ساتنا چیست و چه تفاوتی با پایا دارد؟



ساتنا چیست, پایا چیست, تفاوت ساتنا و پایا

آیا می دانید ساتنا چیست و چه تفاوتی با پایا دارد؟

 

آشنایی با سامانه ساتنا و پایا

این روزها اغلب برای انتقال پول از همراه بانک استفاده می کنند اما با این سامانه نمی توان مبالغ زیادی را انتقال بدهید. بنابراین ساتنا برای اولین بار در سال 1385 به دلیل انتقالات بین بانکی البته الکترونیک رونمایی و به مرور مورد استفاده قرار گرفت که مشتریان می توانند با استفاده از سامانه بدون هیچ محدودیتی اقدام به انتقال مبالغ متفاوت و همچنین بدون هر گونه کارمزدی کنند که واقعا سامانه ای بسیار پرکاربرد می باشد.

ساتنا چیست و چه تفاوتی با پایا دارد ؟

روزانه مبالغ بسیار زیادی جابه جا می شود که عملیات کارت به کارت دارای سقف تراکنش می باشد و این بی شک یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلات مشتریان بانک های کشور می باشد. اما آیا روشی وجود دارد که به کمک آن بتوانیم مبالغ زیادی را جا به جا کنیم؟ پاسخ این سوال مثبت می باشد و برای جابجایی مبالغ بسیار زیاد روش هایی وجود دارد که شاید با آنها زیاد آشنا نباشیم.

 

روش هایی که در این زمینه وجود دارند، عبارتند از ساتنا و پایا که شاید اغلب ما تفاوت این دو سامانه را ندانیم و این در حالی است که چندین بار در رسانه های مختلف اسم آنها به گوش ما رسیده است. با این وجود در این گزارش قصد داریم شما را با ساتنا و پایا و تفاوت های این دو سیستم بانکی آشنا کنیم که طبیعتا می تواند به شما در انتقال مبالغ بالای سقف مجاز کمک کند. همراه ما باشید.

 

پایا چیست؟

این سیستم به افراد این امکان را می دهد تا تبادلات بین بانکی را به صورت الکترونیکی انجام دهند. رسالت این سامانه پردازش انبوهی از تراکنش های خرد بین بانکی برای انبوهی از مشتریان است. این سامانه امکان برداشت و واریز وجوه بین بانکی و بین حساب ها در یک بانک را فراهم می سازد.

 

واریز مستقیم

در این نوع پرداخت شما به عنوان مشتری، به بانک اجازه برداشت مبالغی برای انتقال به حساب فرد یا افراد مختلف در بانک های مختلف یا بانک مبدأ را می دهید. این سامانه در پرداخت حقوق کارکنان و یا پرداخت اقساط بسیار کاربردی است، زیرا تنها یک بار در این سامانه معینات دریافت کننده را وارد کرده و معین می کنید هرماه چه مبلغی و در چه روزی به حساب چه کسی واریز شود.

 

بدیهی است تا زمانی که انتقال پول صورت نگرفته، مبلغی از حساب شما کاسته نمی شود. این نوع پرداخت در مواردی مانند پرداخت بهای خدمات، پرداخت اجاره، پرداخت سود سهام، پرداخت دستمزد، پرداخت بهای کالا و … بسیار محبوب و البته کاربردی است.

 

برداشت مستقیم

در این نوع پرداخت شما می توانید به عنوان بستانکار با فردی که به شما بدهکار است توافقی طرفینی تنظیم کنید. با ارائه این توافق، بانک در زمان هایی که شما اعلام کرده اید مبلغ معین شده را از حساب بدهکار برداشت و به حساب شما واریز می کند.

 

این نوع پرداخت در مواردی مانند پرداخت مالیات و عوارض، پرداخت اقساط کالا، پرداخت اجاره مسکن، پرداخت حق بیمه و … کاربردی است. البته برای برداشت مستقیم باید قبلاً قرارداد و یا تفاهم نامه ای میان بدهکار و بستانکار منعقدشده و به بانک تسلیم شود. بدهکار و بستانکار می توانند دو شخص حقیقی و یا حتی یک سازمان حقوقی باشند.

 

پایا امکان انتقال وجه گروهی را داراست و شما می توانید از طریق سامانه، انتقال وجه را برای تاریخ خاصی تنظیم کنید. زمان انتقال وجه در این سامانه به حساب های متمرکز دیگر بانک ها حداکثر 24 ساعت و به حساب های غیرمتمرکز آن ها 48 ساعت خواهد بود.

 

علاوه بر توسعه، قدرت بخشی و سهولت بانکداری دیجیتال در ایران، این سامانه ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد که از آن ها می توان به امکان استفاده از خدمات مالی بصورت حضوری و همچنین با انواع و اقسام دستگاه های دیجیتال اشاره کرد.

 

این بدان معناست که شما برای استفاده از خدمات ساتنا و پایا هم می توانید به بانک مراجعه کرده و حواله کتبی پر کنید و هم می توانید در منزل یا محل کار خود با مراجعه به سایت بانک و یا با موبایل بانک خود براحتی چند کلیک خدمات خود را دریافت کنید.

 

تفاوت بین ساتنا و پایا, سامانه ساتنا چیست, سامانه پایا چیست

تفاوت سامانه ساتنا و پایا

 

ساتنا چیست ؟

ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آتی و پایا نیز به معنای سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی یا ACH است.

 

ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) سیستمی است که به مشتریانِ یک بانک امکان می دهد با مراجعه به شعب بانک خود، هر حواله ای را به هر حسابی در هر بانکی به صورت «همان روز» انجام دهند. ساتنا جایگزین مناسبی برای چک های رمزدار بین بانکی است که به جای ابزارهای سنتی کاغذی از ارتباطات الکترونیک بین بانکی استفاده می کند.

 

مزایای ساتنا

ساتنا سریع است و به خاطر عدم محدودیت جغرافیایی, شما قادر هستید از هر شهری به شهر دیگر و از هر حسابی به حساب دیگر پول واریز کنید. خوشبختانه امکان صدور حواله اینترنتی نیز هم اکنون در بانک های ایران فراهم است و برای این کار فقط کافی است به بانک مبدأ خود و یا سامانه اینترنتی آن مراجعه کرده و حواله های خود را صادر کنید.

 

کارمزد یا هزینه انتقال وجه در ساتنا

بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، هزینه انتقال وجه در ساتنا ۲ صدم درصد مبلغ هر تراکنش و تا سقف کارمزد ۲۵ هزار تومان است. مثلا برای جابه‌جایی 50 میلیون تومانی که حداقل دستور پرداخت در ساتنا است، ۱۰ هزار تومان کارمزد دارد. بیشترین کارمزد در سیستم بانکداری ایران برای همین سامانه مشخص شده؛ جابه‌جایی امن و آنی می‌خواهید، باید پول بیشتری بدهید. و گرنه پایا و کارت به کارت هم هست!

 

تفاوت های انتقال وجه در ساتنا و پایا در چیست؟

سامانه ساتنا پرداخت های کلان و تسویه بین بانکی و حواله های فوری را پوشش می دهد، و سامانه پایا پرداخت های خرد را انجام می دهد.

 

• در سیستم ساتنا تسویه حساب و واریز به حساب مشتری به صورت تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می شود و سرعت به نسبت قابل قبولی دارد که هم اکنون بین 2 ثانیه تا 20 دقیقه در بانک های مختلف متفاوت است اما در پایا ارسال به بانک در ساعت های مشخصی و به صورت دسته ای از بانک مبدا به بانک مقصد صورت می گیرد، یکی 7:30 صبح یکی 9:30 صبح و یکی 11:30 صبح و واریز به حساب مقصد بسیار با تاخیر است و تا آخر وقت اداری روز مورد تقاضا در بعضی شرایط طول می کشد. چنانچه حواله صادر شده در «پایا» در روز تعطیل و یا خارج از ساعت کار بانک ها صادر شود، روز کاری بعد به حساب مقصد واریز خواهد شد.

 

• درباره میزان انتقال وجه بانکی در سیستم ساتنا و پایا باید گفت که سقف میزان انتقال پول در سامانه پایا به 15 میلیون تومان می باشد اما در سیستم ساتنا حداکثر میزان انتقال پول در یک جابجایی بانکی 50 میلیون تومان است. در حالت کلی در خصوص تفاوت ساتنا و پایا می توان گفت که پایا یک سامانه الکترونیکی است که برای جابجایی مبالغ خرد در روزهای آتی مورد استفاده قرار گرفته و در مقابل آن ساتنا بیشتر برای واریز مبالغ کلان به صورت فوری استفاده می شود.

 

• اگر حواله ساتنا در ساعات اداری انجام شود، در همان روز کار انتقال انجام می ‌شود، به عبارتی حسب اعلام بانک مرکزی ساعات کار سامانه ساتنا در تمامی بانک ‌ها در روزهای شنبه لغایت چهارشنبه از ساعت 8 تا 13 و پنجشنبه‌ ها از ساعت 8 تا 12 تعیین شده است و اگر بعد از این ساعات انجام شود، به روز کاری بعد موکول می شود.

 

گردآوری: بخش کامپیوتر بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------