آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

تورم ترکیه به ۵۴ درصد رسید؛ بالاترین رقم در دو دهه گذشته



تورم در ترکیه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
تورم ترکیه در ماه فوریه به بالاتر از سطح انتظارات و بالاترین سطح ۲۰ سال اخیر یعنی ۵۴.۴۴ درصد رسید که به زعم تحلیل‌گران ناشی از روند نزولی ارزش لیر و افزایش قیمت انرژی در این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه در روز پنجشنبه (۱۲ اسفند) قیمت کالاهای مصرفی نسبت به ماه قبل ۴.۸۱ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت تولیدکننده نیز نسبت به ماه قبل ۷.۲۲ درصد و سالانه ۱۰۵ درصد افزایش یافته است.

 

واردات بی سابقه انرژی در ژانویه به کسری تجاری ترکیه انجامیده است و قیمت کالاها در بحبوحه نگرانی‌های عرضه و تهاجم روسیه به اوکراین به روند افزایشی خود ادامه داد. همچنین بر اساس گزارش‌ها قیمت نفت برنت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵۳ درصدی به ثبت رسانده است.

 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در چنین شرایطی اعتبار و صادرات را در اولویت قرار داده در حالی که به صورت مداوم – بر خلاف تمام اصول اقتصادی – استدلال کرده است که افزایش نرخ بهره در واقع به جای مهار تورم، منجر به دامن زدن به تورم می‌شود.

 

بانک مرکزی ترکیه هم از سپتامبر تاکنون نرخ بهره را 5درصد کاهش داده و به ۱۴ رسانده است.

 

لیر ترکیه در یک سال گذشته تقریبا ۴۷ درصد از ارزش خود را از دست داده که ناشی از امتناع اردوغان از افزایش نرخ بهره با وجود افزایش مداوم تورم است. تلاطم ارز به ترک‌ها ضربه سختی زده است، چرا که ارزش حقوق آنها کاهش یافته و هزینه‌های زندگی در عین حال به شکل چشمگیری افزایش یافته است. افزایش شدید تعرفه‌های برق و گاز طبیعی، مشکلات مصرف کنندگان و مشاغل را تشدید کرده است.

 

رقم تورم ژانویه ترکیه به ۴۸.۷ درصد رسیده بود که در آن زمان هم ثبت بالاترین رقم تورم در دو دهه اخیر بوده است. در اواسط ماه فوریه، اردوغان قول داد که «بندهای نرخ بهره را بشکند» و تورم را تک رقمی کند. او مشکلات ارزی ترکیه را ناشی از «ابزارهای مالی خارجی» دانسته است.

 

دولت اردوغان در عوض «ارزش دائمی» و «طرح نجات» را ترویج کرده که بر این اساس بانک مرکزی ترکیه پس‌اندازهای لیر را با ورود و جبران زیان سپرده‌های لیر تضمین می‌کند، در صورتی که ارزش آنها در برابر ارزهای سخت فراتر از نرخ‌های بهره تعیین شده بانک‌ها باشد.

 

تحلیل‌گران بر این باورند که این طرح پرهزینه است و اساسا یک افزایش بزرگ و پنهان نرخ بهره است و قطعا در بلندمدت پایدار نخواهد بود.

 

کپیتال اکونومیکس مستقر در لندن امروز پنجشنبه در یادداشتی نوشت: تورم تا ماه‌های پایانی سال جاری نزدیک به این سطوح باقی خواهد ماند، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی و مهم‌تر از همه، اردوغان اشتهایی برای افزایش نرخ بهره ندارند.

 

دلار صبح روز پنجشنبه در استانبول در برابر لیر کمتر از ۱ درصد افزایش یافت و ارز ترکیه در برابر دلار ۱۴.۱۳ معامله شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------