تاثیر کوتاه مدت FATF بر روند معاملات بورس



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بورس
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر خروج ایران از FATF به شدت باعث ایجاد هیجان در آغاز معاملات روز گذشته بازار سرمایه و روند منفی شاخص بورس شد، اما با افزایش نرخ ارز، روند بازار تحت تاثیر قرار گرفت و وارد مدار افزایشی شد.

 نوید قدوسی امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افت شاخص بورس در ابتدای معاملات روز گذشته بازار اشاره کرد و گفت: دیروز بازار معاملات خود را منفی آغاز کرد اما با گذر زمان تغییر مسیر داد و به سمت روند افزایشی پیش رفت.

 

وی در پاسخ به سوالی مربوط به اینکه آیا شاخص بورس حباب دارد یا خیر؟ افزود: صحبت از وجود حباب در شاخص بورس اظهار نظر فنی نیست و منطقی به نظر نمی‌رسد، بلکه در این زمینه باید همه سهم‌ها و شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داد و دید که آیا رشد آنها حباب دارد یا خیر.

 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سهم‌هایی در بازار وجود دارند که قیمت آنها می‌تواند با توجه به حجم دارایی‌ها و امکانات تولیدی که دارند افزایشی باشد و همچنان جا برای سود دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: در مقابل در بازار سهم‌هایی وجود دارند که خارج از عرف مدل ارزش‌گذاری سهام، رشد کردند که در خصوص اینگونه سهام می‌توان گفت قیمت آنها با حباب همراه است.

 

قدوسی اظهار داشت: احتمال حباب قیمت در گروه‌هایی که به دلیل خبر افزایش سرمایه رشدهای بسیار تندی را تجربه کردند وجود دارد، اما سهم‌هایی هم در بازار حضور دارند که خبری از افزایش سرمایه نداشتند و زمانی که گزارش ماهانه تولید و فروش آنها را بررسی می‌کنیم افزایش نرخ آنها پیش‌بینی می‌شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با محاسبات سودآوری و ارزش‌گذاری این شرکت‌ها به نظر می‌رسد که این سهم‌ها از دید سودی که می‌توانند برای سهامدار تامین کنند و از دید امکانات تولیدی که در اختیار دارند ارزنده هستند.

 

قدوسی درباره اینکه رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دار است، گفت: رشد بازار سرمایه را نمی‌توان به طور دقیق گفت تا کجا ادامه دار است اما تا زمان ورود جریان نقدینگی به بازار رشد شاخص بورس ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در کنار دیگر بازارهای موازی بازار جذاب‌تری است و اکنون مشکلی در رشد این بازار وجود ندارد، گفت: بازار سرمایه را اگر از ابتدای دی ماه مورد ارزیابی قرار دهیم مشاهده خواهیم کرد که رتبه اول را در سودآوری نسبت به دیگر بازارها به دست آورده است.

 

وی اظهار داشت: بازار سرمایه همیشه نسبت به افزایش قیمت ارز عکس‌العمل مثبت نشان داده است؛ بنابراین اگر بازار طلا و سکه رشد کند بازار سرمایه هم به دنبال آنها حرکت خواهد کرد.

 

قدوسی با بیان اینکه زمانی که قیمت ارز با رشد همراه می‌شود چشم انداز سودآوری شرکت‌ها تقویت خواهد شد، افزود: عمده شرکت‌های حاضر در بورس شرکت‌های صادرات محور هستند و اگر شرکت‌های مربوطه هم صادراتی نباشند مبنای تعیین قیمت محصولاتشان بازار جهانی و نرخ ارز است.

 

به گفته وی، عکس العمل بازار نسبت به رشد قیمت ارز مثبت است و همیشه عکس العمل مثبت بازار را بعد از قیمت ارز شاهد خواهیم بود.

 

قدوسی اظهار داشت: زمانی که سرمایه‌گذاران روند بازار را به صورت کوتاه مدت مورد ارزیابی قرار می‌دهند در آن زمان بازار سرمایه ممکن است از رشد بازار ارز جا بماند، زیرا همیشه رشد بازار سرمایه با کمی تاخیر همراه است اما اگر روند میان مدت در نظر گرفته شود و بررسی بازدهی بورس را به ۴ ماه بعد واگذار کنیم آن زمان متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه به هیچ عنوان از رشد نرخ ارز جا نمی‌ماند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------