پومپئو: چین، ایران و روسیه در مورد کرونا اطلاعات نادرست می‌دهند



اخبار,اخبار بین الملل,پومپئو
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد شدید از نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین، مدعی شد حزب حاکم چین همچنان از ارائه اطلاعاتی که جهان برای پیشگیری از ابتلای بیشتر به آن نیاز دارد، خودداری می‌کند.

به گزارش ایرنا، رویترز در گزارش چهارشنبه (امروز) خود نوشت: پمپئو در مصاحبه با برنامه رادیویی «واشنگتن واچ» با تکرار ادعاهای قبلی خود درباره تاخیر پکن در ارائه اطلاعات درباره انتشار ویروس کرونا که خطراتی را برای مردم در سراسر جهان به بار آورده است، گفت این امر «واقعا جان هزاران تن را به خطر انداخته است».

 

وی افزود: نگرانی من از این مخفی کاری و اطلاعات غلطی است که حزب کمونیست چین در ارائه آن نقش داشته است و همچنان از ارائه اطلاعاتی که جهان برای جلوگیری از ابتلای بیشتر و تکرار دوباره آن نیاز دارد، خودداری می کند.

 

پمپئو همچنین ایران و روسیه را نیز به ارائه اطلاعات نادرست درباره این ویروس متهم کرد و مدعی شد: ارائه اطلاعات غلط از سوی روسیه و ایران و چین همچنان ادامه دارد. آنها می گویند این ویروس از ارتش آمریکا شیوع یافته و ممکن است شیوع آن از ایتالیا باشد. همه این ها برای این است که از مسئولیت خود شانه خالی کنند.

 

پمپئو به رغم انتقاد شدید از چین، از اشاره به این ویروس به عنوان «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» (شهر محل شیوع ویروس در چین) خودداری کرد و پیشتر با اطلاق چنین القابی خشم پکن را برانگیخت.

 

وی همچنین گفت: این بحران جهانی همچنان ادامه دارد و ما باید مطمئن شویم که هر کشوری امروز شفاف عمل می کند و اطلاعات واقعی را ارائه می دهد تا جامعه جهانی و جامعه مقابله با بیماری های عفونی و مراقبت های بهداشتی بتوانند روی آن کار کنند.

 

پمپئو که همواره از چین و حزب حاکم این کشور انتقاد کرده است گفت، در آینده تصمیم های بسیار مهم درباره چگونگی روابط آمریکا و چین اتخاذ خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه گفت چالش های ناشی از زنجیره عرضه که آمریکا با آن مواجه است به دلیل شرکت هایی است که زنجیره های تامین آنها در خارج از چین هستند اما در داخل آمریکا حضور ندارند.

 

پمپئو از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد اما مقام های دولت آمریکا هفته گذشته گفته بودند که کاخ سفید خود را برای صدور یک دستور اجرایی برای تغییر مکان زنجیره های تامین از چین و دیگر مناطق خارج از آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا می کند. این اقدام چین را نگران کرده است اگر چه هنوز معلوم نیست که ترامپ چه زمانی این دستور را صادر خواهد کرد.

 

ترامپ پیش تر گفته بود ایالات متحده هر گز نباید برای ابزار بقای خود به یک کشور خارجی متکی باشد.

 

وی افزود، هدف ما در آینده باید تامین داروی ساخت آمریکا برای بیماران آمریکایی و تامین تجهیزات آمریکایی برای بیمارستان های این کشور باشد.

 

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چین پیشتر گزارش داده بود که استفاده پمپئو از عبارت «ویروس ووهان» بجای «کووید ۱۹» باعث اعتراض چین شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------