روش هایی برای کاهش استهلاک خودرو و افزایش عمر قطعات خودرو



روش های کاهش استهلاک خودرو, راه‌های کاهش استهلاک ماشین, کاهش استهلاک اتومبیل

با کاهش استهلاک خودرو عمر مفید خودرو افزایش پیدا می کند

 

راه‌هایی ساده برای کاهش استهلاک و افزایش طول عمر خودرو

استهلاک خودرو حاکی از کاهش طول عمر مفید قطعات مختلف اتومبیل دارد. ما در این مقاله سعی کردیم روش های مختلف کاهش استهلاک خودرو را عنوان کنیم. 

استهلاک خودرو چیست؟

بهترین راه حل در خصوص افزایش عمر مفید خودرو، توجه به راه های کاهش استهلاک اتومبیل است. با کاهش استهلاک، طول عمر مفید استفاده از قطعات مختلف خودرو افزایش پیدا می کند. 

 

استهلاک حاکی از فرسودگی و تخریب شدن لوازم مختلف دارد که به مرور زمان شکل می گیرد. از جمله لوازمی که در معرض استهلاک قرار دارند، قطعات سازنده خودرو است. میزان استهلاک قطعات خودرو تحت تأثیر نوع نگهداری و شیوه استفاده از اتومبیل قرار دارد.

 

شاید تاکنون بارها و بارها جمله ی " استهلاک خودروی من بالا رفته است" را شنیده باشید. این جمله بیانگر اتمام عمر مفید لوازم و قطعات خودرو از موعد استاندارد است. در واقع زمانی که هزینه تعمیر و نگهداری خودرو افزایش می یابد با فرایند افزایش استهلاک خودرو مواجه هستیم. 

 

روش های کاهش استهلاک خودرو 

یکی از اصل های اساسی در کاهش استهلاک خودرو، اقدام برای سرویس های دوره ای اتومبیل است. در سرویس های دوره ای مایع رادیاتور، فیلتر هوا، روغن، لاستیک، باد لاستیک و لنت خودرو مورد بررسی قرار می گیرند. 

 

در دفترچه راهنمای اتومبیل نحوه کارکرد و نیاز های یک خودرو بر اساس مدل آن تعبیه شده است. به طور مثال زمانی که مالک خودرو با مطالعه دفترچه راهنما از نوع روغن مورد نیاز اتومبیل مطلع می گردد، سعی می کند برای بهبود کارایی خودرو از روان کارهایی استفاده کند که مناسب مکانیزم و نوع مدل خودرو باشد. 

 

بررسی لاستیک های خودرو 

مهم ترین عامل دخیل در استهلاک خودرو، لاستیک است. حفاظت و بررسی لاستیک خودرو، از شکل گیری هزینه های اضافی جلوگیری می کند. 

هزینه تعویض لاستیک بر اساس نوع اتومبیل و برند متغیر است. با این وجود قیمت آن نسبت به سال های گذشته حدود چهار برابر افزایش پیدا کرده است. بدین ترتیب به کارگیری روش های مراقبتی از لاستیک، زمینه را برای افزایش طول عمر آن مهیا می کند. 

 

افزایش عمر مفید خودرو, استهلاک لاستیک های خودرو, کاهش استهلاک خودرو

بالانس بودن لاستیک خودرو در کاهش استهلاک خودرو مؤثر است

 

بالانس

بالانس بودن تایر با کیفیت رانندگی رابطه مستقیمی دارد. عدم بالانس بودن تایر های خودرو در طی شتاب گیری اتومبیل سبب لرزش در فرمان و بدنه اتومبیل می گردد. 

لرزش ناشی از عدم بالانس بودن خودرو در نهایت سبب اتلاف توان تولیدی موتور می گردد. علاوه بر این، بر بخش هایی از فنر بندی و زیر بندی اتومبیل آسیب وارد می کند. 

 

بهتر است بدانید عدم بالانس بودن تایر های جلو خودرو، در سرعت 80 الی 100 کیلومتر در ساعت سبب لرزش می گردد. این در حالی است که عدم وجود توازن در تایر های عقب در سرعت بالای 129 کیلومتر در ساعت، منجر به لرزش در فرمان و بدنه می شود. 

 

تنظیم باد 

تنظیم باد تایر مانع استهلاک بیش از اندازه طبیعی لاستیک می گردد. زمانی که تایر از باد مناسبی برخوردار نباشد، بر بخش های مختلف اتومبیل اعم از هندلینگ و فنربندی فشار وارد می شود. در طی این روند، به مرور زمان حدود 15 درصد از طول عمر لاستیک کاهش پیدا کند و بالغ بر 10 درصد، سبب افزایش میزان مصرف سوخت می گردد. 

 

جا به جایی تایر 

مهم ترین عامل در افزایش ایمنی خودرو و افزایش طول عمر لاستیک، جا به جایی است. به عبارتی دیگر ضرورت دارد پس از طی کردن مسافتی بالغ بر 10 هزار کیلومتر، با رعایت جهت چرخش اقدام به تعویض تایر های عقب و جلو کنید.

 

در طی این روند، در صورتی که در بخش جلوبندی و زیر بندی اتومبیل مشکلی وجود داشته باشد، مانع فرسوده شدن یک بخش از لاستیک می گردد. 

عده ای بر این باور هستند که ایمنی خودرو با نو بودن تایر های بخش جلویی تضمین است. این در حالی است که با از هم گسستگی تایر های عقب، زمینه برای منحرف شدن و عدم کنترل بر روی اتومبیل فراهم می شود. 

 

نظارت بر سیالات و روغن های موجود در خودرو  

مهم ترین سیالات موجود در اتومبیل شامل روغن موتور و آب سیستم خنک کاری می شود. 

در کارکرد موتور خودرو، روانکار یا روغن تأثیر شگرفی دارد. روانکاری روغن های موجود در پیشرانه با گذر زمان دستخوش تغییر می شود و کیفیت آن کاهش پیدا می کند.

 

به طور مثال وجود رطوبت در سیستم ترمز گیری و کلاچ در کارکرد این قبیل قطعات تأثیر منفی می گذارد. بدین ترتیب توصیه می شود در هر 2 سال، یک مرتبه روغن کلاچ و ترمز تعویض گردد. 

ضرورت دارد به منظور جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف به مالک خودرو، در موعد مقرر در راستای تعویض روغن های خودرو اقدام نمایید. 

 

تعویض فیلتر هوا در موعد مناسب

در مکانیزم خودرو به منظور تصفیه هوای ورودی به موتور، یک فیلتر تعبیه شده است. بی شک تجمع مواد ناخالصی در فیلتر هوا سبب ورود آلودگی در چرخه سوخت و ساز اتومبیل می گردد. 

با ورود آلودگی در خودرو، توان تولیدی اتومبیل کاهش پیدا می کند و در مقابل میزان مصرف سوخت افزایش می یابد. 

 

کاهش استهلاک خودرو, استهلاک ماشین, جلوگیری استهلاک ماشین

تعویض فیلتر هوا و کاهش مصرف سوخت باعث کاهش استهلاک خودرو می شود

 

ریگلاژ کلاچ

در خودرو های مجهز به گیربکس دستی، ریگلاژ کلاچ اهمیت دارد. زمانی که عمل ریگلاژ کلاچ صورت نگیرد، فرایند تعویض دنده به سختی شکل می گیرد و به دیسک یا صفحه کلاچ آسیب وارد می شود. 

 

بهترین زمان برای ریگلاژ کلاچ، در هر سه الی چهار ماه فاصله زمانی است. 

علاوه بر این، توصیه می شود روغن جعبه دنده، پس از هر 30 هزار کیلومتر طی کردن مسافت تعویض گردد. 

 

رانندگی اصولی

یکی از عوامل دخیل در استهلاک خودرو، نحوه رانندگی و رعایت دستور العمل های آن است. 

به طور مثال، رانندگی با سرعت مطمئنه، نیاز به ترمز گیری مکرر را کاهش می دهد. لذا میزان استهلاک در لاستیک، دیسک ترمز و لنت کاهش پیدا می کند.

 

علاوه بر این، خودرو در راستای حرکت در مسیر های سربالایی، نیازمند قدرت فراوان است. در این گونه شرایط بهتر است استفاده از کولر و دنده سبک را محدود کنید. 

از مهم ترین نشانه های رانندگی غیر اصولی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• نگه داشتن پا بر روی پدال کلاچ در حین حرکت خودرو 

• تعویض دنده در حالت دنده عقب قبل از توقف کامل 

• فشردن پدال گاز قبل از خاموش کردن خودرو در حالت درجا 

 

پاکیزه نگهداری خودرو

 

جلوگیری استهلاک ماشین, روش های کاهش استهلاک خودرو, استهلاک خودرو چیست

عدم ترمزگیری مکرر باعث کاهش استهلاک خودرو می شود

 

کیفیت بدنه و سطح سلامت خودرو با شست و شوی آن در ارتباط است. در خط تولید اتومبیل، عملیات رنگ پاشی به صورت شفاف صورت می گیرد. عدم شست و شوی مناسب خودرو سبب نفوذ گرد و غبار در رنگ موجود بر روی بدنه می شود. 

در واقع شست و شوی دوره ای، از پوسیدگی بدنه خودرو جلوگیری می کند. رنگ بدنه اتومبیل در ارزش آن اهمیت دارد. 

 

عدم تداخل فشار به برق اتومبیل

تعبیه سیستم صوتی در اتومبیل، سبب تداخل فشار به جریان برق رسانی می گردد. در طی این عمل، قدرت برق خودرو تا حدودی کاهش پیدا می کند. 

با کاهش برق خودرو، در سیستم برق رسانی تداخل به وجود می آید و کارکرد باطری و دینام مختل می شود. این رخداد به مرور زمان، استهلاک در سیستم سیم کشی را به وجود می آورد. 

 

در صورتی که به تعبیه سیستم های صوتی علاقه مند هستید، به منظور کاهش تداخل فشار به جریان برق و باطری خودرو، یک باتری دوم مخصوص سیستم صوتی را در خودرو قرار دهید تا انرژی مورد نیاز را تامین سازد. 

 

از سری مشخصه های اصلی در کاهش استهلاک خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهره گیری از کولر در فصل زمستان در خصوص عرق گیری شیشه های اتومبیل 

• تعویض تسمه تایم پس از هر 50 هزار کیلومتر مسافت

• عدم ترمز گیری مکرر 

• به حداقل رساندن مدت زمان فشردن پا بر روی کلاچ 

• بهره گیری از سوخت مناسب  و عدم آلودگی 

• تردد در مسیر های فاقد برف، نمک، شن و ماسه 

• بهره گیری از قطعات یدکی با کیفیت 

• روغن کاری بخش های مهم خودرو اعم از چرخ، فرمان، سیستم تعلیق و جلوبندی 

• پرهیز از پارک طولانی مدت

 

گردآوری:بخش مجله خودرو بیتوته 

 

تازه ترین مطالب مجله خودرو(دنیای خودرو، بازار خودرو، اصول تعمیر و نگه داری خودرو و ...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------