آمریکا: برخی کارکنان سفارتمان در کابل خارج می شوند/ مقامات آمریکا خواستار استعفای اشرف غنی



سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن برای خروج برخی از کارکنان سفارتش در کابل نیرو به افغانستان اعزام می کند.

به گزارش ایرنا، ند پرایس روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن اضافه کرد کارکنانی را قصد داریم از افغانستان خارج کنیم از افرادی هستند که به تداوم ماموریتشان در آنجا نیازی نیست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: سفارت آمریکا در افغانستان همچنان باز است و ما به حضور دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه خواهیم داد.

 

پنتاگون سه هزار نیرو به افغانستان اعزام می کند

جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز بلافاصله پس از سخنان ند پرایس اعلام کرد که آمریکا سه هزار نیرو برای کمک به خروج مقامات آمریکایی به افغانستان اعزام می کند.

 

سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به وقت محلی افزود که نیروهای بیشتر برای محافظت از کارکنان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۴۸ ساعت دیگر به کابل می رسند.

 

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت افراد سفارت خود را در کابل از طریق هوایی به فرودگاه منتقل خواهیم کردیم.

 

ترک فوری افغانستان از سوی آمریکایی ها

پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی با توجه به اوضاع افغانستان و پیشروی طالبان اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور برای کمک به خروج برخی کارکنان سفارتخانه ایالات متحده در کابل به افغانستان اعزام می شوند.

 

سفارت آمریکا در کابل نیز با صدور بیانیه ای از آمریکایی ها خواسته بود  فوری افغانستان را ترک کنند.

 

این دومین هشدار امنیتی آمریکا در کمتر از یک هفته برای خروج اتباعش از افغانستان است.

 

در همین حال، روزنامه واشنگتن‌ پست به نقل از دو مقام گزارش داد که مذاکره ‌کنندگان آمریکایی در تلاش‌ هستند از طالبان تضمین بگیرند  در صورت ورودشان به کابل، به سفارت آمریکا در افغانستان حمله نخواهند کرد.

 

دو مقام آمریکایی نیز روز پنجشنبه به رویترز گفتند انتظار می رود وزارت امور خارجه خروج تعداد قابل توجهی از کارکنان سفارت خود را در کابل اعلام کند زیرا طالبان در افغانستان به سرعت پیشرفت کرده اند.

 

***

 

واکنش ترامپ به شرایط افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی

باشگاه خبرنگاران نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به خروج شتاب زده نظامیان این کشور از افغانستان واکنش نشان داد.

 

بر این اساس، ترامپ در بیانیه‌ای جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور را مسئول پیشروی نظامی طالبان در افغانستان دانست. وی ضمن آنکه رئیس جمهور آمریکا را مسئول پیشروی نظامی طالبان در افغانستان دانست، اوضاع کنونی این کشور (افغانستان) را غیر قابل قبول خواند.

 

به علاوه، رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد چنانچه من رئیس جمهور بودم، جهان می‌دانست که خروج ما از افغانستان تابع شرایطی است و این اقدام (خروج از افغانستان) خیلی متفاوت و موفق‌تر بود و طالبان این موضوع را بهتر از هر شخصی دیگری درک می‌کرد.

 

ترامپ خاطر نشان کرد: من شخصا با سران طالبان گفتگو کردم. آن‌ها متوجه شده بودند که کاری که امروز انجام می‌دهند، قابل تحمل نیست.

 

***

 

روزنامه افغانستانی: وزیران دفاع و خارجه آمریکا از اشرف غنی خواسته اند استعفا دهد

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که وزیران خارجه و دفاع آمریکا در تماس تلفنی با محمداشرف غنی رئیس جمهوری این کشور از وی خواست برای رسیدن به صلح استعفا دهد.

 

روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفی برقرار کرده و از وی خواسته است که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.

 

تماس تلفنی وزیران خارجه و دفاع آمریکا در حال با رئیس جمهوری افغانستان صورت می گیرد که شب گذشته استان هرات یکی از شهرهای بزرگ و استراتژیک این کشور بدست طالبان سقوط کرد و طالبان مقر استانداری، فرماندهی پلیس و زندان این شهر را تصرف کردند.

 

براساس گزارش محمداسماعیل خان فرمانده مردمی این استان با مقامات ارتش به یک پایگاه ارتش در این استان رفته اند و طالبان منزل شخصی اسماعیل خان را نیز در کنترول خود آوردند.

 

بشیراحمدقاسانی خبرنگار تلویزیون یک افغانستان نیز لحظات پیش در صفحه فیسبوک نوشت که استانهای هلمند و قندهار را نیز به طالبان سپردند اما تاکنون جزئیاتی از وضعیت هلمند قندهار افغانستان در دست نیست اما برخی منابع نوشته اند که حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان دیروز کابل را به مقصد قندهار ترک کرده است اما دلیل و جزئیات سفر حامد کرزی به قندهار روشن نیست.

 

***

 

مذاکره آمریکا با طالبان درباره سفارت این کشور/ ۳ هزار نیروی آمریکایی در کابل مستقر می‌شوند

«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده با توجه به بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، ایالات متحده قصد دارد ۳۰۰۰ نیروی نظامی را برای کمک به تخلیه پرسنل آمریکایی از سفارت آمریکا در کابل به این کشور اعزام کند.

 

جان کربی تأکید کرده استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

 

جان کربی گفت که این نیروها ظرف ۲ روز آینده وارد افغانستان خواهند شد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت فعالیت‌های دیپلماتیک در سفارت آمریکا در کابل ادامه خواهد داشت.

 

همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده هیأتی از واشنگتن در حال مذاکره با طالبان برای تضمین عدم حمله به سفارت آمریکا هستند.

 

***

 

بلینکن با همتای قطری خود درباره اوضاع افغانستان گفت و گو کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفتگو کرد.

 

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این گفتگو از نقش کلیدی قطر در حمایت از تلاش ها برای دستیابی به حل و فصل عادلانه و پایدار مذاکره در افغانستان قدردانی کرد.

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره روابط راهبردی واشنگتن – دوحه از همتای قطری خود قدردانی کرد.

 

بلینکن به همراه  لوید آستین وزیران دفاع آمریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز همزمان با پیشروی های طالبان در افعانستان گفتگو و اعلام کردند با توجه به تحولات موجود در وضعیت امنیتی کابل، در حال کاهش بیشتر تعداد نیروهای غیرنظامی خود در این کشور هستند.

 

طرفین در این تماس تلفنی درباره فضای امنیتی افغانستان ، تلاش ها برای مهار خشونت و تلاش های دیپلماتیک جاری تبادل نظر کردند.

 

***

 

اتحادیه اروپا، طالبان را تهدید کرد

هم زمان با پیشروی های سریع نیروهای طالبان در افغانستان و ادعای تازه این گروه در باره تسلط بر استان های بادغیس و هلمند، اتحادیه اروپا تهدید کرد طالبان در صورت مسلط شدن بر افغانستان، با انزوای بین المللی روبه رو خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز هشدار داد در صورت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و به اجرا درآمدن قوانین و شریعت اسلام، حمایت های مالی برلین از کابل قطع خواهد شد.

 

ماس گفت که کشورش سالانه ۴۳۰ میلیون یورو (505 میلیون دلار) به افغانستان کمک مالی می کند، اما درصورت به قدرت رسیدن طالبان در این کشور و اجرای قوانین اسلامی، حتی یک سنت هم پرداخت نخواهد کرد.

 

با تشدید حملات طالبان به شهرهای افغانستان، سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده اند که نیروهای این گروه تا ۹۰ روز دیگر، کابل پایتخت را تصرف کنند.

 

انگلیس روز پنجشنبه هم زمان با پیشروی گسترده نیروهای طالبان در سراسر افغانستان، اعلام کرد که برای تضمین خروج امن دیپلمات ها، نظامیان، شهروندان و تا چهار هزار تن از کارکنان افغان انگلیس از افغانستان، فوری ۶۰۰ نظامی دیگر به این کشور اعزام خواهد کرد.

 

به گزارش تارنمای روزنامه گاردین؛ بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت که کشورش قصد دارد مکان سفارتخانه اش را در کابل از حومه منطقه سبز به محل بالقوه امن تری نزدیک به مرکز پایتخت انتقال دهد.

 

ایالات متحده و دیگر دولت های غربی به علت نگرانی ها از پیشروی های طالبان و تصرف قندهار و هرات دومین و سومین شهر بزرگ این کشور، اجرای طرح های بیرون بردن کارکنان سفارتخانه هایشان از از افغانستان تسریع می کنند.

 

گاردین افزود: طالبان همراه با سقوط پی در پی مراکز استان های افغانستان در هفت روز گذشته، با تشکیل سرپلی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری کابل و پیشروی سریع به سوی این شهر، آن را از بقیه افغانستان جدا کرده اند.

 

***

 

بولتون: برای محافظت از خودمان در افغانستان هستیم

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: ما برای محافظت از خودمان در افغانستان هستیم.

 

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما در افغانستان نیستیم تا ملت آنها را بسازیم. ما برای محافظت از خودمان آنجا هستیم.


وی تصریح کرد عقب نشینی بایدن از افغانستان، خروج غیرتحمیلی ما،  صرف نظر از قدرتمندترین قابلیت مان برای دفاع از سرزمین آمریکا در برابر حملات تروریستی است. این یک اشتباه وحشتناک است.

 

 ***

 

اشرف غنی: زمانی از قدرت کنار می‌روم که مردم افغانستان درباره جانشینم تصمیم بگیرند

ئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید که زمانی از قدرت کنار خواهد رفت که مردم افغانستان در مورد جانشین وی تصمیم بگیرند.

 

رئیس جمهور غنی گفت که جانشین او را مردم افغانستان تعیین می‌کنند و به گفته او این حق را به هیچ کسی دیگر نخواهند داد.

 

غنی که عصر دیروز در مراسم بزرگداشت از روز جهانی جوانان در ارگ صحبت می‌کرد ظاهراً به اظهارات عمران خان، نخست وزیر پاکستان اشاره کرد.

 

اشرف غنی گفت: "برخی‌ها می‌گویند به خصوص همسایۀ ما که اگر اشرف غنی نباشد و یا چوکی را رها کند، همه چیز درست می‌شود و صلح میاید. سؤال من و میلیون‌ها افغان این است که جانشین من کی خواهد بود و چگونه تعیین می‌شود. مردم افغانستان هر روز بخواهند جانشین من را تعیین کنند به سر چشم، اما این حق را به کسی دیگر نمی‌دهیم که زعیم ملی افغانستان را تعیین کند."

 

***

 

رویترز: چین آماده است تا در صورت سقوط کابل، طالبان را به رسمیت بشناسد

چین آماده است تا در صورت سقوط کابل، طالبان را به عنوان حاکم مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد؛ دورنمایی که تلاش‌های دولت بایدن را برای مقابله با شبه‌نظامیان مذکور تضعیف می‌کند.

 

به گزارش رویترز، پکن رسما و به صورت علنی به طالبان برای ادامه همکاری‌ها در راستای توافق صلح با دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده است با این حال، ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی و نظامی چین درباره واقعیت‌های پیرامون افغانستان، رهبران حزب کمونیست چین را به این مساله واقف کرده که خودشان را برای عادی‌سازی روابط با این گروه شبه‌نظامی آماده کنند.

 

این خبر در حالی منتشر شده است که طالبان بسیاری از نواحی افغانستان را به تصرف خود درآورده و ۱۰ مرکز ولایتی را نیز تصرف کرده که یکی از آنها در نزدیکی کابل، پایتخت افغانستان است.

 

همچنین این مساله تضعیف کننده تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر این گروه شبه‌نظامی به منظور بازگشت با حسن‌نیت به مذاکرات دیپلماتیک دوحه است.

 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید امروز (جمعه) اعلام کرد: درحالیکه طالبان خواهان مشروعیت بین‌المللی باشد، اقداماتش چنین ادعایی را ثابت نمی‌کند. بهتر است که آنها انرژی خود را به سمت روند صلح پیش ببرند تا کمپین‌های نظامی. ما قویا به آنها تاکید می‌کنیم تا در مذاکرات صلح شرکت کنند.

 

در همین حال، هرگونه ثبات در افغانستان می‌تواند به چین اجازه دهد تا از منافع مربوط به سرمایه‌گذاری اقتصادی در منطقه از جمله حق برداشت معادن در افغانستان استفاده کند. چین به دنبال ثبات در افغانستان با هدف پروژه‌های زیرساخت منطقه‌ای همانند آن چیزی است که در پاکستان پیگیری می‌کند و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های مشابه جهانی موسوم به "ابتکارعمل کمربند و جاده" محسوب می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------