گفتگوی وزرای خارجه کره جنوبی و آمریکا در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی/ گوترش خواستار حذف سلاح‌های اتمی



دیدار وزرای خارجه کره جنوبی و آمریکا،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
وزیران خارجه کره جنوبی و آمریکا در تماسی تلفنی درباره تقویت همکاری‌ها و احیای روند خلع سلاح اتمی کره شمالی گفتگو کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، «چونگ یونگ» وزیر خارجه کره جنوبی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفتگویی تلفنی داشتند.

 

وزارت خارجه کره جنوبی امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف درباره تلاش‌ها برای تعامل با کره شمالی در حوزه‌های مختلف از جمله کمک‌های انسان‌دوستانه صحبت کردند.

 

در این بیانیه آمده است: وزرای خارجه دو کشور توافق کردند تا مباحثات دقیقی درباره روش‌های همکاری با کره شمالی از جمله همکاری‌های انسان‌دوستانه برگزار کنند و همچنین تلاش‌ها برای تعامل با پیونگ‌یانگ را ادامه دهند.

 

وزرای خارجه کره جنوبی و آمریکا توافق کردند که به هماهنگی اقدامات دیپلمات جهت پیشرفت به سمت هدف خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره ادامه دهند.

 

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: بلینکن بار دیگر حمایت واشنگتن از گفتگو و تعامل بین کره‌های جنوبی و شمالی را اعلام کرد.

 

پیش از این نیز سه مقام دولتی کره جنوبی خبر داده بودند که سئول و پیونگ‌یانگ برای بازگشایی دفتر مشترک ارتباطات و همچنین برگزاری نشستی جهت احیای روابط، در حال مذاکره هستند.

 

در حالی که آمریکا و کره جنوبی هر دو خواستار خلع سلاح اتمی پایان برنامه موشکی بالستیک کره شمالی هستند، اما این دو متحد درخصوص رویکرد‌های متفاوتی دارند، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی خواستار ایجاد روابط اقتصادی بین دو کره است، اما آمریکا بر تداوم تحریم‌ها تا زمانی که ابتدا خلع سلاح انجام شود، تاکید دارد.

 

***

 

گوترش خواستار حذف سلاح‌های اتمی از سوی کشور‌ها شد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پیامی توییتری با ابراز نگرانی از نبودِ پیشرفت در سطح جهانی به سمت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای از کشور‌هایی که خود را به اینگونه سلاح‌ها مجهز کردند خواست تا آن را کنار بگذارند.

 

این مقام ارشد بین‌المللی در ابتدای این پیام نوشت: «از نبود پیشرفت در مسیر جهانِ بدون سلاح اتمی بسیار نگرانم، بنابراین از تمام کشور‌های دارای سلاح اتمی می‌خواهم تا به شکل انفرادی و جمعی و با همکاری یکدیگر اقداماتی برای از میان برداشتن و کاستن از خطرات ناشی از این نوع سلاح انجام دهند.»

 

گوترش در انتها افزود: «تنها اقدامی که می‌تواند تضمینی برای عدم استفاده از اینگونه سلاح‌ها باشد، از میان بردن کامل آنهاست.»

 

او در پیامی پیش از این نوشته بود: «۷۶ سال پیش سلاح اتمی درد و رنج، مرگ و فقدانِ بسیار برای هیروشیما به بار آورد، چنین چیزی پس از این نباید هرگز اتفاق بیفتد. من به شخصه و در کل سازمان ملل، همچنان به هدف خود برای رسیدن به جهانی عاری از سلاح اتمی پایبندیم.»

 

ساعاتی پیش «چونگ یونگ» وزیر خارجه کره جنوبی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفتگویی تلفنی داشتند و در آن توافق کردند که با هماهنگیِ دو طرف اقدامات دیپلماتیک جهت پیشرفت به سمت هدف خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره ادامه دهند.

 

این در حالی است که کشورهای دارای سلاح اتمی از جمله آمریکا بی‌توجه به تعهدات بین‌المللی خود به هرچه بیشتر کردن ذخایر اتمی خود و تجهیز زرادخانه‌هایشان می‌پردازند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------