکا به آب‌های خلیج فارس و استفاده از دو بندرگاه استراتژیک دقم و صلاله واقع در عمان به امضاء رسید.

مقامات آمریکایی می‌گویند این قرارداد به آنها اجازه خواهد داد که ارتش این کشور دسترسی بهتری به حوزه خلیج فارس داشته باشد و گسیل کشتی‌های نظامی به تنگه هرمز کاهش یابد. سفارت آمریکا در عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق‌نامه به منظور دسترسی ایالات متحده به این بنادر و استفاده از تسهیلات آنها امضاء شده و طرفین قرارداد را به «ارتقاء اهداف امنیتی متقابل» ملزم می‌کند.

 

این قرارداد در حالی به امضاء رسید که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از گسترش برنامه‌های موشکی ایران در سال‌های اخیر ابراز نگرانی کرده است. یکی از مقامات آمریکایی که خواسته‌ نامش فاش نشود گفته است که امضاء این تفاهم‌نامه با عمان سبب خواهد شد ایالات متحده توان بالاتری برای برخورد با بحران [برنامه موشکی ایران] داشته باشد. تهران پیش‌تر تهدید کرده بود که برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا تنگه هرمز را که یک مسیر استراتژیک حمل و نقل نفت در دهانه خلیج فارس است، مسدود خواهد کرد. بندرگاه دقم به لحاظ استراتژیکی بسیار مورد توجه مقامات آمریکایی است و بندر مناسبی برای عبور و لنگر انداختن کشتی‌های بزرگ از جمله ناوهای هواپیمابر محسوب می‌شود.

 

این توافق برای عمان اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که بندرگاه‌های خود را که اغلب مکان‌هایی برای ماهیگیری بوده‌اند به مناطق پراهمیت صنعتی و تجاری در قلب خاورمیانه تبدیل کرده است. همچنین این تفاهم‌نامه می‌تواند جایگاه ایالات متحده را در خاورمیانه مستحکم‌تر کرده و از نفوذ چین بکاهد چرا که مقامات چینی پیشتر قصد داشتند که یک طرح سرمایه‌گذاری ۱۰.۷ میلیارد دلاری را در دقم به اجرا بگذارند. با این حال به گفته یک مقام آمریکایی هنوز بخش‌های صنعتی و تجاری این بندر آزاد هستند و چینی‌ها می‌توانند فعالیت خود را در این مناطق آغاز کنند. رقابت سیاسی، نظامی و تجاری میان آمریکا و چین در سال‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است تا جایی که برخی معتقدند که این دو کشور یک جنگ سرد را آغاز کرده‌اند.

 

بهار نیوز

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------