آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

ادامه ثبات و ریزش قیمت‌ها تا یک سال آینده در بازار مسکن



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,
رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: درج قیمت در سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها عامل افزایش حباب‌گونه قیمت‌ها هستند چراکه هر فردی می‌تواند هر قیمتی از ملک خود را در این سایت‌ها اعلام کند. 

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با  ایلنا درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم امسال اظهار داشت: با ثبات نرخ ارز شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن بودیم که در سال 97 به صورت جهشی قیمت ارز افزایش یافت و قیمت‌ها در بازار مسکن هم متاثر از آن افزایش یافت. اما اگر همین روند امروز ادامه یابد حداقل تا یک و نیم سال آینده شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم بود.

 

وی افزود: به طور قطع تا پایان سال با افزایش جهشی قیمت مسکن مواجه نمی‌شویم و قیمت‌ها رو به کاهش خواهد بود.

 

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به وضعیت بازار اجاره مسکن گفت: اجاره هم متاثر از قیمت مسکن است و با کاهش قیمت مسکن،  نرخ اجاره هم کاهش می‌یابد.

 

خسروی با تاکید بر اینکه اعلام میزان کاهش قیمت مسکن چه در بخش اجاره و چه بخش خرید و فروش مسکن بستر سوءاستفاده عده‌ای را فراهم می‌کند، گفت: اعلام درصد کاهش قیمت‌ها باعث می‌شود تا عده‌ای قیمتی بالاتر از قیمت واقعی ملک را اعلام کنند تا بتوانند حداقل کاهش قیمت را داشته باشند. میزان ریزش قیمت‌ها باید مسکوت بماند تا خریدار و مستاجر قدرت چانه زنی داشته باشد.

 

رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از برگشت درج قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی فروش مسکن و اپلیکیشن های موجود اظهار داشت: درج قیمت در این سایت‌ها باعث رشد کاذب قیمت‌ها می‌شود و شاهد آن بودیم که چگونه به گرانی‌ها دامن زد.

 

وی با بیان اینکه این سایت‌ها اطلاعات غلط و کاذب تولید می‌کنند، ادامه داد: درج قیمت در سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها عامل افزایش حباب‌گونه قیمت‌ها هستند چراکه هر فردی می‌تواند هر قیمتی از ملک خود را در این سایت‌ها اعلام کند.

 

خسروی با اشاره به تاثیر حذف قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی فروش مسکن، گفت: در این مدت شاهد کاهش التهاب بازار مسکن بودیم و بازار به ثبات نسبی رسید.

 

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه عده‌ای با ادبیاتی مانند ورود شرکت‌های دانش بنیان در بازار مسکن یا دپارتمان مسکن قصد سوء استفاده از این فضا را دارند، ادامه داد: هیچ دپارتمان و شرکت دانش بنیانی در بازار مسکن فعالیت نمی‌کند و مردم مراقب فریب سایت‌های اینترنتی باشند.

 

وی با بیان اینکه برخی از این سایت‌ها با ترفندهایی قصد فریب مردم را دارند، گفت: یکی از ترفندهای این سایت‌ها اعلام قیمت مسکن کمتر از نرخ واقعی آن است، وقتی که مشتری برای بازدید مراجعه می‌کند به بهانه‌های واهی قیمت واقعی را اعلام می‌کنند.

 

خسروی تاکید کرد: مردم به قیمت‌های اعلام شده در سایت‌ها اکتفا نکنند و حتما از اهالی محل و مشاوران املاک، مظنه قیمت مسکن در آن محله را جویا شوند.

 

رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین با اشاره به میزان شکایت‌های مردمی از عملکرد مشاوران املاک اظهار داشت: در زمان رونق بازار، مراجعه مردم به اتحادیه برای شکایت بیش از اندازه است به طوری که روزانه به 100 الی 120 مراجعه کننده می‌رسیم.

 

وی با بیان اینکه 80 درصد این شکایات به صورت تلفنی قابل رفع است، گفت: معمولا مراجعه کنندگان مدعی هستند که مشاوره املاک و فروشنده با یکدیگر تبانی کرده‌اند اما امکان اثبات آن را ندارند. برای مثال مدعی هستند که مشاور املاک به خریدار چشمک زده است که این به معنای تبانی این دو ذی‌نفع در معامله است. اما این موضوعات مطرح شده پشتوانه پیگیری ندارند و مراجعه کنندگان باید ادله محکم برای اثبات ادعای خود داشته باشند.

 

خسروی با اشاره به برخورد اتحادیه با مشاوران املاک متخلف اظهار داشت: در سال گذشته 1762 مشاور املاک در تهران به دلیل تخلف تعطیل شدند که البته این به معنای ابطال پروانه آنها نیست و مشمول جریمه تعطیلی موقت شدند. همچنین در 6 ماه گذشته حدود 650 مشاور املاک هم به دلیل تخلف تعطیلی چند روزه داشتند.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------