پامپئو: آمریکا به اطلاعات دقیق و شفاف چین، ایران و ایتالیا درباره کرونا نیاز دارد



اخبار,اخبار بین الملل,پامپئو
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کارشناسان آمریکایی برای مدل‌سازی از شیوع کرونا به آمار شفاف و دقیق از ایتالیا، چین و ایران نیاز دارند.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌‌نیوز» با دیگر اتهاماتی را علیه ایران در مقابله با ویروس کرونا مطرح کرد.

 

وی با اشاره به به «آنتونی فوچی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و «دیبورا برکس» هماهنگ‌کننده کارگروه ویژه کروناویروس در کاخ سفید گفت: «وقتی می‌شنوید پزشکانی چون فوچی و برکس درباره خطر حرف می‌زنند و درباره تلفات سخن به میان می‌آورند و تلاش می‌کنند درباره چگونگی مدلسازی فکر کنند، تمامی آنچه که نیاز دارند، اطلاعات است».

 

وی ادامه داد: «آنها به داده‌های ایتالیا نیاز دارند، به داده‌های چین نیاز دارند، به داده‌های ایران نیاز دارند. ما نیاز داریم که تمامی‌ کشورها پاپیش بگذارند و اطلاعات دقیق و شفافی ارائه دهند و اگر ما این اطلاعات را نداشته باشیم و به جای آن اطلاعات نادرست داشته باشیم. نه تنها امروز بلکه در هفته‌های پیش رو در نبرد با این چالش عظیم، جان افراد بیشتری در معرض خطر قرار می‌گیرد».

 

وزیر خارجه آمریکا در حالی از ایران در مقابله با کرونا انتقاد کرده است که ایالات متحده در هفته‌های گذشته از زمان شیوع ویروس کرونا، عملکرد ضعیفی در مقابله با این ویروس ناشناخته داشته است و رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی را از بحران کمبود تجهیزات پزشکی و دارو در آمریکا برای مقابله با کرونا منتشر کرده‌اند.

 

پامپئو ادامه داد که آمریکا از تمامی کشورها درخواست می‌کند تا آنچه را که می‌دانند به اشتراک بگذارند و به جهان اجازه دهند تا بهترین شیوه رویارویی با این بیماری همه‌گیر را بدانند.

 

وزیر خارجه آمریکا سپس ادامه داد: «آمریکا سپس تکانی می‌خورد و ما اطلاعات دریافتی را به اشتراک می‌گذاریم و نه تنها افراد را در اینجا در ایالات متحده آمریکا بلکه در سراسر دنیا ایمن نگه می‌داریم».

 

پامپئو و دیگر مقام‌های آمریکایی، حزب کمونیست چین (CCP) را متهم کرده‌اند که به عمد اطلاعات نادرست و اشتباه درباره شیوع کرونا در چین منتشر کرده است.

 

به دنبال اتهام‌زنی آمریکا، مقام‌های چینی از «دونالد ترامپ»، پامپئو و دیگر مقام‌های آمریکایی که کرونا را بعنوان ویروس ووهان و ویروس چینی نامگذاری کرده‌اند به شدت انتقاد کرده‌اند.

 

پامپئو بار دیگر در مصاحبه خود در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به صراحت بیان کرد. فکر می‌کنم حتی امروز صبح نیز این مسئله را بیان کرد. وی از این مسئله بعنوان کروناویروس «چینی» یاد کرد».

 

وی ادامه داد: «اما آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که اطمینان حاصل کنیم آنچه را که (دقیقاً) رخ می‌دهد، بفهمیم تا بتوانیم در روزهای پیش رو از فوت افراد جلوگیری کنیم».

 

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد که به دنبال همکاری با کشورهای جهان در مقابله با کرونا است و گفت: «ما به دنبال همکاری با تمامی کشورها هستیم. ما علامندیم که با چینی ها نیز همکاری کنیم تا به اطلاعات درست برسیم تا بتوانیم هرآنچه که لازم است را برای درمان و واکسن پیدا کنیم و هر آنچه را که می‌توانیم برای کاهش خطر از دست دادن تعداد بیشتری از افراد جهان طی روزهای پیش‌رو انجام دهیم».

 

چین به اتهامات وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اتهامات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به چین مبنی بر اینکه «پکن یک کارزار تبلیغاتی و انتشار اطلاعات جعلی در مورد کرونا به راه انداخته است» تاکید کرد: چین نه چنین قصدی دارد نه وقتی برای انجام آن. 

 

به گزارش ایرنا «هوا چون یینگ» روز چهارشنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: نمی‌دانم تشخیص و درک او از اطلاعات جعلی چیست؟  دستاوردهای چین در مبارزه با ویروس کرونا؟ یا حمایت و کمک‌هایی که چین برای کشورهای دیگر فراهم کرده است؟ . 

 

او ادامه داد: چین پس از شیوع ویروس کرونا فورا با آن به مبارزه پرداخت و قاطعانه از روند گسترش این بیماری پیشگیری کرد در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های چین باز هم بدون وقفه، شب و روز مشغول تولید کالاهای پزشکی و تامین کالاها و منابع لازم برای مبارزه با این ویروس در کشورهای دیگر هستند ما قصد و وقتی برای وارد شدن به انتشار اطلاعات جعلی نداریم. 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ادامه داد: امیدواریم برخی شخصیت‌های آمریکایی بتوانند توجه خود را بر پیشگیری و مهار شیوع ویروس کرونا در داخل کشور خود معطوف و متمرکز کنند و به اقداماتی روی آورند که برای همکاری چین و آمریکا در مبارزه با این ویروس مفید باشد. 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای شانه خالی کردن از انفعال خود در مبارزه با کرونا و اتهام پراکنی علیه چین گفت: سیاه کردن دیگران، حمله، مقصر شمردن و شانه خالی کردن از مسئولیت، زمان از دست رفته در مقابله با شیوع بیماری را جبران نخواهد کرد کشورهای جهان فقط با تقویت همبستگی و همکاری می‌توانند هر چه زودتر بر این ویروس غلبه کنند. 

 

بتازگی چند سیاستمدار آمریکایی به جای پذیرش کم کاری دولت خود در مبارزه با کرونا، چین را مقصر آن معرفی می‌کنند و پکن را به «پنهان کردن شمار واقعی مبتلایان و جدیت معضل ویروس» متهم می‌کنند برخی سیاستمداران انگلیسی هم مدعی شده‌اند که چین باید «عدم اطلاع رسانی درست» خود را جبران کند. 

 

«هوا» در باره این اخبار با اشاره به اینکه «ویروس مرز، عقیده و نژاد و قوم نمی‌شناسد» اظهار امیدواری کرد شخصیت‌های سیاسی آمریکا و انگلیس بتوانند مثل حزب کمونیست و دولت چین، قبل از هر چیز امنیت «جان مردم» را در اولویت قرار دهند و در واقع با کنار گذاشتن تعصب و غرور سیاسی، حواس خود را به آغاز همکاری بین المللی و مقابله مشترک با بیماری متمرکز کنند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------