آغاز توزیع ۱۵۰ هزار تن شکر، برنج و روغن دولتی برای ماه رمضان



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, ماه رمضان
توزیع حدود ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر و ۵۰ هزار تن روغن با قیمت دولتی برای ماه مبارک رمضان آغاز شده است.

به گزارش صدا و سیما، یزدان سیف با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه حدود ۲۰ نفر از همکاران، دچار بیماری کووید ۱۹ شدند افزود: به جز یک نفر از آن‌ها، بقیه سلامتی خود را بدست آوردند.

 

وی با بیان اینکه از بهمن پارسال درباره ماه رمضان امسال برنامه ریزی کردیم، افزود: برنامه دولت در حوزه تامین ذخایر و تنظیم بازار، بخشی از سیاست‌های دولت است و توزیع کالا و نظارت بر فروش کالاهای وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دیگر وظایف در حال انجام دولت است.

 

آقای سیف اضافه کرد: در حوزه تنظیم بازار، تقریبا از روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان، حدود ۴۲۰ هزار تن انواع کالا را از ذخایر و گردش تنظیم بازار کالای دولتی در مجموع بخش مصرفی مردم داشتیم که از این میزان, ۸۰ هزار تن مرتبط با ماه مبارک رمضان است.

 

وی ادامه داد: در حوزه انبارهای بخش خصوصی هم با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر، ماه مبارک رمضان آرامی را خواهیم داشت.

 

آقای سیف افزود: ۲۳۵ هزار تن کالا از اول اسفند تا کنون عرضه کردیم که همچنان ادامه دارد.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه تولید کشور بر اساس برنامه ریزی انجام می‌شود، گفت: تولید به ویژه در بخش کشاورزی مراحل مختلفی دارد و بر اساس منابع مالی و منابع نهادها برنامه ریزی می‌شود و کار به طور منظم و بر اساس اصول، پیش می‌رود.

 

حسن عباسی معروفان افزود: حدود ۱۱۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ تولید محصولات کشاورزی اعم از لبنی، پروتئینی، زراعی و باغی داشتیم در حالی که در سال ۱۳۵۷، این رقم کمتر از ۳۰ میلیون تن بود.

 

وی با اشاره به اقلیم بیابانی، نیمه بیابانی و خشک کشور اضافه کرد: در تولید ذرت که بالای ۶۰ درصد نهاده‌های ما را باید تامین کند، تولید زیادی نداریم و حتما باید آن را وارد کنیم.

 

عباسی معروفان افزود: تامین این نهاده با ارز است و مرتب و به صورت ماهانه حدود یک میلیون تن توسط بخش خصوصی و بخشی از آن هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در مقاطعی، برخی بازارهای جهانی بسته می‌شود و ارسال این نهاده‌ها دچار وقفه می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در پایان سال ۹۸ برای تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ برنامه ریزی شده بود و به عللی از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و پیک‌های مصرف، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن جوجه ریزی اضافه انجام شد تا مرغ بیشتری تولید شود، اما با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، واردات نهاده‌ها دچار تنش نسبی شد که اکنون به روال عادی خود برگشته است.

 

عباسی معروفان افزود: مرغ داران بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های خود را پیش از جوجه ریزی تامین می‌کنند و ممکن است حدود ۱۰ درصد کمبود داشته باشند.

 

وی ادامه داد: قیمت رسمی ذرت، اکنون ۱۵۰۰ تومان در بندر و ۱۷۵۰ تومان در مراکز استان هاست، اما قیمت قبلی آن ۱۳۵۰ تومان در بندر و ۱۶۰۰ تومان در مراکز استان‌ها بود.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره نامه اتاق تعاون به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لغو مجوز صادرات ۵۰ هزار تن خوراک دام و طیور گفت: مصوبه ۷ هزار تن را داشتند، اما در این موقعیت، کج سلیقگی است که با وجود نیاز داخلی، صادرات نهاده‌ها انجام شود.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران همچنین گفت: برای شکرهای مصرفی خانوار، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

 

 یزدان سیف درباره دپوی کالا در بنادر افزود: این کالاها اصولا در گردش است و همه این کالاها رسوبی نیست.

 

وی ادامه داد: توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام در یک ماه امسال حدود ۲ میلیون تن کالا از داخل بندر جا به جا شده است.

 

سیف با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پارسال حدود ۵۹ میلیون تن عملیات را رقم زده است، افزود: از ۴ میلیون تن کالای اساسی مانده در گمرک، حدود دو و نیم میلیون تن، کالای جاری بندر است و حدود یک و نیم میلیون تن مشکلات ارزی و اسنادی دارند.

 

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به تعطیلات و ممنوعیت برخی پروازهای ناشی از شیوع بیماری کرونا است.

 

آقای سیف گفت: در شکر، بیشترین تمرکز دولت بر شکر مصرفی خانوارهاست و شکرهایی که مصرف صنایع و یا صادرات می‌شود تقریباً از شمول قیمت گذاری، آزاد شده است.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران افزود: تمام شکری که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شد از پارسال به صورت جز به جز توسط انجمن قند و شکر و با همکاری شرکت بازرگانی دولتی تاکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب به صورت بسته بندی شده، عرضه شده است.

 

وی گفت: اصولا در سیاستگذاری و حکمرانی، نظم یکی از مهمترین عناصر موفقیت است و هر عنصری که بخواهد آن را مختل کند نه تنها به حکمرانی کمک نمی‌کند بلکه بقیه چرخ‌های اقتصادی هم به مشکل بر می‌خورد.

 

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی بر اساس دریافت‌ها و پرداخت‌های خود، برنامه ریزی ارزی و بر این اساس روال تجارت خارجی دارد، ادامه داد: واردکننده‌ای که بدون اطلاع بانک مرکزی و بدون ثبت سفارش و بدون طی مراحل تخصیص و تامین، کشتی پر ازکالا را به بنادر کشور می‌آورد و دولت را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد، بی نظمی ایجاد می‌کند.

 

وی اضافه کرد: نباید عملکرد خوب بانک مرکزی را در این شرایط تحریم، نادیده بگیریم.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکلات شیر از جایی آغاز شد که صدا و سیما مصاحبه‌ای را پخش کرد که تقاضای بازار لبنیات را متاثر کرد و فروش محصولات لبنی در بازار، پایین آمد.

 

سیف در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش قیمت ۳۵ درصدی شکر در بازارهای جهانی، قیمت شکر در داخل افزایش یافته است، گفت: در قیمت گذاری شکر باید کیفیت آن را نیز در نظر گرفت ضمن اینکه هزینه‌های دیگری مانند تخلیه از کشتی، هزینه اسناد و انبارداری‏، حمل و بسته بندی به آن اضافه می‌شود.

 

وی در ادامه با تشریح چگونگی قیمت گذاری شکر در بازارهای جهانی و هزینه‌های واردات و حمل آن به کشور افزود: قیمت هر کیلو شکر خام بر روی کشتی و تخیله نشده، حدود ۳۸۸۳ تومان می‌شود و با جمع هزینه تخلیه، هزینه انبارداری و ۵ درصد عوارض و هزینه حمل تا کارخانه، قیمت شکر با سود واردکننده کیلویی حدود ۶ هزار تا ۶ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود.

 

آقای سیف اضافه کرد: دولت با توجه به موجودی شکر قبلی، شکر خانوار را بسته بندی شده با قیمت هر کیلو گرم ۵ هزار و ۹۰۰ عرضه می‌کند.

 

وی درباره قیمت برنج هم گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در انبارهای بخش خصوصی موجود است که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شده است.

 

سیف با بیان اینکه در طرح تنظیم بازار، حدود ۵۰ هزار تن برنج دولتی را عرضه خواهیم کرد، افزود: به سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفان هم حدود ۲۰ هزار تن برنج دادیم تا درمیان مردم کم بضاعت توزیع کنند.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان بازار آرامی را در حوزه بازار برنج‌های خارجی خواهیم داشت گفت: برنج را به قیمت هر کیلوگرم ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنیم و آن‌ها هم آن را به قیمت هر کیلو ۸ هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند.

 

سیف افزود: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، طرح ویژه نظارتی دارند که آغاز شده است و گروه‌های مختلف بازرسی حضور دارند و بر انبارهای بخش خصوصی و شبکه توزیع، نظارت می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: تولید مواد لبنی و کشاورزی در کشور به حدی است که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد هم داریم.

 

عباسی افزود: در طول سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون لیتر شیر تولید شده و این رقم بیش از نیاز کشورمان است و برخی از این تولید، به شیر خشک تبدیل می‌شود که اخیراً مجوز صادرات ۲۰ هزار تن شیر خشک داده شده و قرار است شیرهای مازاد به صورت تضمینی خریداری شود.

 

وی با تاکید براینکه آرامش خوبی برای عرضه گوشت مرغ در بازار داریم، گفت: تولید مرغ در سال ۱۳۹۸ در حدی بود که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد هم داشت و صادر شد.

 

عباسی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت، قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان باید باشد، افزود: در شش ماه گذشته به علت تولید زیاد، قیمت مرغ زیر نرخ این مصوبه بود.

 

وی اضافه کرد: به تولیدکنندگان مرغ اطمینان دادیم که نگران نباشند، زیرا ضرر آن‌ها از طریق صادرات و ذخیر سازی، جبران می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در یک سال گذشته ۴۲ هزار تن مازاد تولید مرغ را خریداری کردیم این در حالی است که همین میزان را فقط در ۳۵ روز گذشته خریداری کردیم.

 

عباسی اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته شدن تالارهای پذیرایی و رستوران ها، مصرف گوشت مرغ ۳۵ درصد کاهش یافت به همین علت، این تولید مازاد را جمع آوری و ذخیره کردیم تا تولیدکنندگان، ضرر نکنند.

 

وی افزود: ۲۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد و ۱۵ هزار تن گوشت قرمزمنجمد وارداتی برای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است و کارگروه تنظیم بازار استانی مشخص می‌کند در کدام فروشگاه‌ها توزیع شود.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: گوشت قرمز وارداتی در بسته‌های یک و نیم و ۲ و ۲ و نیم کیلو به قیمت هر کیلو ۳۸ هزار تومان به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و آن‌ها هم کیلویی ۴۲ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

 

عباسی ادامه داد: مرغ را هم کیلویی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروشگاه‌ها می‌فروشیم و آن‌ها موظفند آن را به قیمت ۱۲ هزار تومان بفروشند.

 

وی افزود: از هفته پیش توزیع این اقلام و فروش آن از یکم اردیبهشت آغاز شد.

 

عباسی گفت: پارسال گوشت منجمد سبک و سنگین واردات زیاد داشتیم، اما در سال ۹۸ این واردات به حداقل ممکن رسید و در گوشت مرغ، کاملاً واردات قطع شد و امسال هم همه ذخایر راهبردی خود را از تولید داخلی جمع کردیم.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است تا گوشت قرمز وارداتی را از مسیرهای جنوب غربی قطع کنیم، افزود: برای حمایت از تولیدکنندگان، ذخایر راهبردی را از محل تولید داخل تامین خواهیم کرد.

 

عباسی اضافه کرد: در حدود ۹۰۰ هزار تن نیاز داریم که پیش بینی شده است امسال بیش از این میزان در داخل تولید شود.

 

سخنگوی گمرک ایران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵ میلیون تن کالای اساسی را در سبد واردات داشتیم که نسبت به سال گذشته حدود ۵ میلیون تن افزایش داشته است.

 

سید روح الله لطیفی افزود: بخش زیادی از این کالاها بر روی شناورها، پیش از اظهار گمرک است و هنوز اظهار نشده و اسناد آن‌ها ناقص است و بیشتر مشکل هم مربوط به تخصیص ارز است با وجود اینکه گمرک از اواخر آذر اعلام کرد اگر برای ترخیص این کالاها اقدام نشود ممکن است این کالاها آسیب جدی ببینند و حتی از بین بروند.

 

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای کالاهایی که در صف تامین ارز هستند، گمرک مجاز است تا به صورت درصدی، بخشی از کالا را ترخیص کند. گمرک این کار را برای کالاهایی که در صف تامین بودند، انجام داده است. در دو روز گذشته بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، اعلام شد اگر صاحبان کالا کد ترخیص را بگیرند می‌توانند کالا را ترخیص کنند.

 

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در این مصوبه ابهاماتی وجود دارد، گفت: آیا کارگروه، از شورای عالی امنیت ملی بالاتر است؟

 

آقای لطیفی ادامه داد: اکنون ۴۰۰ هزار تن کالا در بندر امام خمینی (ره) آماده ترخیص است و بخش زیادی از این کالاها متعلق به پشتیبانی امور دام و بخشی از آن متعلق به شرکت بازرگانی دولتی است که جمع این دو مجموعه، حدود ۸۰۰ هزار تن کالا می‌شود.

 

وی افزود: آن‌ها باید انبارهای تخصصی خودشان را معرفی کنند و همچنین بخش خصوصی برای تخلیه نمی‌تواند کامیون‌های لازم را تامین کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------