آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن تبعات دارد/ ذخایر روغن مکفی است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,روغن
معاون وزیر صمت گفت: با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیزها باشیم، زیرا روغن در تولید بسیاری اقلام کاربرد دارد. 

به گزارش صدا و سیما، عباس قبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص وضعیت روغن در کشور، اظهار داشت: با توجه به ایجاد فضای روانی در ۲ ماه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود.

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان این که در ماه‌های آبان و آذر رفته رفته مشکلات موجود در خصوص روغن رو به کاهش گذاشت، ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد و در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد کند.

 

قبادی تصریح کرد: با وجودی که در حال حاضر میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می‌کنیم، اما متأسفانه جو روانی ایجاد شده در ماه‌های گذشته هنوز هم در بازار احساس می‌شود، زیرا این جو روانی سبب شد که مقداری از خریدها و احتکارها خانگی شود با این حال وضعیت ذخایر روغن در کشور قابل قبول و مکفی است.

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دانه‌های روغنی را از جمله موارد اولویت‌مند نام برد و افزود: واردات دانه‌های روغنی با مشکلاتی هم روبروست، زیرا اگر وارد کننده دانه‌های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد، نگهداری دانه‌های روغنی در مخازن و انبارها با فساد و خرابی همراه می‌شوند.

 

وی گفت: ما هم موافق اعمال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفتگوی ویژه خبری نمی‌گنجد.

 

قبادی با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز متأثر از تبدیل ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی، افزود: سال گذشته با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی، میزان واردات گوشت قرمز از ۸۰۰ هزار تن به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن کاهش یافت.

 

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: در خصوص روغن باید بدانیم با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیزها مانند تن ماهی و… باشیم، زیرا روغن در تولید بسیاری اقلام کاربرد دارد.

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از اختصاص ۳۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها با هدف تأمین شب عید مردم خبر داد و افزود: در طرف دیگر ۵۰ هزار تن روغن خام هم به واحد صنف و صنعت تخصیص یافته که البته هنوز توزیع نشده، البته با توزیع ۸۰ درصد از این میزان به واحدهای صنفی، تزریق دوباره روغن انجام خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------