آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

گرانی ۲۰ درصدی لوازم التحریر در سال جاری



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,لوازم التحریر
رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور از افزایش قیمت ۲۰ درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تقاضای این محصولات در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد. 

محمودرضا صنعتکار در گفت‌گو با ایسنا، با بیان اینکه با وجود کاهش مصرف، تولید مانند گذشته ادامه دارد، اظهار کرد: تولیدکنندگان به امید بازگشت بازار به حالت قبل محصولات خود را تولید و دپو می‌کنند، چرا که نمی‌توانند سرمایه اصلی خود، یعنی نیروی انسانی‌شان را هر روز کاهش دهند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان صادرات کالاهای دپو شده وجود دارد، گفت: در زمینه مداد و دفتر ظرفیت صادرات وجود دارد، اما صادرات این محصول ممنوع است، چرا که مداد سال۱۳۹۷ در یک مقطع زمانی کوتاه مقدار جزئی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرد و واردات کاغذ هم قبلا با ارز دولتی انجام می‌شد. اما با وجود اینکه هر دو مورد یاد شده دیگر ارز دولتی دریافت نمی‌کنند، همچنان مشمول ممنوعیت صادرات هستند. به طور کلی صادرات نوشت افزار حجم زیادی ندارد و شیوع ویروس کرونا هم منجر به افت بیشتر آن شده است.

 

به گزارش ایسنا، از ۲۱ فروردین سال ۱۳۹۷ که نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت، تا ۱۶ مرداد که بازار ثانویه ارز راه‌اندازی شد، در مقاطعی برای واردات همه کالاها، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد اما از نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ ارز دولتی فقط برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت و تولیدکنندگان ملزم شدند برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از ارز نیمایی استفاده کنند و در حال حاضر هم فقط روغن و دانه‌های روغنی، کنجاله، ذرت و جو ارز دولتی دریافت می‌کنند.

 

صنعتکار با بیان اینکه در این میان تحریم های داخلی از طرف بانک مرکزی تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده بود، تصریح کرد: حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد مواد اولیه تولید نوشت افزار وارداتی است که ما برای تامین آنها مشکلی نداریم، اما بانک مرکزی در سال جاری نتوانست ارز مورد نیاز ما را تامین کند. این مسئله باعث شد مواد اولیه برخی تولیدکنندگان نوشت افزار حدود سه ماه در گمرک بماند که حداقل ۲۵ میلیون تومان دموراژ کانتینر (جریمه دیرکرد عودت کانتینر) پرداخت کردند. بنابراین تحریم اصلی ما بانک مرکزی است.

 

وی همچنین با اشاره به افزایش دستمزد، نرخ دلار و سایر هزینه‌های تولید از قبیل انرژی و حمل و نقل، گفت که امسال قیمت لوازم التحریر به طور متوسط ۲۰ درصد گران شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------