آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

رئیس کل گمرک: واردات موبایل بیش از ۶۰۰ دلار حذف می‌شود



رئیس کل گمرک ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس کل گمرک اظهار داشت: سال آینده واردات خودرو و موبایل بیشتر از 600 دلار حذف می‌شود.

به گزارش ایلنا، رئیس کل گمرک کشور در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد جزئیات عدم واردات موبایل‌های گرانتر از ۶۰۰ دلار بیان کرد: این سیاست تجارت است که به علت حفظ تعادل ارز کشور واردات خودروهای لوکس و موبایل‌های ۶۰۰ دلار در سال آینده پیش‌بینی نشده است که در نهایت بر تعرفه‌ها و حقوق ورودی که اخذ می‌شود تاثیرگذار است.

 

علیرضا مقدسی در نشست امروز خود با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه از طریق گمرک است. سال آینده واردات خودرو و موبایل بیشتر از 600 دلار حذف می‌شود. حدود 6000 تعرفه داریم که تقریبا 4000 عدد از آنها مجوز می‌خواهند و 50 درصد از این بین بیش از یک مجوز نیاز دارند.

 

وی با انتقاد از حجم زیاد بروکراسی گفت: رویه‌های زیادی وجود دارد که کار گمرک را سخت می‌کند. اتاق بازرگانی می‌تواند در بسیاری از موارد در این مورد کمک کند.

 

رئیس کل گمرک افزود: متاسفانه ما به حسابرسی پس از ترخیص که به عنوان ابزار تسهیلات است به عنوان ابزار نظارت نگاه می‌کنیم. امیدواریم روزی آنقدر شفافیت وجود داشته باشد که از این دست مشکلات وجود نداشته باشد. مصوب شده تا پاسخ استعلامات 7 روزه داده شود که این زمان در واقع از زمانی که در سازمان استاندارد صرف می‌شود، کمتر است.

 

مقدسی بیان کرد: هر میزان که آموزش داده شود باز هم کم است چراکه این آموزش‌ها نوعی سرمایه‌گذاری است. هرچه افراد مطلع‌تر باشند بروکراسی کمتر می‌شود. تعداد زیادی پرونده به علت مشکلات و مسائل مربوط به همین بی‌اطلاعی‌ها وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی داشتیم که این تفاهم‌نامه را دوباره روی میز می‌گذاریم. اگر نیازی به بازنگری داشته باشد دوباره انجام خواهد شد.

 

رئیس کل گمرک تصریح کرد: ماده 12 به سازمان راهداری محول شده است. 3 سال در اختیار گمرک بود، گرچه فرماندهی ماده 12 با گمرک است.

 

مقدسی در مورد حذف ارز 4200 تومانی خاطرنشان کرد: 25 قلم کالای اساسی داریم که 8000 ردیف و تعرفه دارند که اداره صمت آنها را دسته‌بندی و اولویت‌بندی خواهد کرد. گرچه معتقدیم که حذف ارز 4200 تومانی اثرات روانی خود را می‌گذارد ولی ممکن است بعد از مدتی این اثرات از بین بروند.

 

وی یادآور شد: مجددا به بررسی تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی خواهیم پرداخت. قرارداد ET منعقد خواهد شد. قانون و مقررات صادرات خدماتی و مهندسی اعمال نمی‌شود و آموزشی وجود ندارد که در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد.

 

رئیس کل گمرک در پاسخ به خواسته فعالان اقتصادی مبنی بر نصب ایکس‌ری در گمرکات اظهار کرد: هر ایکس‌ری حدود 80 میلیارد تومان است که پشتیبانی آنها هم هزینه دارد. ما 160 گمرک داریم و هر روز هم گمرک و منطقه آزاد جدیدی ایجاد می‌شود. توانایی اینکه برای همه ایکس‌ری تهیه کنیم وجود ندارد اما از کمک دوستان در این مورد استقبال می‌کنیم.

 

مقدسی اضافه کرد: جلسه‌ای با فعالان اقتصادی داشتیم که گفته شد از ظرفیت حسابرسی پس از ترخیص استفاده کرده و مسیرهای آبی را راه‌اندازی کنیم و شرکت‌هایی که شاخص‌های معتبر را دارند بتوانند از آن استفاده کنند اما همان شرکت‌ها در زمان بررسی اسناد، این روش را قبول نکردند و گفتند نمی‌خواهند اسنادشان بررسی شود. هرچه شفاف‌تر باشیم در تجارت بین‌الملل، شرایط‌مان بهتر می‌شود.

 

وی در مورد کارشناسان مجازی گمرک توضیح داد: کارشناس مجازی به علت حل برخی از مشکلات و کاهش نیروی انسانی بود ولی در عمل دیدیم که سرعت کار کاهش یافت و بعضاً کارشناسان با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات منطقه دیگر آشنایی نداشتند. حتما این مورد برای رفع نواقص بررسی می‌شود. این ایده مطرح شده که کارشناس مجازی برای کالاهای اساسی حذف شود.

 

فرود عسگری، سرپرست معاونت فنی گمرک نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از چالش‌های ما موضوع ارزش است. در مورد ارزش بسیاری از کالاها بازنگری نشده که باید انجام شود. گمرکات ما باید اختیار بیشتری در مورد ارزش‌گذاری داشته باشند تا پرونده کمتری تشکیل شود.

 

وی افزود: در مورد مهلت دو ماهه توفق کالا، در یک دوگانه قرار گرفته‌ایم؛ از یک طرف موضوع رسوب کالا مطرح است و از سوی دیگر گفته می‌شود 2 ماه زمان کمی برای کالاها است. زمانی که به خاطر کمبود این زمان مشکل ایجاد می‌شود، مکاتباتی با سازمان املاک تملیکی باید انجام شود که 2.5 درصد از ارزش را دریافت می‌کنند که گاهاً رقم بسیار زیادی می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------