آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

مزد 1400 به صورت ملی تعیین می شود/ ورود به مصادیق مزد 1400 از دوشنبه آینده



مزد 1400,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
نماینده کارگران در شورای عالی کار خبر از ورود به مصادیق مزد ۱۴۰۰ از دوشنبه آینده داد و گفت: از مصوبات جلسه روز گذشته بود که مزد ۱۴۰۰ به صورت ملی تعیین شود و تعیین مزد منطقه ای برای سال آینده رد شد. 

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جلسه روز گذشته شورای عالی کار گفت:گزارش کمیته مزد مطرح و سایر آمارهای اقتصادی مرتبط با تعیین مزد بررسی شد.

 

 وی ادامه داد: گزارش موسسه پژوهش تأمین اجتماعی در خصوص مزد منطقه ای ارائه شده و مورد بحث قرار گرفت. اما مورد تأیید نشد.

 

 خدایی درباره مصوبات جلسه روز گذشته شورای عالی کار گفت: مقرر شد پژوهش در مورد مزد منطقه ای با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی ادامه پیدا کند.همچنین تعیین مزد 1400 به صورت ملی خواهد بود, جلسه آتی شورای عالی کار و ورود به مصادیق مزد در روز دوشنبه آینده خواهد بود.

 

 نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: براساس قانون کار مرجع تعیین‌کننده دستمزد کارگران شورای عالی کار است و شورای عالی کار متشکل از نماینده‌های کارگری، کارفرمایی و دولت است. این شورا باید براساس دو مؤلفه دستمزد کارگران را تعیین کند که مؤلفه اول توجه به نرخ تورم است و مؤلفه دوم قانون آمره محسوب می‌شود و براساس آن مزد تعیین شده بدون ویژگی‌های جسمی و نوع کار محوله باید حداقل هزینه‌های زندگی را تأمین کند.

 

خدایی اظهار داشت: برآورد گروه کارگری از سبد معیشت حدود 9میلیون تومان بود که در جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار براساس آمار‌های رسمی عدد 6میلیون و 895تومان به عنوان حداقل‌های زندگی خانوار 3.3نفری مشخص شد که این عدد برای حداقل‌های زندگی در شهر تهران پایین است و در مراکز کلان‌شهر‌ها این رقم پاسخگو نیاز خانوار‌ها نیست. در استان تهران برآورد هزینه‌ها رقمی بیش از10 میلیون و 200هزار تومان را نشان می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------