پنتاگون: هیچ برنامه‌ای برای بازپس‌گیری سلاح‌ها از طالبان نداریم/ محاصره کامل پنجشیر توسط طالبان



سخنگوی پنتاگون،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
پنتاگون روز دوشنبه اعتراف کرد که آمریکا نمی‌داند چقدر سلاح در افغانستان به دست گروه طالبان افتاده است و آمریکا هیچ برنامه‌ای برای باز پس گیری این سلاح‌ها ندارد.

به گزارش ایرنا از به نقل از ایندپندنت، کارشناسان معتقدند که پس از سقوط دولت کابل و قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان، میلیاردها دلار سلاح آمریکایی به دست این گروه افتاده است. 

 

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که این کشور ۸۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش ارتش ملی افغانستان هزینه کرده است و ارتش افغانستان از بسیاری از ارتش‌های کشورهای ناتو، دارای نیروی بیشتری بوده است. 

 

با این حال گروه طالبان ظرف چند هفته مناطق وسیعی از افغانستان را از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان خارج کرد و تقریبا با مقاومت کمی از سوی ارتش افغانستان مواجه شد. گروه طالبان تصاویر زیادی از تجهیزات آمریکایی مانند بالگردها، خودروهای زرهی، سلاح و تجهیزات دید در شب منتشر کرده است. 

 

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خطاب به خبرنگاران گفت: من نمی‌دانم دقیقا چه تجهیزاتی که پیش از این در اختیار افغان‌ها بوده است، اکنون در خطر قرار دارد. مسلما ما نمی‌خواهیم هیچ سلاح یا سیستمی در اختیار افرادی قرار گیرد که برای صدمه به منافع ما و متحدان ما از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

 

وی افزود: من هیچ راه حل سیاسی برای این مساله ندارم. 

 

***

 

طالبان: پنجشیر به صورت کامل در محاصره است

یک سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان گفت که «منطقه پنجشیر، بخشی از کشور افغانستان است و طالبان نمی‌تواند در قبال رخدادهای آن، سکوت کند.

 

به گزارش فارس، یک سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان گفت که این جنبش در پی حل مشکلات افغانستان است. وی به شبکه خبری الجزیره گفت که طالبان قصد دارد با گفت‌وگو و استفاده از روش مسالمت‌آمیز، مشکلات افغانستان را حل کند.

 

این سخنگو تأکید کرد که «منطقه پنجشیر، بخشی از کشور افغانستان است و نمی‌توانیم در قبال رخدادهای آن، سکوت کنیم».

 

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان هم امروز با بیان اینکه پنجشیر به صورت کامل در محاصره است، گفت: طالبان تلاش دارد که این مسئله از طریق مسالمت آمیز حل شود.

 

مجاهد از پاکسازی کامل شهرستان‌های بنو، پل حصار و ده صلاح بغلان خبر داد.

 

وی افزود: طالبان از بدخشان، تخار و اندراب در نزدیک پنجشیر مستقر شده و این ولایت به صورت کامل در محاصره است.

 

سخنگوی ارشد طالبان تاکید کرد: طالبان تلاش دارد مشکل پنجشیر از طریق مسالمت آمیز حل شود.

 

***

 

احمد مسعود: پنجشیر را تسلیم طالبان نخواهم کرد

 احمد مسعود، فرمانده نیروهای جبهه مقاومت افغانستان در واکنش به خبر محاصره دره پنجشیر گفت این منطقه را تسلیم طالبان نخواهد کرد.

 

خبرگزاری رویترز نوشت احمد مسعود تأکید کرده است که گفتگو تنها راه حل است، اما در صورت شکست مذاکرات، نیروهای او آماده نبرد هستند.

 

مسعود که نیروهایش شامل بقایای نیروهای منظم ارتش و نیروهای ویژه هستند، خواستار مذاکره برای تشکیل یک دولت فراگیر برای افغانستان شده، اما قول داده است که در صورت تلاش نیروهای طالبان برای ورود به دره پنجشیر، مقاومت خواهد کرد.

 

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که گذرگاه سالنگ در بزرگراه اصلی که از جنوب افغانستان به شمال می‌رود، باز بوده و نیروهای مقاومت در دره پنجشیر محاصره شده‌اند. اما ظاهرا در حال حاضر هیچ درگیری خاصی در این منطقه وجود ندارد زیرا او تأکید کرده است که «امارت اسلامی» در تلاش است تا مشکلات را به صورت «مسالمت‌آمیز» حل کند.

 

در همین حال، امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری پیشین افغانستان نوشته‌ است که شاهراه سالنگ به دست نیروهای مقاومت بسته شده‌ است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------